Terminal płatniczy – jak wybrać najlepszy i na co zwracać uwagę?

Informacje o autorze

08 lipca 2020
Udostępnij:

Terminal płatniczy powinien być dopasowany do potrzeb przedsiębiorcy, aby dobrze spełnił swoją rolę. Przed jego kupnem warto więc zaplanować, jak zamierzamy z niego korzystać.

Terminal płatniczy staje się coraz powszechniej wykorzystywanym urządzeniem wśród przedsiębiorców – nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że Polacy chętnie płacą bezgotówkowo – kartą, telefonem czy zegarkiem. Jednocześnie, według danych Fundacji Polska Bezgotówkowa, mimo dynamicznie rosnącej liczby terminali, dla 37 proc. Polaków podstawową barierą w płaceniu kartą jest wciąż brak terminala płatniczego w miejscu, gdzie robią zakupy. Oznacza to, że terminal, choć się upowszechnia, nadal jest ważnym atutem w działalności biznesowej.

Co to jest terminal POS 

Na rynku dostępne są dziesiątki ofert operatorów, proponujących wprowadzenie obsługi płatności bezgotówkowych. Dostępne są cztery kategorie terminali: stacjonarne (w tym przenośne), czyli POS, mobilne, mPOS i aplikacyjne. Najbardziej popularne są terminale POS (ang. point of sale – punkt handlowy), instalowane w punktach handlowo-usługowych i używane do kontaktu z bankiem za pośrednictwem centrum autoryzacyjnego, gdy klient płaci kartą płatniczą lub np. BLIK-iem. Terminale POS pojawiły się w Stanach Zjednoczonych już pod koniec lat 70. XX wieku. Współczesne są wyposażone w klawiaturę do wpisania numeru PIN i coraz częściej również w czytnik transakcji zbliżeniowych.

Jak wybrać terminal płatniczy, czyli  porównanie ofert i możliwości

Wybór odpowiedniego terminala płatniczego zależy od potrzeb firmy. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy urządzenie pozwala na płatności:

• zbliżeniowe kartą,

• zbliżeniowe telefonem,

• chipem przez włożenie karty do terminala,

• paskiem magnetycznym przez przesuniecie karty.

Warto również wziąć pod uwagę:

• miejsce przyjmowania płatności od klienta: przy kasie, w obrębie lokalu, czy też poza nim. Jeśli przy kasie – wystarczy terminal stacjonarny. Jeśli w obrębie lokalu, warto wyposażyć się w urządzenia przenośne, a poza lokalem – w niezależne terminale mobilne lub mPOS;

• sposób łączności terminala stacjonarnego z systemem rozliczeniowo-autoryzacyjnym: przy pomocy internetu czy sieci komórkowej;

• obecność drukarki do drukowania potwierdzeń. W drukarki wyposażone są jedynie terminale POS;

• zintegrowanie z kasą fiskalną;

• obecność PIN-pada, dzięki któremu klienci  mogą wygodniej realizować płatność.

Terminal płatniczy za darmo – promocyjna oferta PKO Banku Polskiego

Terminal płatniczy można zamówić u operatora lub w banku. Dla przykładu w PKO Banku Polskim mogą zamówić terminal POS na zawsze (terminal Smart D220) lub na 12 miesięcy (terminal standardowy). Przedsiębiorcy w ramach promocji otrzymają urządzenie za darmo oraz 0 proc. prowizji od transakcji Visa i Mastercard – pokrywa ją bowiem Fundacja Polska Bezgotówkowa. Jest jeden warunek – w 12-miesięcznym okresie dofinansowania, kwota przyjęta przez terminal nie może przekroczyć 100 tys. zł.

Po upływie 12 miesięcy, miesięczna prowizja od transakcji kartami wynosi: Visa – 0,69 proc., Mastercard – 0,79 proc. Prowizja dla pozostałych kart to: Diners Club – 3,20 proc., UPI, JCB – 0,99 proc., BLIK-iem – 0,29 proc., kartami zagranicznymi w funkcji DCC – 0 proc., kartami zagranicznymi i biznesowymi bez funkcji – plus 1 proc.

Z kolei koszt najmu terminala stacjonarnego wyniesie 39 zł miesięcznie, a przenośnego 49 zł miesięcznie.

W Programie Polska Bezgotówkowa mogą wziąć udział przedsiębiorcy, którzy:

• W ciągu ostatnich 12 miesięcy w swoich placówkach nie przyjmowali płatności bezgotówkowych.

• Otwierają nowy biznes.

Terminal można zamówić online. Urządzenie zostanie dostarczone przez kuriera lub serwisanta eService.

Materiał partnera

Polecamy

Więcej w tym dziale: