Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak bloger może pomóc w biznesie?

Blogerzy to ostatnio bardzo modny temat. Rozmawia się o ich kompetencjach, o ich zarobkach, o tym jak blogi wpływają na opinię publiczną. Duża część blogerów to dziś nawet celebryci, którzy z blogowania uczynili biznes i w ten sposób zarabiają na życie. Pewne jest, że czego by o blogerach nie mówić, czego im nie zarzucać i czy wierzyć w ich wiarygodność czy nie, blogosfera rośnie w siłę i nie trudno to zauważyć.  

Blogerzy wpływają na opinię publiczną. Szukając  informacji o produkcie lub marce chcąc nie chcąc trafiamy na blogi, czytamy recenzje i na ich podstawie bardzo często podejmujemy decyzje zakupowe. Nie tylko, dlatego że fajnie jest mieć coś, co ma bardziej czy mniej znany bloger, ale dlatego, że kupując coś, co zostało zrecenzowane na blogu, uważamy to za sprawdzone, bardziej wartościowe i warte zainteresowania. Czy można wykorzystać modę na blogerów do promocji? Można!

1. Zacznij od researchu

Współpraca z blogerem wymaga dobrego researchu. Żeby współpraca była efektywna trzeba zrobić dobry research dotyczący całej blogesfery i konkretnego blogera, z którym chcemy współpracować. Musimy wiedzieć kim jest, z kim wcześniej pracował, kim są jego czytelnicy, w jaki sposób się z nimi komunikuje, gdy odpowiemy sobie na te podstawowe pytania możemy zacząć współpracę. Ważne dla nas będzie też to, jakie formy współpracy preferuje konkretny bloger, w jaki sposób się w nie angażuje, jak je realizuje, od tego zależy efekt współpracy.

2. Znajdź blogera odpowiedniego dla twojej branży

Czym kierować się, gdy chcemy nawiązać współpracę z blogerem? Jak wybrać blogera, z którym będziemy współpracować? Czy wybrać blogera popularnego i rozpoznawalnego, czy to jedyne kryterium jakim się mamy kierować? 

Kampania przeprowadzona na blogach będzie skuteczna tylko wtedy, gdy wybierzemy blog tematycznie dobrany do profilu naszej firmy. Bardzo ważne, żeby bloger, z którym nawiążemy współpracę prowadził blog tematycznie związany z naszą firmą, naszymi produktami. Nawet, jeśli jego zasięg będzie znacznie mniejszy – zareklamowanie sprzętu AGD u mało znanej blogerki kulinarnej może być bardziej efektywne niż reklama u bardziej znanej blogerki zajmującej się modą.

Oczywiście nie jest to regułą. Im wykażemy się większą kreatywnością, tym większą uwagę kampania zwróci i zainteresuje większą publikę. Blogosfera jest bardzo rozwinięta, blogów w sieci jest tak dużo, że z pewnością znajdziemy blog, który będzie odpowiadał naszym potrzebom.

3. Traktuj blogera jak kontrahenta

To bardzo ważna zasada. Blogowanie dla wielu osób stało się sposobem na życie, pracą, za którą otrzymują wynagrodzenie, z której utrzymują siebie i swoje rodziny. Dlatego zwracając się mailowo czy telefonicznie do blogera miejmy świadomość, że osoba po drugiej stronie to raczej dorosła osoba, pamiętajmy o zwrotach grzecznościowych i oficjalnym języku wypowiedzi wówczas nasza propozycja zostanie potraktowana jak poważna oferta biznesowa.

Podczas współpracy relacja oczywiście może się zacieśniać, ale cały czas pamiętajmy o tym , że nasza współpraca to biznes i oboje czerpiemy z niego korzyści. Traktowanie siebie wzajemnie jak partnerów biznesowych sprzyja współpracy i nie wyklucza przyjaźni.

4. Współpracuj

Na koniec najważniejsza zasada – współpracę oprzyj na współpracy! Wiadomo, że każdy reklamodawca chciałby się umówić na określoną ilość tekstów o określonej długości, konkretną liczbę wpisów na Facebooku i tak dalej. Ale to nie działa w ten sposób, blogerzy zazwyczaj nie lubią sztywnych ram, dlatego postarajmy się osiągnąć kompromis. Dobrym pomysłem jest poproszenie samego blogera o zaproponowanie planu – wtedy przygotuje coś, z czym będzie czuł się komfortowo, a my będziemy wiedzieli czego i kiedy się spodziewać. A co w sytuacji, gdy nie wiemy jak poprowadzić kampanię na konkretnym blogu, w jaki sposób się na nim zareklamować?  Poprośmy blogera o sugestię, blogerowi zależy na tym, żeby współpraca była efektywna, z korzyścią dla obu stron i dla czytelników.

Współpraca z blogerami na pewno nie należy do najłatwiejszych, nie zawsze można się dogadać, czasem przechodzi ona burzliwo, ale z pewnością warto się tego wyzwania podjąć. Z blogerem na blogu można bardzo dużo zrobić, a nasza firma na pewno na tym nie straci. 

– Jak prowadzić bloga, by zarabiał?

– Ona wie jak zarabiać na blogu

Katarzyna Gałka

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.