Yandex, czyli rosyjska wyszukiwarka wygrywa z Google

System Google AdWords daje możliwość prowadzenia globalnych kampanii reklamowych we wszystkich częściach świata. Są jednak kraje, w których Google nie jest monopolistą na rynku wyszukiwarek, a w niektórych krajach gigant z Kalifornii nie jest w stanie pokonać lokalnego konkurenta.

Rosyjska wyszukiwarka Yandex ma w Rosji udział w rynku wynoszący około 60%, a w innych krajach rosyjskojęzycznych jest również bardzo ważnym graczem. Z tego powodu, chcąc prowadzić kampanie SEM na tych rynkach, nie możemy pominąć wyszukiwarki Yandex.

Podobnie jak Google, Yandex udostępnia powierzchnię reklamową w wyszukiwarce – w ramach systemu reklamowego Yandex.Direct.

Yandex a AdWords

Co do zasady, system reklamowy Yandex.Direct działa na podobnej zasadzie jak Google AdWords. Występuje jednak kilka istotnych różnic. Podobnie jak Google, w Yandex.Direct mamy do czynienia z aukcją i płatnością za reklamy w modelu CPC (płatność za kliknięcie).

Na szczęście dla osób nie władających swobodnie językiem rosyjskim, system dostępny jest również praktycznie w całości w języku angielskim. Niemniej, bez znajomości cyrylicy i przynajmniej podstaw języka rosyjskiego, praca z kampaniami jest siłą rzeczy trudna, nawet z pomocą dedykowanego doradcy, który udzieli pomocy przy tworzeniu tekstów reklamy i doborze słów kluczowych.

Strategie cen ofertowych

Yandex oferuje wiele ciekawych strategii ustawiania cen ofertowych (bid price). Dostępna jest oczywiście opcja Najwyższej osiągalnej pozycji”, będąca odpowiednikiem ręcznego ustawiania maksymalnego oferowanego CPC w AdWords. System Yandex.Direct dla każdego słowa kluczowego dokładnie pokazuje, jaką minimalną stawkę musimy zaoferować, aby uzyskać:

– Pierwszą pozycję w bloku reklamowym nad wynikami wyszukiwania (nazywanym „Premium Placement”);

– Najtańszą pozycję w bloku Premium Placement (nad wynikami wyszukiwania);

– Pierwszą pozycję poza blokiem Premium;

– Gwarantowaną pozycję w wynikach wyszukiwania (odpowiednik stawki za pierwszą stronę wyników wyszukiwania w Google).

Dodatkowo możliwe jest stosowanie automatycznych strategii:

– Budżetu tygodniowego (z możliwością ograniczenia maksymalnego CPC lub optymalizacji kosztu konwersji);

– Najtańszej pozycji w bloku reklamowym (najniższej ceny, aby znaleźć się – do wyboru – w bloku Premium nad wynikami wyszukiwania lub w bloku gwarantowanej pozycji);
– Maksymalizacji wyświetleń reklamy poniżej wyników wyszukiwania;
– Średniego CPC;

– Tygodniowego pakietu kliknięć (również można ustawić maksymalny CPC).

Struktura konta Yandex.Direct

Struktura konta jest nieco inna niż w AdWords, w Yandex.Direct nie ma grup reklam, a każda reklama ma oddzielny zestaw słów kluczowych.

Typy dopasowania słów kluczowych

Typy dopasowania słów kluczowych w Yandex.Direct są nieco inne niż w AdWords:

– Standardowy typ dopasowania to dopasowanie przybliżone z modyfikatorem – aby słowo kluczowe spowodowało wyświetlenie reklamy, w zapytaniu muszą się znaleźć wszystkie słowa dowolnej kolejności (w odmianie, liczbie mnogiej i z literówkami);

– Pełne Dopasowanie przybliżone (podobne jak w AdWords) – uzyskuje się przez aktywację opcji dodatkowych adekwatnych słów kluczowych”;

– Dopasowanie ścisłe z liczbą mnogą, odmianą i literówkami – uzyskuje się przez ujęcie słowa kluczowego w cudzysłów (słowo kluczowe”);

– Dopasowanie ścisłe – uzyskiwane przez dodanie wykrzyknika ! przed słowem kluczowym.

