Na kogo zarejestrować domenę? Osobę prywatną czy firmę?

Właściwy wybór abonenta firmowej domeny pozwala uniknąć wielu problemów i zapewnia ciągłość działania strony przedsiębiorstwa.


Czym różni się domena zarejestrowana na osobę fizyczną od domeny, której abonentem jest przedsiębiorstwo? Z technicznego punktu widzenia – niczym. W obu przypadkach adres internetowy można wykorzystać do uruchomienia tych samych usług – strony www, poczty e-mail i innych.

Różnice pojawiają się, gdy na tą samą domenę spojrzymy z perspektywy regulaminu NASK, czyli głównego operatora polskiej końcówki. Weźmy za przykład adres ladnekrzesla.pl, pod którym działa strona firmowa hipotetycznego producenta krzeseł.

Zgodnie z regulaminem NASK, abonent domeny ma pełne prawo do rozporządzania nią. W praktyce oznacza to, że osoba (lub podmiot), będący abonentem domeny może:

•             wykorzystać ją do uruchomienia strony,

•             przekierować na inną witrynę w internecie,

•             sprzedać domenę na rynku wtórnym i w efekcie

•             pozwolić, żeby wygasła.

W sytuacji, gdy domena jest zarejestrowana na właściciela firmy Ładne Krzesła lub na samą firmę, nie ma powodów do obaw. Praktyka pokazuje jednak, że często kwestia praw do domeny bywa bardziej złożona. Przyjrzyjmy się kilku typowym przypadkom.

Rejestracji domen nie zostawiaj pracownikom

Najlepszym rozwiązaniem jest zarejestrowanie domeny internetowej na firmę. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą dokonać rejestracji na siebie, ponieważ ta forma prowadzenia firmy daje im dużą kontrolę nad domeną. Jak się zaraz okaże, to właśnie możliwość decydowania o domenie jest kluczowa dla obecności przedsiębiorstwa w internecie.

Często zdarza się, że przedsiębiorcy nie są do końca pewni, kto jest abonentem ich firmowej domeny. Co rok opłacają fakturę za odnowienie adresu, ale w razie konieczności dokonania innych operacji na domenie, okazuje się, że nie do końca wiadomo, kto ma uprawnienia abonenta. Mimo, że brzmi to mało prawdopodobnie, podobne przypadki „utraty kontroli” nad domeną zdarzają się dosyć często.

Poniżej znajdują się trzy najczęściej spotykane scenariusze problemów z domeną.

•             Domena zarejestrowana przez wspólnika na niego samego, jako osobę prywatną.

•             Abonentem domeny jest pracownik firmy.

•             Domena jest zarejestrowana na rzecz freelancera, który wykonał stronę www.

W pierwszym przypadku adres internetowy nie wchodzi w skład majątku firmy. Zwykle to rozwiązanie nie sprawia większych problemów do czasu rozwiązania spółki. W przypadku sporu między wspólnikami konfliktu domena może stać się kartą przetargową.

Znacznie częściej spotyka się sytuację, w której za rejestrowanie domen internetowych w firmie odpowiada jeden z pracowników, np. informatyk. W przypadku, gdy podczas rejestracji podaje on swoje dane osobowe, jako dane abonenta, formalnie ma pełne prawo do zarządzania nazwą (nawet wtedy, gdy faktury za odnowienie przychodzą na firmę).

W razie konfliktu na linii pracownik – pracodawca lub zakończenia pracy przez pracownika, istnieje ryzyko, że domena nie zostanie przez niego przedłużona i strona firmowa przestanie działać. Podobne zagrożenie pojawia się w sytuacji, gdy domenę rejestruje na siebie osoba, której zlecono wykonanie witryny firmowej.

Jak sprawdzić, kto jest abonentem domeny?


Pierwszym krokiem, jaki powinien podjąć przedsiębiorca, jest upewnienie się, kto jest abonentem firmowej domeny. Wskazówkę znajdziemy w bazie WHOIS. Na stronie Krajowego Rejestru Domen można sprawdzić informacje na temat polskich domen. Wśród nich znajdują się typ i dane abonenta.

