Import z Chin. Jak zweryfikować dostawcę?
Przedstawiamy drugą część naszego cyklu poradniczego dla osób, które są zainteresowane importem na własną rękę z Azji. Jak to robić, by zarobić? W pierwszej części informowaliśmy o tym jak szukać produktów do importu. Dziś o weryfikacji potencjalnego kontrahenta. Cykl został przygotowany we współpracy z firmą Importuj z Nami, zajmującą się pośrednictwem w imporcie z Azji.
W naszej firmie polegamy na własnej sieci kontaktów, bazując na rekomendacjach od sprawdzonych, rzetelnych dostawców. Osoba, która próbuje importu na własną rękę nie ma takiej sieci, a kontaktów szuka zwykle poprzez serwisy Business2Business. Tu niestety ryzyko trafienia na oszusta jest duże.
Z informacji od naszych klientów wynika, że bardzo często transakcje z chińskimi producentami są zawierane bez jakiejkolwiek weryfikacji. Kupujący liczy zwyczajnie na szczęście lub nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji – a może np. okazać się, że kontrahent po otrzymaniu przedpłaty za towar zniknie nam z radaru.
Niestety, wyszukując kontrahenta na Alibabie czy innym tego typu portalu nigdy właściwie nie mamy 100-procentowej gwarancji wiarygodności. Wyróżnienie sprzedającego znaczkiem „Gold Member” nie jest żadnym zabezpieczeniem – od naszych dostawców wiemy, że ten znaczek po prostu kupuje się od serwisu.
W celu weryfikacji prosimy np., żeby Chińczycy wysłali nam dokumenty rejestrowe firmy i licencję eksportową. Ale to dokumenty w języku chińskim, dla przeciętnego polskiego importera bezwartościowe.
Co więc może zrobić debiutujący importer? Na początek odsiać najbardziej podejrzane oferty, czyli takie, w których kontakt to telefon komórkowy (legalne firmy podają numery stacjonarne) oraz takie, gdzie płaci się przez Western Union (to praktycznie gwarancja przekrętu). Niepokój powinny wzbudzić też „zbyt dobre” okazje – typu markowe produkty za bardzo niską cenę.
Następne kroki to sprawdzenie:
– forów importerskich – czy nazwa danej firmy nie pojawia się w wątkach dotyczących oszustw;
– internetu – czy producent ma funkcjonującą stronę internetową i to nie na Alibabie, ale niezależną;
– na papierze, czy nazwa, adres i telefon firmy podane w internecie zgadzają się dokumentami rejestrowymi firmy.
Warto zadzwonić na podany numer do Chin, sprawdzić, czy działa i czy to faktycznie numer do biura, a podczas rozmowy poprosić o przesłanie referencji od innych europejskich importerów korzystających z oferty firmy. Takie referencje można zweryfikować bezpośrednio u danego importera i to już daje nam konkretną informację o wiarygodności chińskiego producenta.
Czasami jednak te wszystkie działania nie pozwalają na wyciagnięcie wniosków odnośnie współpracy. Dlatego korzystamy z pomocy naszych przedstawicieli w Chinach, którzy weryfikują wszelkie dokumenty, sprawozdania finansowe, sprawdzają produkcję i robią zdjęcia. Na własną rękę można to osiągnąć tylko jadąc osobiście do Chin, co jest bardzo kosztowne, a i tak nie zawsze przynosi oczekiwany efekt. Tańsze jest zlecenie takiej kontroli – prosty audyt producenta to koszt kilkuset złotych.
Marta Sadler,
specjalista ds. Operacyjnych w firmie Importuj z Nami
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Aktywa i pasywa – czym są i jakie mają znaczenie w biznesie?
-
Kwestionariusz osobowy pracownika 2024 – jak wypełnić go prawidłowo?
-
Hejt w biznesie. Ekspertka radzi jak dbać o reputację w sieci oraz jak walczyć z fałszywymi treściami
-
Odstąpienie od umowy – jak to zrobić skutecznie? Sprawdzamy jakie są prawa konsumenta
Od 7 lat pracuje w Chinach w imporcie a od 3 lat mam własną dziłalność export & import w Hangzhou i czytając ten artykuł stwierdzam że informacje które są podane są pomocne . Z własnego doświadczenia wiem ,że rekomenradcja firm z którymi się współpracuje to najważnejsza rzecz. Jeśli współpraca przynosi korzyści obu stron to wiąże się to z biznesem kilkuletnim ,a nie jednorazowym.