Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

SEO czy Google Adwords? Wady i zalety

Jak można się było dowiedzieć z poprzedniego artykułu posiadanie profesjonalnej  strony internetowej, na której w atrakcyjny sposób jest przedstawiona oferta firmy to niezwykle ważna rzecz. Ale równie istotne jest odpowiednie promowanie swojej strony. Google Analytics pozwala określić pod jakie frazy warto jest pozycjonować stronę. Warto też zainteresować się Google Adwords.

Jak łatwo jest odnaleźć Twoją stronę internetową?

Dowiedzenie się w jaki sposób internauci trafiają na Twoją stronę pozwoli Ci zrozumieć podjęcie jakich działań będzie najlepsze. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to jakie wyrażenia wpisują w wyszukiwarkę internetową osoby trafiające na Twoją stronę, i na której stronie w wyszukiwarce znajduje się Twoja strona po wpisaniu tych słów.

Dalej niż na drugą stronę wyświetlających się wyników zagląda tylko niecałe 12% internautów. Jeśli więc Twoja strona internetowa po wpisaniu w wyszukiwarkę wybranej frazy znajduje się dalej niż na drugiej stronie to niestety szansa, że skorzystają z Twojej oferty jest niewielka. Prawdopodobnie wybiorą usługi jednej z firm, które zajmowały wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania.

Co zrobić, by zwiększyć „widoczność” strony internetowej?

Na pewno warto zainwestować w SEO (ang. Search Engine Optimization), które popularnie jest nazywane pozycjonowaniem. Działania z tego zakresu służą uzyskaniu przez stronę internetową jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. W naszym kraju prawie 97% internautów korzysta z Google, więc pozycjonowanie w innych wyszukiwarkach nie jest opłacalne.

Pozycjonowanie wymaga podejmowania systematycznych działań, bo tylko wtedy przynosi trwały efekt. Nie da się ukryć, że konieczna jest także znajomość odpowiednich technik pozycjonowania, dlatego najlepiej powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie świadczącej tego typu usługi.

Co da Ci Google Adwords?

Google Adwords to program polegający na umieszczaniu odpłatnych boksów reklamowych wyszukiwarce Google. Reklamy pojawiają się albo nad wynikami wyszukiwania Google, albo po prawej stronie. Zaletą tego typu reklamy jest to, że trafia do osób nią zainteresowanych – pojawia się gdy wpiszą pokrewną frazę w wyszukiwarkę. Zaletą Google Adwords jest również możliwość samodzielnego tworzenia reklamy oraz dobrania odpowiednich słów kluczowych. Decydując się na reklamę w Google Adwords określamy również grupę docelową oraz cenę, jaką jesteśmy gotowi zapłacić za 1 kliknięcie w reklamę.

Reklama tego typu opłaca się ale tylko jeśli możesz na nią przeznaczyć ponad 1000 zł miesięcznie. Opłaci się również przy mniejszym budżecie, ale tylko jeśli sam się nią zajmiesz. W tej sytuacji dużą część kwoty pochłania nadzorowanie kampanii co powoduje, że relatywnie niski % budżetu przeznaczany jest na zakup kliknięć. Jeśli zdecydujesz się prowadzić kampanię samodzielnie – skorzystaj z kuponu na start (wpłacając 100 zł otrzymasz 300 zł budżetu). Wybierz płatność przed wykonaniem usługi. Wpłać na początek małą kwotę i przetestuj jak to działa. Jeśli popełnisz błąd to stracisz tylko to co wpłaciłeś. W przypadku gdy wybrałbyś model zapłaty po wykonaniu kampanii ryzykujesz znacznie większym budżetem.

Jeśli zdecydowałeś się na kampanię Adwords zrób wszystko, żeby być w pierwszej trójce wyników sponsorowanych. Klienci klikający tylko w 3 pierwsze wyniki są bardziej zdecydowani. Istnieje dużo większa szansa na pozyskanie leadu z kliknięcia w reklamę wyświetlającą się na pierwszych trzech miejscach niż z kliknięcia w reklamę na 8. miejscu (Klient, który klika w reklamę znajdującą się na miejscu 8. prawdopodobnie był już na stronach konkurencji, która jest wyżej zarówno w wynikach sponsorowanych jak i naturalnych.

Unikaj nieskutecznych rozwiązań

Nie ma sensu poświęcanie swojego czasu na aktywność, która przynosi małe korzyści. Dlatego lepiej unikać Yellow Pages oraz wszelkich płatnych katalogów firm. Bardzo niewielu użytkowników z nich korzysta, więc szanse że bezpośrednio z katalogów wejdą na Twoją stronę są znikome. W dodatku linki zamieszczone w takich miejscach mają bardzo niewielki wpływ na wyniki pozycjonowania. 

Najlepiej sprawdzić w Google frazy, których wyszukują Twoi potencjalni Klienci. Jeżeli w pierwszej piątce wyników wyszukiwania wyświetli się jakiś portal Yellow Pages to wtedy można rozważyć – czy opłaca się tak znaleźć. Najlepiej porównać cenę za obecność na pierwszej stronie tego portalu z ceną pozycjonowania fraz, dla których w wynikach wyszukiwania ten portal znajduje się wysoko. Warto jest się umieścić stronę w katalogu tylko w przypadku gdy cena za obecność na portalu jest 10 razy niższa niż koszty SEO.

Promowanie swojej strony w Internecie jest bardzo ważne, dlatego warto zdecydować się na metody, które będą najbardziej skuteczne. Pozycjonowanie pod wybrane frazy oraz kampania w Google Adwords to rozwiązania, które przyniosą Twojej firmie korzyści. 

Michał Lenkiewicz

Właściciel firmy B2 Internet, absolwent Informatyki na UniwersyteAdama Mickiewicza oraz Zarządzania na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. W 2006-2009 vice-prezes Cafe News S.A. Obecnie Dyrektor Zarządzający Grupy firm: B2 Internet, C2R oraz B2 Search.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
milush 22 sie 2013 (23:14)

Facet chyba nie wie, jak działają roboty wyszukiwarek...