Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak prowadzić SEO na własną rękę?

W sieci istnieje wiele poradników na temat skutecznych metod pozyskiwania linków do strony. Zachęcają one niewprawione osoby do podejmowania samodzielnych prób pozycjonowania stron. Niestety poradnik poradnikowi nierówny i nieraz można się mówiąc kolokwialnie „naciąć” i pogrążyć swoją witrynę. Jak zatem bezpiecznie prowadzić działania SEO „na własną rękę”?

Każdy, kto choć odrobinę czytał o pozycjonowaniu wie, że podwaliną wysokich pozycji w Google są linki prowadzące do strony. Gdzie znaleźć takie linki? Jak je tworzyć? Które strony są dobre? Ile linków dodawać każdego dnia? Jakimi słowami linkować do strony? To wszystko pytania, które stawia sobie osoba, która próbuje swoich sił w tradycyjnym modelu pozycjonowania. Brak doświadczenia w tej kwestii może jednak skończyć się tragicznie dla danej strony www, dlatego jeśli nie masz wprawy w pozycjonowaniu, a chcesz samodzielnie pomóc Twojej stronie w osiągnięciu wysokich pozycji w Google, powinieneś spojrzeć na ten proces od innej, bardziej zrozumiałej i naturalnej strony.

SEO w dużej mierze polega po prostu na promocji strony czy firmy w sieci. Jeśli taki cel postawisz sobie na pierwszym miejscu, linki z czasem same zaczną się pojawiać, a ich naturalny charakter nie będzie mógł Ci zaszkodzić. Co jeszcze? Google coraz większą uwagę zwraca na promocję brandu i marki. Gdy Twoja branża nie jest zbyt konkurencyjna, tą drogą jesteś w stanie osiągnąć naprawdę dużo również na polu pozycjonowania. Ze swojej strony mogę dać Ci kilka wskazówek co Ty możesz zrobić dla zwiększenia widoczności Twojej strony w sieci.

Cele biznesowe i strategia działania

Na samym początku wyznacz sobie cele i strategię ich osiągnięcia. Dobrze przemyśl promocję marki i link building jaki w wyniku tych działań będzie prowadzony. Tylko mając jasno przygotowany plan działania będziesz w stanie ocenić jego efekty. Nie zapomnij zatem o regularnym zaglądaniu do statystyk strony.

Optymalizacja SEO

Zanim zaczniesz myśleć o zdobywaniu linków, przeprowadź gruntowną optymalizację SEO. To niezwykle ważny etap. Nie wystarczy posiadać stronę www, ale trzeba jeszcze aby strona ta była atrakcyjna i zrozumiała dla wyszukiwarki. Jeśli nie znasz się na optymalizacji możesz skorzystać z usług agencji SEO, która zoptymalizuje Twoją witrynę pod wyszukiwarkę. Każda zmiana musi być jednak dyktowana przyjętymi celami i strategią działań (patrz punkt 1). Przygotuj się na to, iż optymalizacja SEO strony może wymagać sporych zmian zarówno w treści jak i całej strukturze strony. Wierz mi jednak, że to się opłaca.

Katalogi stron

Zadbaj o to, by Twoja strona posiadała swoją wizytówkę w najważniejszych katalogach stron. Mówię tu o tak znanych portalach jak Onet czy Gazeta. Nie zapomnij także o katalogach branżowych. Najlepiej gdy wpisy będzie dodawać ktoś, kto dobrze zna firmę i będzie umiał ją odpowiednio zareklamować. Pamiętaj, że w każdym katalogu musi być unikalny opis firmy. 

Społeczności

Pisząc społeczności nie chodzi mi jedynie o portale społecznościowe jak Facebook, poniważ nie każda firma nadaje się do tego, by prowadzić taki profil. Są jeszcze serwisy typu GoldenLine czy fora tematyczne, na których często aktywnie udzielają się osoby z Twojej branży i potencjalni klienci. Traktuj te miejsca jako Twoje społeczności, gdzie możesz zaistnieć jako ekspert w swojej dziedzinie. Powierzanie tego dialogu osobom spoza firmy może skutkować nierzetelnymi czy mało merytorycznymi wypowiedziami.

Portale tematyczne i blogosfera

Sprawdź czy w Twojej branży nie istnieją portale, cenione blogi bądź większe serwisy, z którymi możesz nawiązać kontakt i prowadzić współpracę. Zaproponuj artykuł, podzielenie się ciekawym raportem, komentarz do aktualnych trendów i newsów branżowych. Staraj się, aby w tych tekstach padła nazwa Twojej firmy, a najlepiej jeśli będzie ona linkiem do strony firmowej.

Ciekawe treści

Przygotowując tekst na swoją stronę bądź pisząc artykuł dla portalu skupiaj się nie tylko na aspekcie merytorycznym, lecz także na atrakcyjnym zaprezentowaniu treści. Dodaj prezentację, infografikę, film wideo, ebook, raport czy poradnik. Stwórz ciekawą listę, zorganizuj konkurs, zadbaj o przekazanie czytelnikowi czegoś więcej niż się spodziewa.

Działania konkurencji

Szukając inspiracji dla kolejnych działań marketingowych zwracaj uwagę na to co robi Twoja bezpośrednia konkurencja. Niekiedy warto powielać ich rozwiązania, jednak zdecydowanie najbardziej opłaca się uczyć na błędach konkurencji. Analizuj więc działania PR tych firm i twórz własne kampanie, w których poprawisz ich błędy.

Pamiętaj, że nie uda się wypromować marki, zbudować autorytetu firmy i wypozycjonować na lata strony bez Twojego zaangażowania. Agencja SEO, która nie interesuje się działalnością i rozwojem Twojej firmy nie zbuduje jej trwałego wizerunku. Potrzebny jest Twój wkład. 

– SEO czy Google Adwords; wady i zalety

– 5 najczęstszych błędów SEO

Urszula Borejczuk

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Zaprojektowany 30 lip 2013 (15:05)

Przede wszystkim zapraszamy na największe forum o SEO - SEO Poland na google+
Korzystając z poradników i książek koniecznie musimy zwrócić wagę na datę wydania - publikacje starsze niż kilka miesięcy mogą być już mocno nieaktualne i mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc.