Prowadzenie własnego kanału YT to nie tylko ciekawe hobby, ale również dobry pomysł na naprawdę atrakcyjne zarobki. Aby było to możliwe, konieczne jest jednak dobre przygotowanie. Dzięki temu artykułowi dowiesz się, na czym zarabia youtuber i poznasz sprawdzone sposoby na zarabianie na YouTube.
Kiedy w 2018 roku Harris Poll przeprowadził na zlecenie LEGO badanie dotyczące zainteresowania dzieci i nastolatków eksploracją kosmosu, wyniki zaskoczyły opinię publiczną. Okazało się, że największą popularnością wsród przedstawicieli młodego pokolenia cieszy się zawód… YouTubera. Tę opcję wybrał co trzeci respondent z USA i Wielkiej Brytanii. Dla porównania: profesję astronauty wybrało 11% małych uczestników badania. Dlaczego ten wybór cieszy się tak dużą popularnością? Prowadzenie własnego kanału na YT gwarantuje nie tylko możliwość zarabiania, ale może również zapewnić sławę i ciekawe zawodowe wyzwania. Sposoby zarabiania są jednak bardzo zróżnicowane. Przed rozpoczęciem działania należy je poznać i stworzyć przemyślaną strategię.
Zawód YouTuber coraz bardziej popularny
Wraz z rozwojem technologii zmieniają się również preferowane przez odbiorców formaty. Jeszcze dwie dekady temu wydawało się, że nic nie jest w stanie zachwiać pozycją, jaką posiadają kanały telewizyjne. Dziś doskonale wiadomo, że trendy się zmieniły. Według badania firmy Zenith doszło do tego już w 2019 roku. Szacowany średni dzienny czas konsumpcji treści w Internecie wynisół wtedy 170 minut, wyprzedzając telewizję o 3 minuty. To koniec pewnej ery. Warto uzmysłowić sobie, że zaledwie osiem lat wcześniej przeciętny użytkownik spędzał przed niebieskim ekranem 178 minut, natomiast z Internetu korzytsał przez 76 minut dziennie. Bez wątpienia spory wpływ miały na to technologie mobilne. O ile w 2015 roku telefon czy tablet był wykorzystywany w celu konsumpcji treści średnio przez 80 minut, w 2019 roku było to już 130 minut.
Niekwestionowaną zaletą Internetu jest to, że zaciera się granica pomiędzy odbiorcą i twórcą. Każdy internauta, który posiada zupełnie podstawowy sprzęt, może zacząć tworzyć swoje treści i dzięki temu również zarabiać. To także wielka zasługa globalnej społeczności YT.
Łącznie w serwisie YouTube istnieje już 51 milionów kanałów. W ciągu zaledwie jednego roku wzrost wyniósł ponad 35%! Co minutę YouTuberzy wzbogacają dostępną bibliotekę o 500 godzin nagrań.
Ile można zarabiać na YouTube?
Jeszcze bardziej interesujące mogą okazać się zarobki youtuberów. Oczywiście o ich poziomie decyduje przede wszystkim ilość subskrybentów oraz ilość wyświetleń, które przekładają się na zasięgi oraz na możliwość wyświetlenia reklam lub pokazania polecanych produktów większej liczbie użytkowników.
Ile zarabiają najlepsi? Według portalu Statista roczne zarobki youtubera Mr. beast (99.5 mln subskrybentów) to 54 miliony dolarów miesięcznie. Jake Paul (20,4 mln subskrybentów) zarabia 45 mln dolarów, a zamykający podium Markiplier (33,2 mln sybskrybentów) 38 milionów dolarów.
Oczywiście, aby móc zarabiać takie kwoty, potrzebna jest bardzo duża liczba wyświetleń i odbiorców. Nie oznacza to jednak, że zarabianie na youtube jest niedostępne dla mniejszych kanałów.
Portal socialblade.com udostępnia narzędzie pozwalające ocenić, ile uda Ci się zarobić w zależności od tego, jak prezentuje się dzienna ilość wyświetleń.
- W przypadku 1000 odwtorzeń zarobki wyniosą od 7.50 do 120 dolarów miesięcznie.
- 5000 odwtorzeń to już 37.50 do 600 dolarów.
- 10 000 odtworzeń pozwoli zarobić nawet 1200 dolarów miesięcznie.
- Przy 50 000 odtworzeń uda się zarobić od 375 do 6000 dolarów miesięcznie.
- 150000 odwtorzeń to od 1125 do 18000 dolarów.
Jak widać, zarabianie na YouTube daje duże perspektywy, jednak poziom miesięcznych wpływów zależy od wielu czynników, w tym czasu oglądania i zaangażowania Twojej społeczności. Youtuberzy muszą przede wszystkim dobrze przygotować się do swojej pracy: dotyczy to nie tylko treści, które udostępniają swoim subskrybentom, ale w równej mierze strategii biznesowej, która pozwoli im zarabiać na youtube.
Jak zarabiać na YouTube? Kilka sprawdzonych sposobów
Oczywiście Twój kanał pomoże Ci zarobić pieniądze przede wszystkim przez reklamy. Mogą one jednak przybierać różną formę. Osobnej strategii wymaga również docieranie do reklamodawców, zwłaszcza jeżeli chcesz od razu zacząć zarabiać na youtube, a Twoje konto nie ma jeszcze zbyt wielu subskrybentów.
W dalszej części artykułu poznasz kilka sprawdzonych sposobów na zarabianie na YouTube.
Zarabianie za pośrednictwem programu partnerskiego YouTube
Podstawowym sposobem na zarabianie na youtube jest skorzystanie z oficjalnego programu partnerskiego YouTube. Daje on jednak kilka różnych możliwości zarabiania:
- Reklamy adsense: oczywiście głównym źródłem dochodu są raklamy displayowe, wideo i nakładki reklamowe, które pojawiają się w trakcie Twoich materiałów. Są one dopasowane do zainteresowań Twoich odbiorców. Autor ma także możliwość ustawienia w YouTube Studio wiele parametrów reklam. Może zdecydować między innymi, kiedy bedą się wyświetlać, czy będzie można je pominąć i jaką formę przyjmą. 68% kwoty przekazanej przez reklamodawców trafia do twórców wyświetlających reklamy.
- Przychody z YouTube Premium: oczywiście do dyspozycji użytkowników pozostaje również płatna wersja YouTube, która pozwala przede wszystkim uniknąć wyświetlania reklam. Nie oznacza to jednak, że nie możesz zarabiać na reklamach Google adsense. Zamiast środków pochodzących od reklamodawcy otrzymasz część opłaty poniesionej przez widza za subskrypcję.
- Wsparcie kanału przez widzów: zarabianie na youtube to nie tylko reklamy. Możesz także otrzymywać bezpośrednie wsparcie od swoich widzów za pośrednictwem oficjalnego programu youtube. W zamian za wsparce finansowe możesz zaoferować swoim najwierniejszym odbiorcom dostęp do dodatkowych treści.
- Zarabianie na własnych produktach: jednym z najważniejszych źródeł dochodu wielu rozpoznawalnych twórców jest merchandising. Możesz wykorzystać swoją popularność i wypracowaną markę, aby sprzedawać swoim fanom inne produkty, np. gadżety czy koszulki lub inny typ odzieży. Za pośrednictwem programów partnerskich zyskujesz dostęp do półki z produktami, czyli specjalnego miejsca, gdzie możesz promować na yotube swoje produkty publiczności z całego świata.
- Superczat i supernaklejki: Twój kanał to nie tylko filmy. Liczy się także angażowanie odbiorców i wchodzenie z nimi w interakcję, a świetnym narzędziem pozwalającym na realizację tego celu jest czat na żywo. Twoi subskrybenci mogą kupować wiadomości, które będa w nim wyszczególnione. Środki trafią natomiast do Ciebie.
Zarabianie jest także możliwe z funduszu YouTube Shorts: w jego ramach kwota 100 mln dolarów zostanie podzielona pomiędzy twórców tworzących najbardziej angażujące krótkie treści na portalu YouTube.
Zasady programu partnerskiego youtube
Aby zacząć zarabiać na YouTubie w ten sposób, Ty i Twój kanał musicie spełniać kilka podstawowych wymagań. Co ważne: mogą różnić się w zależności od konkretnego sposobu otrzymywania dochodu. Aby czerpać zyski z reklam, musisz mieć ukończone 18 lat lub wskazać pełnoletniego opiekuna prawnego, który będzie zarządzał płatnościami AdSense. Poza tym tworzone treści muszą być zgodne z zasadami programu partnerskiego YouTube.
Opcja otrzymywania wsparcia kanału została zarezerwowana dla pełnoletnich osób, których kanał posiada ponad 1000 subskrybentów. Jeszcze wyższy limit przewidziano dla półki z produktami – w tym przypadku minimum to 10 tysięcy substrubentów. Z superczatu i naklejek może natomiast korzystać jedynie youtuber, który mieszka w kraju, w którym udostępniono tę funkcję. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat reklamy adsense i innych sposobów na zarabianie na YouTube dostępnych z poziomu platformy Google, odwiedź stronę działu wsparcia usługi.
