Co piąty przedsiębiorca nie otrzyma kredytu. Banki przykręcają kurek z pieniędzmi
Wielu przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP, chcąc pozyskać nowy kapitał udawali się zwykle do banku. Jednak co piąty z nich otrzymał odmowę udzielenia kredytu – wynika z badania Instytutu Keralla.
W przeciągu niespełna trzech lat wzrosła liczba odmów banków na udzielenie kredytu dla przedsiębiorców. Jak wskazuje raport Instytutu Keralla na zlecenie firmy faktoringowej NFG „Percepcja faktoringu w MŚP”, wskazuje, że w 2019 roku 20,6% przedsiębiorstw spotkało się z odmową kredytu ze strony banku. W 2016 roku takiej odmowy doświadczyło 14,1% przedsiębiorców.
Wśród podmiotów, którym odmawiano wsparcia finansowego były przede wszystkim jednoosobowe działalności gospodarcze (20,6 proc.) oraz małe spółki (24,1 proc.). Lepiej pod tym względem było w przypadku średnich firm oraz działających w branży handlowej. W tym wypadku z odmową spotkało się odpowiednio 13 proc. i 15,4 proc. przedsiębiorców.
Zmniejszenie liczby udzielanych kredytów wynika przede wszystkim z rosnącego ryzyka w niektórych branżach. Zauważalne jest to przede wszystkim w branżach budowlanych, gdzie szybki wzrost cen materiałów oraz kosztów pracy doprowadza niejednokrotnie do bankructw. Jednak to nie jedyna przyczyna, o której wspomina raport. W ostatnich latach banki zaczęły rezygnować z mniej rentownych produktów. Warto również wspomnieć, że przedsiębiorcy również nie pozostaje bez winy, bowiem jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, wartość przeterminowanych należności, jakie mają spółki i mikroprzedsiębiorstwa wobec banków, wzrosła w ciągu roku o ponad ćwierć miliarda złotych (z 969 mln zł do 1,2 mld zł), a odsetek firm, które przestały terminowo spłacać kredyty w bankach, wzrósł o 30%.
Badanie zrealizowano w kwietniu 2019 r. wśród mikro, małych i średnich firm przez Instytut Keralla Research na zlecenie firmy NFG na ogólnopolskiej próbie N=500, techniką wywiadów telefonicznych.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników
-
Znane-nieznane nazwiska kobiet biznesu. Historie przedsiębiorczych kobiet, których być może nie znajdziesz na pierwszych stronach gazet
W tym roku brak kredytów firmom nie grozi.