Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak organizować konkursy na Facebooku?

Statystyczny użytkownik Facebooka ma 130 znajomych i lubi 80 fanpage’y. Codziennie na jego tablicy pojawiają się setki nowych postów. Jak spowodować, że w tym natłoku nasz firmowy content zostanie zauważony i zaangażuje fanów? Jak stworzyć akcję konkursową, która na tyle odróżni się od podobnych działań konkurencji, żeby zainteresować i zaangażować fanów?

Odpowiedź jest tylko jedna: trzeba mieć precyzyjny plan taktyczny, silny koncept kreatywny i być doskonale przygotowanym do realizacji. Reagowanie na każdy post fana i rozdawnictwo nagród już nie wystarcza. 

O CZYM PAMIĘTAĆ?

1. Akcja powinna wpisywać się w ogólną strategię komunikacyjną marki. Nie twórz konkursu, który nie ma nic, lub niewiele, wspólnego z marką, produktem i dotychczasową kampanią promocyjną.

2. Konkurs musi być angażujący. Powinien opierać się o pola wspólnych doświadczeń, memy lub wciągającą historię.

3. Niech Twój produkt nie przytłacza. Nie promuj go na pierwszym planie i na każdym etapie konkursu. Przemyć go jakby przy okazji.

4. Ustalając zasady konkursu weź pod uwagę charakterystykę grupy docelowej – zadanie konkursowe musi być dopasowane do możliwości użytkowników i typu oferowanej nagrody. Zbyt wysoki próg wejścia i mało atrakcyjna nagroda zniechęcają. Zbyt niski próg wejścia i cenna nagroda sprowadzą na Twój profil wyłącznie konkursowiczów. 

5. Konkurs powinien mieć możliwie krótkie edycje i dawać poczucie łatwo osiągalnej nagrody. Unikniesz tym samym kwestii odroczenia gratyfikacji.

6. Dokładnie przemyśl regulamin konkursu. Im mniej pola do interpretacji pozostawisz, tym jaśniejsze będą jego zasady i łatwiejszy wybór zwycięzcy.

7. Zaplanuj interesującą komunikację na profilu animującą konkurs. Użytkownicy Facebooka są z każdej strony bombardowani treściami promocyjnymi, rabatami, konkursami etc. Bez zbudowania wciągającej fabuły trudno będzie wciągnąć ich w dialog i zatrzymać na dłużej. Przygotuj się na moderowanie także poza standardowo przyjętymi godzinami pracy.

8. Nie zapomnij o działaniach wspierających, takich jak kampania reklamowa na Facebooku lub poza nim.

JAK TO WYGLĄDA W PRAKTYCE?

W okresie EURO 2012 podjęliśmy wyzwanie realizacji konkursu dla marki Roleski. Akcja była elementem szerszej kampanii wizerunkowej marki zorganizowanej wokół hasła „Jesz jak lubisz!”. Działania podejmowanie na Facebooku miały służyć dotarciu do młodszej części grupy docelowej marki.
W związku ze zbliżającymi się Mistrzostwami postanowiliśmy wykorzystać narastające emocje piłkarskie i połączyć je z produktami Roleski oraz głównym hasłem „Jesz jak lubisz!”. Zainspirowaliśmy się także memem „mięsnego jeża” (parodia dania) oraz sposobem podejścia do przygotowania przekąsek prezentowanym przez prowadzących EpicMealTime (ekstremalne dania dla mężczyzn). W efekcie powstała aplikacja „Przekąska Kibica” oparta o prosty system wgrywania zdjęć. 

Zadaniem fanów było przygotowanie ciekawej przekąski z użyciem produktów marki Roleski i zrobienie jej zdjęcia. Po każdym meczu wybierany był zwycięzca, który otrzymywał tablet. Głównym kryterium wyboru zwycięzcy była liczba głosów innych użytkowników Facebooka oraz ocena Jury.

REALIZACJA

Piłka nożna w tamtym okresie opanowała tablice użytkowników i aby przebić się przez szum informacyjny z nią związany musieliśmy stworzyć historię, która na dłuższy czas zainteresuje fanów. Komunikację oparliśmy na historii małżeństwa Pana i Pani R. Każde z nich „wyposażyliśmy” w konkretne cechy charakteru a nawet preferencje kulinarne.

Głównym bohaterem fanpage został na czas Mistrzostw Pan R., który z niecierpliwością wyglądał rozpoczęcia Mistrzostw. To jemu w wymyślaniu kolejnych meczowych przekąsek mieli pomagać uczestnicy konkursu. Pani R. w tym czasie zbojkotowała codzienne mecze oraz proste przekąski i wybrała samotne wakacje, podczas których zapoznawała się z bardziej wykwintną kuchnią. Wszystko w imię motta „Jesz jak lubisz”. Obranie takiego stylu komunikacji sprawiło, że fani zwracali się bezpośrednio do bohaterów, a nie bezosobowo do marki, oraz angażowali się w opowieści zamieszczane na profilu. 

Ważnym elementem komunikacji na profilu było sprzeżenie jej z głównymi wydarzeniami Mistrzostw i przygotowywanie różnych wariatów scenariuszy, które pozwalały nam szybko reagować na wydarzenia podczas EURO. Dzięki moderacji w zasadzie odbywającej się 24/7 udało nam się przez cały czas trwania akcji utrzymywać wysokie wskaźniki zaangażowania fanów. Dzięki temu udało się nam regularnie przebijać przez sito facebookowego algorytmu EdgeRank i tym samym nasza historia była widoczna dla dużej liczby użytkowników. 

EFEKTY

W niecały miesiąc otrzymaliśmy ponad 1140 prac, na które oddano ok. 25 tys. głosów. Wskaźnik „talking about this” utrzymywał się na poziomie 25% ogółu fanów przy 36K fanów podczas trwania akcji. Dzięki wykorzystaniu unikalnego, tworzonego przez nas kontentu i odpowiedniemu umieszczaniu go na profilu w czasie Mistrzostw nasze treści rozeszły się do ponad 120 000 użytkowników (w ciągu jednego tygodnia) drogą wirusową. 

Katarzyna Skąpska,

Community Manager, Trendmaker digital creative agency

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
organizujekonkurs.pl 21 maj 2013 (18:03)

Pani Katarzyno, gratuluję pomysłu na konkurs! Zastanawiam się czy jeszcze lepszego efektu nie dałoby połączenie konkursu na Facebooku ze stroną internetową? Czyli konkurs prowadzony równocześnie w obydwu kanałach? Na własnej stronie konkursowej można bardziej zaakcentować brand oraz byłby dostępny wtedy też dla tych, którzy z niego nie korzystają, a tacy niestety są...