Typ abonenta wskazuje, czy domena została zarejestrowana przez firmę lub organizację czy też przez osobę fizyczną. W pierwszym przypadku baza WHOIS zawiera również dane abonenta – nazwę i adres. Dane kontaktowe dla polskich domen zarejestrowanych na osoby prywatne są ukryte.

Kolejnym krokiem jest cesja domeny. To operacja polegająca na zmianie abonenta danej nazwy, odbywająca się za pośrednictwem firmy, w której zarejestrowano adres. W wyniku cesji dotychczasowy abonent zrzeka się praw do domeny na rzecz nowego abonenta, który wraz z uprawnieniami przejmuje obowiązki (np. koszty odnawiania adresu).

Bez względu na to, czy cesja odbywa się drogą elektroniczną czy poprzez przesłanie dokumentów pocztą, wymaga dobrowolnej zgody obu stron. Dlatego tak ważne jest uporządkowanie kwestii praw do domeny zanim dojdzie do ewentualnych sporów, grożących przerwą w dostępie do firmowej strony internetowej.

Katarzyna Gruszecka-Kara

www.2be.pl adweb.pl

Wyświetlanie logo-2be-kolor.png

Komentarze

Avatar

Damianzzzz

8 marca 2015 Odpowiedz

By uniknąć wielu problemów to rozsądnie jest rejestrować adres na firmę. Sam toczyłem spór o domenę z moim wspólnikiem. Wówczas nie wiedziałem w ogóle jak zabrać się za to i gdzie szukać rozwiązania. Dopiero pan z obsługi w rejestracjadomen.pl. mam u nich domenę, doradził mi.

Avatar

forumiak

28 marca 2017 Odpowiedz

Jeśli prowadzisz działalność, to domenę wpisujesz w koszty, zatem logicze, że na działalność. Zresztą – chyba tylko nie mając działalności domenę kupuje się prywatnie. W każdym innym przypadku to będzie totalnie pozbawione sensu. Mylę się?

Avatar

rorok

26 lipca 2017 Odpowiedz

Masz jak najbardziej rację. Ale takie artykuł są potrzebne dla jednych jako przestroga np. przed tym co Pan Damian pisze, a dla drugich(np. dla mnie) żeby wstępnie sprawdzić ewentualne różnice i gdzie one występują, gdy dopiero zakładam firmę, domenę, serwer, piszę oprogramowanie . W dynamicznej sytuacji każde info jest na wagę złota, a jak się ma swój kąt to jest inaczej ;). A czasem to domena jest podstawą działalności, a nie wspomaganiem jak kiedyś :). Pozdro

Avatar

forumiak

4 października 2017 Odpowiedz

Pewnie, że na firmę. Wtedy wyjdziecie na tym najlepiej – koszty niewielkie, warunki dobre.
Kwestia taka, jak podejdziecie do tematu. Hosting bierzcie z domeną – w Hekko macie domenę za darmo w pakiecie z hostingiem. Płaci się dopiero za przedłużenie, a sam hosting można kupić jeszcze po rabatach – kody na 50 proc. masz na ich blogu.

Avatar

forumiak

4 października 2017 Odpowiedz

Na działalność. Nie rozumiem nawet w jakim celu coś takiego się robi.
Czy nie lepiej wszystko mieć na firmę? Chodzi nie tylko o wpisywanie w koszty, ale też o profesjonalizm.
Przecież dane rejestratora domeny łatwo można sprawdzić…

Avatar

Kriss

6 października 2017 Odpowiedz

Przy działalności gospodarczej najlepiej rejestrować domenę na firmę. Warto wybrać domenę razem z hostingiem, wtedy wszystko będzie zgrane i nie trzeba będzie pamiętać osobno o przedłużeniu domeny i hostingu. No i nie bez znaczenia jest też możliwość wciągnięcia w koszty domeny firmowej. W netbomb.pl są dostępne ciekawe pakiety domen i hostingów więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*