Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Faktoring – stała pozycja w menu narzędzi finansowych branży HoReCa

Branża gastronomiczna to jedyny kanał sprzedaży produktów FMCG, który w 2017 roku odnotował wzrost. Co więcej, zmiana nawyków konsumenckich, mimo licznych problemów, przed jakimi stanęły firmy z sektora HoReCa, daje powody do optymizmu. Jeśli przedsiębiorcy z branży gastronomicznej i hotelarskiej chcą jednak skorzystać z potencjalnych możliwości, jakie niesie ze sobą tendencja wzrostowa, niezbędne jest utrzymanie przez nich płynności finansowej. W tym kontekście nie dziwi nikogo rosnąca popularność faktoringu, który jest obecnie najszybszym i najprostszym sposobem na zatory płatnicze i gwarancję stabilizacji finansowej.

Nie ulega wątpliwości, że branża gastronomiczna i hotelarska mają swoje problemy. Rosnąca konkurencja (zarówno sieciowa, jak i niesieciowa), rosnące koszty prowadzenia działalności w tym wysokie czynsze oraz brak wykwalifikowanych pracowników, a przede wszystkim wysokie koszty ich zatrudnienia, to smutna codzienność działalności wielu restauracji, barów i hoteli oraz firm ich obsługujących. Jednocześnie, działający w tym sektorze przedsiębiorcy mają powody do optymizmu. Wzorce konsumpcyjne Polaków cały czas się zmieniają. Coraz więcej z nas korzysta na co dzień z lokali gastronomicznych, coraz częściej wypoczywamy w rodzimych ośrodkach czy hotelach SPA – i to niekoniecznie tych najtańszych, gdyż jak pokazują badania, nie tylko coraz częściej jemy i śpimy „poza domem”, ale również coraz więcej pieniędzy jesteśmy chętni przeznaczyć na tego rodzaju rozrywkę. Tendencja wzrostowa w branży dotyczy również jeszcze jednego czynnika – coraz więcej firm z sektora HoReCa, szczególnie mniejszych dostawców działających w B2B, korzysta w swojej działalności z faktoringu. Jak się okazuje, w 2017 roku aż 24% wszystkich firm korzystających z faktoringu, to firmy z branży.

Skąd bierze się popularność faktoringu w branży HoReCa i kto może z niego skorzystać?

W gastronomii model zaopatrzenia od lat jest ten sam. Głównym typem dostawców są małe firmy i hurtownie dowożące towary do lokali. To właśnie one, by nie stracić swoich klientów oczekujących preferencyjnych modeli dostawy, muszą bardzo często godzić się na wystawianie faktur z długimi terminami płatności. Z tym samym problemem borykają się firmy dostarczające towary i usługi dla dużych hoteli. „Z niektórymi restauracjami rozliczamy się w terminie 30 dni, z innymi 60, a z jeszcze innymi dopiero po 90 dniach. Wszyscy jednak oczekują stałych i terminowych dostaw, które w tej branży są podstawą relacji biznesowej. Jeśli nie zawodzisz i dostarczasz dobrej jakości towar na czas, jesteś w grze. Jeśli jednak odmówisz przyjęcia zlecenia raz czy drugi bo nie masz pieniędzy na jego realizację, wypadasz, a Twoje miejsce zajmuje następny w kolejce. Konkurencja nie śpi, a nikt nie może pozwolić sobie na wpadki. – opowiada Pan Marek, właściciel firmy zajmującej się dostawą ryb i owoców morza do restauracji na terenie całej Warszawy. „Nikogo nie obchodzi, że w dalszym ciągu czekam na zapłatę za wykonane już dawno dostawy. Pytanie brzmi tylko, czy towar będzie na czas i muszę go dostarczyć jeśli chcę utrzymać swoją firmę na rynku. Dlatego płynność finansowa to na ten moment podstawa mojej działalności.”

Jak się okazuje, wysoka jakość nie dotyczy już jedynie jakości składników spożywczych dostarczanych do lokali gastronomicznych czy restauracji hotelowych. Wysokiej jakości oczekuje się również w sposobie prowadzenia biznesu, a tą pomoże zapewnić faktoring. W jaki sposób faktoring wpływa na relacje biznesowe i sposób prowadzenia działalności B2B?

