Tylko 40 proc. start-upów osiąga regularne przychody. Raport „Polskie startupy 2018”

Ponad połowa polskich start-upów finansuje swoją działalność z własnych środków. Połowa właścicieli młodych technologicznych projektów zanim uruchomiło biznes mieszkało za granicą. 40 proc. polskich start-upów osiąga regularne przychody. To tylko wybrane wnioski z opublikowanego dziś raportu „Polskie Startupy 2018”.

Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Fundacja Startup Poland opublikowała raport, który przybliża obraz polskich start-upów. To już czwarta edycja dokumentu , opisującego kondycję polskiego ekosystemu start-upowego. W tegorocznej udział wzięło 1101 założycieli start-upów.

Skąd kapitał na działalność?

Z opublikowanego raportu wynika, że aż 68 proc. polskich start-upów finansuje swoją działalność ze środków własnych. Wśród badanych 40 proc. projektów korzystało z programów realizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości czy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Na ostatnim miejscu podium znalazły się krajowe fundusze Venture Capital. Tą formę finansowania wskazało 37 proc. badanych. W dalszej kolejności ankietowani wybrali fundusze zagraniczne, anioły biznesu, inwestorów branżowych oraz bank.

Start-upy, które we wszystkich dotychczasowych raportach wskazały zewnętrzne źródło finansowania łącznie otrzymały 178 mln euro środków. Pod tym względem liderem jest krakowski start-up Brainly, który w kilku rundach pozyskał 39 mln dolarów. Aż dwie trzecie startupów z finansowaniem zewnętrznym przeszło tylko jedną rundę finansowania. Tylko co dziesiąty miał tych rund trzy lub więcej.

Show me the money

Jakie przychody generują polskie start-upy? Ankietowani wskazali, że 40 proc. z nich notuje regularne przychody, a 60 proc. z nich nie przekracza kwoty 100 tys. zł miesięcznie. W porównaniu do badania z poprzedniego roku w tym zakresie nic się nie zmieniło. Regularne przychody najczęściej osiągają startupy w branżach: produktywność/narzędzia do zarządzania oraz CRM/ERP, martech, edukacja, narzędzia dla programistów i deweloperów, fintech i big data.

Jeżeli chodzi o to komu start-upy sprzedają swoje produkty i w jakim modelu biznesowym to, aż 83 proc. badanych sprzedaje innym firmom(model B2B). W raporcie ubiegłorocznym taką odpowiedź wskazało 76 proc. Najpopularniejszym modelem biznesowym wśród startupów regularnie generujących przychody jest SaaS. Indywidualne wdrożenia u klienta stosuje 37 proc. start-upów regularnie zarabiających. W czołówce badania tradycyjnie znalazła się sprzedaż przez Internet, a więc commerce. Z podium zestawienia spadły w tym roku modele świadczące usługi za pośrednictwem strony. Na ich miejsce awansowały firmy wykorzystujące aplikacje mobilne oraz marketplace.

Cały raport dostępny jest na stronie startuppoland.org

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Grzegorz Marynowicz
MamBiznes.pl

Komentarze

Avatar

Tomek

5 września 2018 Odpowiedz

To jest konkretny artykuł! Dane pokazują kierunek w którym aktualnie podąża rynek.

Avatar

Karolina

6 września 2018 Odpowiedz

Jeśli chodzi o start-upy działające w branży CRM/ERP, to trochę mnie dziwi, że generują duże przychody, chyba takie, które sprzedają dedykowane rozwiązania? Firmy raczej niechętnie zmieniają już wdrożone rozwiązanie, z tego co się orientuję. Widzę też, jak to było w firmie, w której pracuję – ile czasu zajęło przekonanie kierownictwa, że potrzebujemy nowego systemu. Zdecydowaliśmy się wtedy na dedykowany system, który wykonała dla nas firma Kamee. Samo podjęcie decyzji nie było łatwe, ale konieczne i myślę, że trochę więcej elastyczności w tym zakresie nie zaszkodzi :).

Avatar

Piotr l

9 września 2018 Odpowiedz

Co to znaczy „brak regularnych przychodów”?

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*