    Yandex.Direct umożliwia również stosowanie słów wykluczających, zwanych minus words”. Zgodnie z nazwą, poprzedza się je minusem.

    W zapytaniach można stosować wyrażenia regularne z zastosowaniem nawiasów i znaku |”. Słowo kluczowe kwiaty (cięte|doniczkowe) online zastępuje słowa kwiaty cięte online i kwiaty doniczkowe online.

    Tekst reklamy

    Tekst reklamy składa się z nagłówka (maksymalnie 33 znaki) oraz treści reklamy (do 75 znaków). Ten standard poniekąd wymusił na Google dopuszczenie w krajach rosyjskojęzycznych wyższych limitów znaków w tekście reklamy (w Rosji Google dopuszcza 30 znaków w nagłówku i 38 znaków w liniach tekstu reklamy).

    System umożliwia dynamiczne wstawianie słowa kluczowego do treści reklamy (odpowiednik operatorów {Keyword:Tekst domyślny} w AdWords), zwanego „szablonami reklam” (ad templates). Uzyskuje się to za pomocą operatorów #”:

    #Авиабилеты из Днепропетровска#

    Потрясающие низкие цены на любые рейсы. Не переплачивай – покупай у нас!.

    Tekst domyślny może być tekstem pustym ##.

    System Yandex.Direct nie daje możliwości ustawienia wyświetlanego adresu URL i w reklamie wyświetla domenę główną.

    Auto=3DFocus

    Ciekawą funkcją Yandex.Direct są automatyczne wykluczające słowa kluczowe (funkcja Auto-Focus, dostępna w zaawansowanych ustawieniach kampanii). Jeżeli funkcja ta jest włączona, system automatycznie dodaje wykluczające słowa kluczowe, które historycznie obniżały CTR reklamy. Na przykład, dla firmy oferującej bilety lotnicze, która stosuje słowo tanie bilety do Moskwy, system najprawdopodobniej doda wykluczające słowo kluczowe =3Dkolejowe. Słowa dodane automatycznie przez system można usuwać, a reklamodawca otrzymuje powiadomienia o dodaniu tych słów.

    Web analytics i śledzenie konwersji


    Śledzenie konwersji dostępne jest przez odpowiednik Google Analytics – Yandex.Metrica. Narzędzie to może być stosowane również przez użytkowników nie korzystających z reklam Yandex.

    System dostępny jest również w języku angielskim. To bezpłatne narzędzie zawiera bardzo wiele ciekawych funkcji niedostępnych w Google Analytics, na przykład funkcje heatmap opartych o mouse tracking oraz wideonagrywanie wizyt poszczególnych użytkowników na stronie (WebVisor). W Yandex.Metrica dostępne są dane na temat każdej pojedynczej wizyty, obejmujące adres IP oraz szereg innych danych, których nie uzyskamy z Google Analytics.

    Metrica stosowana jest często na stronach zaplecza SEO dla wyszukiwarki Google przez tych, którzy nie chcą aby Google miało w jakikolwiek sposób dostęp do informacji, które mogą wskazywać na powiązania stron zaplecza itp.

    Należy zwrócić uwagę, że funkcja wideonagrywania wizyt dla stron umożliwiających wprowadzanie danych osobowych może rodzić kwestie związane z ochroną prywatności i przetwarzaniem danych osobowych, podobnie jak niektóre aspekty zbierania informacji na temat indywidualnych wizyt.

    Yandex.Direct Commander i aplikacja na iPhonea.