Faktoring – usługa polegająca na wypłaceniu przez Faktora pieniędzy należnych firmie (Faktorantowi) z tytułu wykonanych usług czy dostarczonych towarów, przed terminem wymagalności danej faktury, a nawet już w 24h od momentu jej wystawienia, to usługa zapewniająca bieżące środki finansowe, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania każdego biznesu. Na zapewnienie sobie płynności finansowej w ten sposób mogą sobie obecnie pozwolić już wszyscy przedsiębiorcy i to zarówno ci z sektora MŚP, jak i ci prowadzący Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Faktoring to bowiem szeroko dostępna, nowoczesna i łatwa usługa, która dostępna jest teraz nawet online. Za niewielką prowizję, prężnie rozwijające się biznesy i stojący na ich czele przedsiębiorcy oraz dyrektorzy finansowi, zgrabnie wykorzystują możliwości, jakie otwiera im natychmiastowy dostęp do przysługujących im w ramach należności pieniędzy. Co więcej, dzięki oferowaniu kontrahentom wydłużonych terminów płatności lub możliwości przerzucenia na faktora całego ryzyka związanego z potencjalną niewypłacalnością kontrahenta, faktoring pozwala na podniesienie jakości współpracy biznesowej, zachowanie wzorowych relacji i stworzenie istotnej przewagi konkurencyjnej.

Jakie korzyści niesie faktoring dla branży HoReCa?

„Faktoring pozwala na łatwe kontrolowanie płynności finansowej, szczególnie w branży takiej jak branża HoReCa, w której długie terminy płatności są standardem. Jeśli moment, w którym zleceniodawca płaci Ci za wystawioną przez Ciebie fakturę nie jest tym samym momentem, w którym musisz ponieść koszty swojej działalności i wpadasz w pułapkę zatoru płatniczego, to właśnie faktoring rozwiązuje problem braku środków na finansowanie bieżącej działalności Twojej firmy” – tłumaczy Damian Sapielak, dyrektor Departamentu Sprzedaży Mobilnej Idea Money S.A. „Dodatkowo, jeśli długie terminy płatności mogą skłonić Twoich klientów do zaoferowania Ci większych rabatów, możesz dodatkowo zarobić, mimo konieczności zapłacenia swojemu Faktorowi prowizji od sfinansowanej faktury. Obniżone koszty prowadzenia działalności i faktoring, który zapewnia płynność finansową bez obniżania zdolności kredytowej, to rozwiązanie idealne dla firm działających w B2B i szukających transparentnych, szybkich i łatwych form finansowania swojej działalności”.

„W czasie jednej z konferencji branżowych, faktoring poleciła mi koleżanka, która dostarcza ekologiczne warzywa do restauracji i lokali w Radomiu. To ona wyjaśniła mi jak to działa i dała mi telefon do swojego opiekuna” – opowiada Pani Ewa, zajmująca się dostawami produktów spożywczych pochodzących z Włoch. „Ludzie kochają włoską kuchnię i często odwiedzają restauracje serwujące tego typu dania, więc zleceń przybywa, ale terminy płatności faktur pozostają bezlitosne. Gdybym z realizacją kolejnych zleceń, czekała na płatności za wystawione już przeze mnie faktury, nie dotrzymałabym terminów, co wiązałoby się z utratą moich Klientów. Na to nie mogę sobie pozwolić. Odkąd mam faktoring w abonamencie od Idea Money, mam pieniądze na bieżące wydatki i choć cenię sobie komfort stałej, miesięcznej opłaty, jeszcze bardziej cieszy mnie spokój i bezpieczeństwo mojej firmy” – dodaje.

„Przedsiębiorcy z branży gastronomicznej, którzy zgłaszają się do nas w poszukiwaniu nowych form finansowania swojej działalności, doskonale wiedzą, że w sektorze HoReCa najbardziej liczy się wizerunek godnego zaufania, rzetelnego dostawcy, który jest otwarty na niestandardowe zlecenia i nagłe potrzeby swoich odbiorców.”– opowiada Agnieszka Miszczuk, dyrektor Regionu Centralnego Departamentu Sprzedaży Idea Money. „Taki wizerunek, zapewnia im faktoring, a jego popularność w branży rośnie praktycznie z dnia na dzień. Klientom podoba się również łatwość z jaką korzystać mogą z usługi. Zrobienie zdjęcia dopiero co wystawionej fakturze i dodanie jej do systemu przez telefon z pieniędzmi na koncie w 24h, to luksus, na którzy mogą sobie teraz pozwolić nawet ci najmniejsi .” – dodaje.

Faktoring w branży gastronomicznej i hotelarstwie to nie tylko coraz popularniejsza forma finansowania działalności, ale przede wszystkim okazja do rozwoju biznesu, dzięki gwarancji finansowej stabilizacji, a co za tym idzie możliwości przyjmowania nowych zleceń czy podejmowania nowych inwestycji.

Jesteś zainteresowany szybszą zamianą faktur na pieniądze? Wystarczy, że napiszesz na [email protected] lub zadzwonisz pod numer tel. 48 783-990-571. Z przyjemnością przybliżymy Ci korzyści płynące z faktoringu i wspólnie dobierzemy ofertę dla Twojej firmy.

Materiał Partnera

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Piotr 31 lip 2018 (19:15)

Też mam takie wrażenie. Sama istota faktoringu, bez zbędnych informacji.