Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Na kogo zarejestrować domenę? Osobę prywatną czy firmę?

Właściwy wybór abonenta firmowej domeny pozwala uniknąć wielu problemów i zapewnia ciągłość działania strony przedsiębiorstwa.


Czym różni się domena zarejestrowana na osobę fizyczną od domeny, której abonentem jest przedsiębiorstwo? Z technicznego punktu widzenia – niczym. W obu przypadkach adres internetowy można wykorzystać do uruchomienia tych samych usług – strony www, poczty e-mail i innych.

Różnice pojawiają się, gdy na tą samą domenę spojrzymy z perspektywy regulaminu NASK, czyli głównego operatora polskiej końcówki. Weźmy za przykład adres ladnekrzesla.pl, pod którym działa strona firmowa hipotetycznego producenta krzeseł.

Zgodnie z regulaminem NASK, abonent domeny ma pełne prawo do rozporządzania nią. W praktyce oznacza to, że osoba (lub podmiot), będący abonentem domeny może:

•             wykorzystać ją do uruchomienia strony,

•             przekierować na inną witrynę w internecie,

•             sprzedać domenę na rynku wtórnym i w efekcie

•             pozwolić, żeby wygasła.

W sytuacji, gdy domena jest zarejestrowana na właściciela firmy Ładne Krzesła lub na samą firmę, nie ma powodów do obaw. Praktyka pokazuje jednak, że często kwestia praw do domeny bywa bardziej złożona. Przyjrzyjmy się kilku typowym przypadkom.

Rejestracji domen nie zostawiaj pracownikom

Najlepszym rozwiązaniem jest zarejestrowanie domeny internetowej na firmę. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą dokonać rejestracji na siebie, ponieważ ta forma prowadzenia firmy daje im dużą kontrolę nad domeną. Jak się zaraz okaże, to właśnie możliwość decydowania o domenie jest kluczowa dla obecności przedsiębiorstwa w internecie.

Często zdarza się, że przedsiębiorcy nie są do końca pewni, kto jest abonentem ich firmowej domeny. Co rok opłacają fakturę za odnowienie adresu, ale w razie konieczności dokonania innych operacji na domenie, okazuje się, że nie do końca wiadomo, kto ma uprawnienia abonenta. Mimo, że brzmi to mało prawdopodobnie, podobne przypadki „utraty kontroli” nad domeną zdarzają się dosyć często.

Poniżej znajdują się trzy najczęściej spotykane scenariusze problemów z domeną.

•             Domena zarejestrowana przez wspólnika na niego samego, jako osobę prywatną.

•             Abonentem domeny jest pracownik firmy.

•             Domena jest zarejestrowana na rzecz freelancera, który wykonał stronę www.

W pierwszym przypadku adres internetowy nie wchodzi w skład majątku firmy. Zwykle to rozwiązanie nie sprawia większych problemów do czasu rozwiązania spółki. W przypadku sporu między wspólnikami konfliktu domena może stać się kartą przetargową.

Znacznie częściej spotyka się sytuację, w której za rejestrowanie domen internetowych w firmie odpowiada jeden z pracowników, np. informatyk. W przypadku, gdy podczas rejestracji podaje on swoje dane osobowe, jako dane abonenta, formalnie ma pełne prawo do zarządzania nazwą (nawet wtedy, gdy faktury za odnowienie przychodzą na firmę).

W razie konfliktu na linii pracownik – pracodawca lub zakończenia pracy przez pracownika, istnieje ryzyko, że domena nie zostanie przez niego przedłużona i strona firmowa przestanie działać. Podobne zagrożenie pojawia się w sytuacji, gdy domenę rejestruje na siebie osoba, której zlecono wykonanie witryny firmowej.

Jak sprawdzić, kto jest abonentem domeny?


Pierwszym krokiem, jaki powinien podjąć przedsiębiorca, jest upewnienie się, kto jest abonentem firmowej domeny. Wskazówkę znajdziemy w bazie WHOIS. Na stronie Krajowego Rejestru Domen można sprawdzić informacje na temat polskich domen. Wśród nich znajdują się typ i dane abonenta.

Typ abonenta wskazuje, czy domena została zarejestrowana przez firmę lub organizację czy też przez osobę fizyczną. W pierwszym przypadku baza WHOIS zawiera również dane abonenta – nazwę i adres. Dane kontaktowe dla polskich domen zarejestrowanych na osoby prywatne są ukryte.

Kolejnym krokiem jest cesja domeny. To operacja polegająca na zmianie abonenta danej nazwy, odbywająca się za pośrednictwem firmy, w której zarejestrowano adres. W wyniku cesji dotychczasowy abonent zrzeka się praw do domeny na rzecz nowego abonenta, który wraz z uprawnieniami przejmuje obowiązki (np. koszty odnawiania adresu).

Bez względu na to, czy cesja odbywa się drogą elektroniczną czy poprzez przesłanie dokumentów pocztą, wymaga dobrowolnej zgody obu stron. Dlatego tak ważne jest uporządkowanie kwestii praw do domeny zanim dojdzie do ewentualnych sporów, grożących przerwą w dostępie do firmowej strony internetowej.

Katarzyna Gruszecka-Kara

www.2be.pl adweb.pl

Wyświetlanie logo-2be-kolor.png

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Arkadiusz 30 gru 2022 (12:59)

Oczywiście, że najrozsądniej zarejestrować domenę na firmę i najlepiej u znanego oraz polecanego rejestratora. Ja rejestruję domeny na seohost.pl , gdzie również mam hosting. Ceny domen są tam bardzo korzystne, podobnie jak ceny odnowień, więc nie przepłacicie. W razie jakichkolwiek pytań czy wątpliwości można liczyć na ich biuro obsługi klienta.