    Yandex udostępnia również narzędzie będące odpowiednikiem AdWords Editora – Yandex.Direct Commander, dostępne jednak wyłącznie z interfejsem w języku rosyjskim. Możliwe jest importowanie plików csv np. z AdWords Editora, co pozwala łatwo reklamodawcom, którzy reklamują się już w Google, łatwo przenieść swoje reklamy AdWords do Yandex.Direct.

    W przypadku problemów z kodowaniem znaków (gdy po wgraniu do Yandex.Direct Commandera nie wyświetlają się one prawidłowo) najprościej zaimportować plik csv z Yandex.Direct Commandera i następnie wkleić do niego w Excelu zawartość pliku wyeksportowanego np. z AdWords Editora, po czym zaimportować do Yandex.Direct Commandera.

    Yandex.Direct posiada własną aplikację mobilną do obsługi kampanii przez komórkę. Póki co tylko na iPhonea, ale Google AdWords nie ani aplikacji, ani strony mobilnej i nawet nie wiadomo, czy nad nimi pracują.

    Sieć reklamowa


    Yandex, podobnie jak Google, posiada sieć reklamy display, w której wyświetla reklamy Yandex.Direct. Obejmuje ona wielu „starannie dobranych” partnerów, wśród nich jeden z ważniejszych rosyjskich portali mail.ru czy też yellowpages.ru. System oferuje targetowanie kontekstowe i behawioralne. Dostępny jest też retargeting.

    Jedną z godnych odnotowania funkcjonalności systemu jest kierowanie reklam na stronach sieci reklamowej na podstawie historii słów kluczowych wyszukiwanych przez danego użytkownika w wyszukiwarce Yandex, która stosowana jest w przypadku stron nie posiadających sprecyzowanego kontekstu, jak na przykład portal społecznościowy odnoklassniki.ru (odpowiednik nk.pl).

    Na koniec


    Yandex udostępnia artykuły pomocy Yandex.Direct w języku angielskim na stronie

    http://help.yandex.com/direct. Podobnie dostępna jest pomoc dla narzędzia Metrica http://help.yandex.com/metrika.

    Dla reklamodawców kierujących swoje reklamy na Rosję, a także inne rynki rosyjskojęzyczne, korzystanie z systemów Yandex jest koniecznością. System reklamowy i analityczny Yandex, choć w wielu miejscach jest znacznie uproszczony w stosunku do Google AdWords, potrafi niejednokrotnie zadziwić ciekawymi rozwiązaniami, których nie znajdziemy w systemach lidera zza oceanu. 

     – Ile warto zapłacić za klienta w Google AdWords?

    – Wynik jakości Google Adwors: fakty i mity

    Witold Wrodarczyk

    Komentarze

    Avatar

    sasza

    29 sierpnia 2013 Odpowiedz

    Ruskie wszędzie najlepsze :).

    Avatar

    Max

    6 września 2013 Odpowiedz

    Widac ze cenzura tutaj tez zawitala bo nie mozna napisac prawdy

    Avatar

    Witold Wrodarczyk - Adequate

    10 września 2013 Odpowiedz

    Max – jeśli tak naprawdę jest, dodaj swój komentarz tu: http://www.adequate.pl/interact/yandex-reklama-w-internecie-w-rosji.

    Avatar

    Witold Wrodarczyk - Adequate Int

    17 stycznia 2014 Odpowiedz

    Od czasu napisania artykułu, Yandex wprowadził istotną zmianę. Polega ona na wprowadzeniu grup reklam. Dotychczas funkcję grupy reklam pełniła reklama, co oznaczało że do jednego słowa kluczowego przypisana była tylko jedna (tekstowa) kreacja reklamowa. Zmiana ta upodobniła Yandex Direct jeszcze bardziej do Google AdWords.

    Warto też odnotować uruchomienie angielskiej wersji Direct Commandera (odpowiednik Edytora AdWords).

    Komentarze

    Dodaj komentarz

    *
    *