Zarabianie na YouTube we współpracy z innymi reklamodawcami
Reklamy mogą okazać się doskonałym źródłem dochodu także poza oficjalnym programem YouTube. Reklamodawcy – poza adsense – korzystają także z innych sposobów docierania do odbiorców i promowania swoich produktów. Aby było to możliwe, decydują się na bezpośrednie angażowanie youtuberów. Istnieje kilka podstawowych modeli współpracy:
- Lokowanie produktów: rozpoznawalni youtuberzy bez wątpienia wpływają na postawy zakupowe swoich odbiorców. Często zajmują się więc promocją różnego typu produktów. Za jedną z takich współprac można otrzymać nawet kilkanaście tysięcy złotych, sam materiał nie musi natomiast przypominać standardowych reklam. W wielu przypadkach marki płacą za samo pojawienie się produktu na kanale. Co ważne: materiał zawierający płatną promocję musi być w odpowiedni sposób oznaczony, aby nie łamać obowiązującego prawa. Oczywiście ten sposób zarabiania jest przede wszystkim dostępny dla kanałów z dużą liczbą subskrypcji i rozpoznawalnością
- Sieć afiliacyjna: dobrym sposobem na generowanie dochodu, także w przypadku mniejszych kanałów, jest sieć afiliacyjna. Pośredniczy ona pomiędzy youtuberem a markami zainteresowanymi w nawiązaniu współpracy. Po rejestracji twórcy mogą wybierać spośród różnych produktów do promocji, a następnie przygotować na ich temat angażujący materiał wideo, np. w formie recenzji. Link afiliacyjny umieszcza się zazwyczaj w opisie filmu. Twórcy otrzymują wynagrodzenie w postaci prowizji za dokonane przez ich odbiorców zakupy. Co prawda nie jest to nabardziej dochodowa forma zarabiania na YouTubie, jednak jej bezdyskusyjna przewaga polega na prostym działaniu i możliwości odniesienia zysku nawet w przypadku mniejszej liczby wyświetleń.
- Promocja własnych produktów: umiejętność przygotowywania filmów i prowadzenia wciągającego kanału może oczywiście przydać się również w przypadku promocji własnych produktów. Ta forma promocji cieszy się coraz większą popularnością wsród przedsiębiorców, którzy decydują się przygotowywać materiały samodzielnie. Linki możesz umieścić bezpośrednio w filmie lub w jego opisie.
Social media marketing – monetyzuj swoje umiejętności
Umiejętność tworzenia filmów i zarządzania kanałem może pozwolić także na znalezienie zatrudnienia w branży marketingu. YT jest coraz ważniejszym kanałem komunikacji i platformą społecznościową wykorzystywaną w komunikacji wielu marek, które niekoniecznie chcą się skupiać jedynie na reklamach.
Wymagania pracodawców są przy tym bardzo zróżniocowane. Twórcom często proponuje się elastyczne formy współpracy umożliwiające zaangażowanie przy konkretnych projektach. Z drugiej strony bez trudu uda się również znaleźć stałe zatrudnienie zarówno w docelowej firmie, jak i agencji marketingowej przygotowującej materiały wideo i zarządzającej kanałami swoich klientów.
Co ważne: w przypadku tej profesjii od CV i formalnego wykształcenia zdecydowanie ważniejsze okazuje się faktyczne doświadczenie. Własny kanał YT, który zdobył sporo subskrypcji i cieszy się zainteresowaniem widzów, może więc pełnić rolę interesującego portfolio, które z pewnością ułatwi docieranie do godnych uwagi zleceń.
Zarabiasz na YT? Pamiętaj o podatkach!
Tworzenie i publikowanie filmów, a następnie zarabianie coraz większych sum dzięki rosnącej liczbie wyświetleń naprawdę nie musi być trudne. Jak widać, istnieją również sprawdzone sposoby na osiąganie dochodów nawet wtedy, kiedy dopiero debiutujesz i nie udało Ci się jeszcze zdobyć zbyt dużego uznania wśród społeczności YouTube. Nie możesz jednak zapominać o tym, że dochód, który osiągniesz w ten sposób, również podlega opodatkowaniu. Musisz więc w odpowiedni sposób rozliczyć się z dochodów z YouTube z urzędem skarbowym.
Znaczna część internetowych twórców decyduje się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej, zwłaszcza jeżeli ich praca ma charakter ciągły. Daje to także dodatkowe korzyści. Możesz np. uznać sprzęt i rzeczy niezbędne do zrealizowania filmu jako koszty uzyskania przychodu i dzięki temu sporo zaoszczędzić. Otwierasz także wiele nowych perspektyw zarabiania, związanych np. ze sprzedażą własnych linii produktów dla widzów.
Nie zawsze kariera na YouTube musi jednak wiązać się z koniecznością zakładania firmy. Istnieje także możliwość rozliczenia zysków osiąganych w Internecie jako dochodów z innego źródła – wówczas należy zrobić to w rocznym zeznaniu podatkowym PIT.
PŁ
Komentarze
Wiele firm pomija niestety reklamy na YouTube, a prawda jest taka że dobra reklama na tym kanale potrafi być zdecydowanie tańsza od reklam produktowych lub tekstowych w Google. Ostatnio opisaliśmy także zalety i rodzaje reklam na Youtube w naszym artykule: https://mikecommerce.pl/reklama-na-youtube-vs-tradycyjne-formy-promocji/