Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak nastolatek został milionerem

Zostać milionerem, to marzenie każdej osoby rozpoczynającej przygodę z biznesem. Nie inaczej było w przypadku przedsiębiorczego nastolatka Frasera Dohertego. Mieszkający w Szkocji młody chłopiec pewnego dnia postanowił zrobić wszystko by to marzenie się ziściło. Wbrew wszechobecnej modzie na działalność w Internecie postawił na tradycyjny biznes. Zajął się produkcją dżemów domowej roboty i pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę.

Babcina receptura

Przedsiębiorczy młodzieniec wystartował z własną firmą w roku 2002. Miał wówczas zaledwie 14 lat, ale jego głowy do interesów nie powstydziłby się niejeden dorosły przedsiębiorca. Chłopiec wpadł na pomysł produkcji dżemów i nie byłoby w tym nic nowego gdyby nie jeden istotny szczegół. Wytwarzane dżemy różniły się bowiem od pozostałych unikatową recepturą przygotowaną jeszcze przez babcię chłopca.

Na początku swój dżem o nazwie ?Superjam? młody biznesmen sprzedawał w okolicznych miejscowościach, ale poczta pantoflowa zadziałała szybko i zamówienia na produkt zaczęły spływać z najróżniejszych stron. Liczba klientów rosła w takim tempie, że Fraser nie nadążał z produkcją. Ogromny popyt zmusił chłopca do zlecania dodatkowej produkcji w lokalnym zakładzie produkcyjnym. Ten krok pozwolił na zachowanie ciągłości procesu produkcyjnego i zapewnił stałą dostawę produktów.

Albo szkoła albo biznes

Biznes nastolatka rozwijał się doskonale, ale były też tego gorsze strony. Coraz trudniej młodzieńcowi przychodziło bowiem godzenie obowiązków szkolnych z prowadzeniem własnej frmy. Po dwóch latach działalności, w wieku 16 lat chłopiec postanowił zrezygnować ze szkoły by w całości poświęcić się biznesowi. Dłużej już bym tak nie wytrzymał ? wspomina ? Fraser. Oczywiście moją decyzję konsultowałem z rodzicami ? śmieje się nastolatek.

Milowy krok

Superjam sprzedawał się dobrze i zdobywał nowe rynki, co spowodowało, że jego sprzedażą zainteresował się luksusowy, brytyjski supermarket Waitrose. Przedstawiciele sieci skontaktowali się Fraserem i zaproponowali chłopcu sprzedaż Suprejam’u w swoich sklepach. Chłopiec nie zastanawiał sie długo i już po kilku miesiącach na półkach 184 sklepów Waitrose w całej Wielkiej Brytani zagościły produkty jego firmy. Miałem wówczas 19 lat i praktycznie żadnego doświadczenia w negocjacjach z wielkimi podmiotami, ale jak się okazało ta decyzja była milowym krokiem na drodze do sukcesu w biznesie ? przyznaje dziś Fraser Doherty. Sprzedaż dżemów w tak dużej sieci handlowej umożliwiła nam dotarcie do znacznie większej liczby klientów ? dodaje chłopiec.

Rozwój

Dobra sytuacja firmy nie spowodowała, że młody biznesmen spoczął na laurach. Wręcz przeciwnie, chłopiec postawił na inwestycje o rozwój. Pierwszą decyzją było uruchomienie produkcji kolejnych trzech smaków Superjam’u. Oferta została wzbogacona o dżemy: jagodowo-porzeczkowy, rabarbarowo-imbirowy i żurawinowo-malinowy. Nowe przysmaki ponownie spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony klientów i raz jeszcze potwierdziły niezwykły nos do biznesu nastolatka z Edynburga.

Młody milioner

Na tym jednak nie skończyło się pasmo sukcesów Frasera. Wkrótce do grona supermarketów, w których sprzedawany był Superjam dołączyła sieć Tesco. Dzięki tej współpracy produkty chłopca trafiały do klientów za pośrednictwem blisko 300 sklepów należących do sieci. Pozwoliło to znacząco zwiększyć obroty, które na koniec 2007 roku wyniosły 750 000 dolarów. Prognozy na rok 2008 mówią natomiast o podwojeniu tej liczby i zwiększeniu sprzedaży do 50 000 słoików Superjam’u miesięcznie. Zdaniem specjalistów analizujących rynek produktów spożywczych, firma Frasera Dohertego jest dziś warta około 2 miliony dolarów.

Sukces pochodzącego ze Szkocji młodzieńca po raz kolejny dowodzi jak wielka jest siła pomysłu na biznes. Fraser Doherty jako nastolatek nie miał przecież żadnego doświadczenia w prowadzeniu firmy. Udało mu się między innymi dzięki niezwykłemu nosowi do biznesu i zdolnościom organizacyjnym. Młodzi przedsiębiorcy rozpoczynający przygodę z biznesem powinni się uczyć się od tego niepozornego chłopaka z Edynburga. Zostać bowiem milionerem w wieku 19 lat to jest nie lada wyczyn.

Przeczytaj podobne historie milionerów:

– Zarobili miliony na niezwykłym pomyśle

– Pomysł na biznes, który przyniósł fortunę

Milioner przed dwudziestką

Jak wieczny student został miliarderem

Alicja Rozłucka
MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
marcin 21 sty 2011 (12:43)

mam kilka pomysłów ale niewiem jak się za to zadać