MamBiznes.pl

Jak stworzyć efektywną kampanię e-sklepu?

Pobieranie danych ...

Większość właścicieli sklepów internetowych przekonała się już, że na kampanie marketingowe można wydać praktycznie nieograniczone środki, dlatego kluczowym faktem jest umiejętność efektywnego ich wydawania, tak, aby generowały faktyczny zwrot z inwestycji. 

Remarketing w ogólnym pojęciu znany jest od dawna – polega na ponownym dotarciu do osoby, która oglądała już nasz produkt. Najprostszą formą jego realizacji jest ustalanie specjalnych ścieżek dla klientów, którzy na początku wizyty w sklepie zobaczą produkt, a następnie, już na innym etapie zakupów zobaczą go ponownie. Analogiczny model funkcjonuje w marketingu  internetowym, z tym, że ze względu na możliwości techniczne może być realizowany w sposób bardziej zaawansowany i precyzyjny. W przypadku sklepów internetowych remarketing polega na wyświetlaniu użytkownikowi reklam z przekazem dopasowanym na podstawie stron, produktów, które odwiedził.

W praktyce: jeśli osoba odwiedzająca sklep oglądała produkty w kategorii narożniki, to następnie zamiast ogólnych reklam wizerunkowych promujących sklep, będziemy wyświetlać takiej osobie reklamy promujące narożniki – asortyment, którym faktycznie była zainteresowana. 

Fakty: kampanie z wykorzystaniem remarketingu się kilkukrotnie bardziej skuteczne, niż tradycyjne, kierowane do przypadkowych użytkowników. W naszym przypadku, współczynnik konwersji dla kampanii remarketingowej jest prawie trzykrotnie wyższy niż ten sam współczynnik dla pozostałych produktowych kampanii AdWords. 

Możliwości techniczne pozwalają nam na praktycznie nieograniczoną segmentację użytkowników – możemy grupować ich na podstawie oglądanych produktów, podstron, ale także wybrać użytkowników, którzy dodali coś do koszyka – rozpoczęli proces zakupowy, ale nie zakończyli go. Takim użytkownikom zamiast reklam produktowych wyświetlimy te zwiększające zaufanie i wiarygodność sklepu, zachęcając do powrotu do sklepu i faktycznej realizacji zakupu. Oczywiście możemy też wyświetlać reklamy, informacje specjalnie przygotowane dla osób które dokonały już zakupu, budując  z nimi trwałe relacje. 

Najprostszym, ogólnodostępnym  narzędziem do realizacji kampanii remarketingowej jest Google AdWords. W obecnej wersji jest to bardzo łatwe, nawet dla osoby bez większego doświadczenia – nie wymaga każdorazowego oskryptowania sklepu, czy ingerencji programistycznej. Wystarczy wgrać jeden ogólny kod remarketingowy, a następnie w prosty, przystępny sposób budować reguły wyświetlania reklam. W tym celu należy zalogować się do panelu AdWords, z menu Kampanie wybrać opcję „Udostępniane zasoby”, a następnie „Odbiorcy”. Na tym etapie mamy możliwość zdefiniowania nowej listy remarketingowej – po kliknięciu „Nowi odbiorcy” otrzymamy formularz do wypełnienia:

W tym miejscu definiujemy warunki pozyskiwania osób, dla których będą wyświetlane reklamy. Kluczowy jest warunek logiczny w którym określamy grupę docelową – w naszym przypadku wszystkie narożniki prezentowane w sklepie posiadają adresy URL typu: http://www.meblobranie.pl/pokojowe/narozniki/nazwa-naroznika.html , więc we wszystkich adresach powtarza się część „/narożniki/”.  Następnie określamy przez jak długi czas reklamy mają być wyświetlane osobą odwiedzającym nasza stronę – to pytanie o czas podejmowania decyzji zakupowej – w naszym przypadku 30 dni jest wystarczające.  Nadajemy liście nazwę, oraz jeśli potrzebujemy opis logiki działania.

Chcąc uruchomić reklamy widoczne TYLKO dla użytkowników, którzy już wcześniej byli na naszej stronie i oglądali jakiś narożnik, tworzymy standardową kampanię kierowaną do sieci reklamowej, przechodzimy do zakładki „Sieć reklamowa” (zaznaczone na czerwono), wybierając „Zainteresowania i remarketing”, klikamy „zmień kierowanie w sieci reklamowej”, a następnie wybieramy interesujące nas listy remarketingowe i zapisujemy. 

Następnie pozostaje nam już tylko przygotowanie odpowiednich formatów reklamowych dopasowanych z przekazem do ustalonych reguł pozyskiwania odbiorców do grup remarketingowych. 

W przypadku wykorzystywania remarketingu należy pamiętać o dodaniu odpowiedniej informacji do naszej polityki prywatności. Google wprowadził też obostrzenia w zakresie wyświetlania reklam pozwalających na zidentyfikowanie użytkownika – nie można wyświetlać reklam zbierających adresy email, nr telefonów, czy kart kredytowych. 

Korzystając z remarketingu z Google AdWords możemy w swobodny sposób zarządzać naszymi reklamami zarówno na poszczególnych stronach sieci reklamowej, jak również możemy zdecydować o ich wyświetlaniu na Youtube’ie. W naszym przypadku bardzo cenimy sobie możliwość wyświetlania naszych reklam w serwisach powiązanych tematycznie, rezygnując jednocześnie z dużych agregatorów treści. 

W oparciu o założenia remarketingu powstają coraz to nowsze, bardziej zaawansowane modele wyświetlania konkretnych reklam dla konkretnych użytkowników użytkowników zarówno w sieci reklamowej, jak i w obrębie naszej witryny. Zagadnienia takie jak Real-Time-Bidding, czy personalizowane rekomendacje rozwiniemy w kolejnej publikacji.

Paweł Kurek

Pobieranie danych ...