Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Anioły biznesu, czyli gdzie szukać i jak zacząć współpracę?

Anioł biznesu może wesprzeć startup nie tylko zastrzykiem kapitału, ale również doświadczeniem i siecią kontaktów. Gdzie szukać inwestora typu angel investment i jak przygotować się do pierwszej inwestycji?

Fot. YAY Foto

Według danych Business Angel Institute via Statista w Europie liczba aktywnych aniołów biznesu wspierających inwestycje na wczesnym etapie stale rosła w latach 2011-2019. W 2011 roku łącznie 241 444 aniołów inwestorów było aktywnych na rynku europejskim. Liczba ta znacznie wzrosła w ciągu kolejnych siedmiu lat, osiągając w 2018 roku łącznie 345 000 aktywnych przedstawicieli i pozostała na stałym poziomie w 2019 roku.

Anioł wnosi kapitał finansowy i intelektualny

Anioł biznesu to osoba, która inwestuje swój prywatny kapitał bezpośrednio w rozwijające się firmy, nienotowane na giełdzie, celem uzyskania zwrotu z inwestycji wraz ze wzrostem biznesu.

– Anioły biznesu pełnią kluczową rolę w cyklu życia startupu i w całym ekosystemie startupowym. Anioł biznesu inwestuje swój kapitał finansowy, ale również czas, sieć kontaktów, wiedzę i doświadczenie. Pełni więc często rolę mentora – mówi Anu Oks, Managing Director Estonian Business Angels Network EstBAN w 14. odcinku podcastu Grow with Tech stworzonym przez Infoshare.

To połączenie: kapitału finansowego i intelektualnego często jest określane jako smart cash i zasadniczo odróżnia anioła biznesu od innych inwestorów, a także może wnieść nieocenioną wartość w rozwój firmy.

Anioły są zazwyczaj kojarzone z firmami technologicznymi na wczesnym etapie rozwoju i startupami, ale w rzeczywistości mogą inwestować w biznesy dowolnej wielkości, na każdym etapie i w dowolnym sektorze, który im odpowiada. Najczęściej obejmują one udziały kapitałowe w firmie, ale mogą również udzielać pożyczek, gwarancji lub brać udział w przychodach.

Gdzie znaleźć anioła biznesu?

–  Polecam wszystkim startupom przejście przez akcelerator lub inkubator. Zwykle pierwszy kontakt z aniołem biznesu pochodzi z tego źródła lub z innych programów, które wspierają rozwój startupów i organizują demo days lub też z konferencji dla startupów – radzi Anu Oks.

Wielu aniołów tworzy sieci takie jak EstBAN, Gust, czy Angel Forum. Dobrą metodą jest więc także research i kontakt z wybranym aniołem lub organizacją. Ważne, by w wiadomości załączyć pitch deck i wiedzieć kogo dokładnie się szuka, jakiego kapitału potrzeba, na co chce się go przeznaczyć – to podstawowe kwestie. Warto również szukać anioła, który działa w tym samym mieście lub kraju, by mieć z nim stały kontakt, również face-to-face. Współpraca anioł – startup to długoterminowa współpraca oparta na zaufaniu.

Anioł czy VC?

Z danych opublikowanych w raporcie Komisji Europejskiej „Business Angel Funding Report” wynika, że mediana inwestycji aniołów biznesu wynosi 30 000 euro. Fundusze Venture Capital operują większym kapitałem, jednak anioł jest skłonny podejmować większe ryzyko, jeśli widzi potencjał w biznesie.

Według Anu Oks, która również odpowiedziała na to pytanie w podcaście Grow with Tech, VC zwykle szukają stałych przychodów, natomiast business angels mogą wejść na pokład nawet jeśli ma się niewielkie przychody. W tym drugim wypadku trzeba jednak być w stanie wykazać pewien wzrost –  niezależnie od tego, czy chodzi o wzrost liczby użytkowników, wzrost liczby kliknięć, czy wzrost liczby pobrań.

Jak się przygotować do współpracy?

Dyrektorka EstBAN radzi, by prezentując swój pomysł na biznes, zaopatrzyć się w 2 pitch decki. Pierwszy, który jest rozpisany na jednej stronie i przedstawia najważniejsze informacje, przyda się przy okazji krótkiego matchmakingu czy jako załącznik do maila. Drugi, w formie dłuższej prezentacji, sprawdzi się w trakcie dłuższej, 30 minutowej rozmowy z inwestorem. Ten dłuższy pitch deck powinien przedstawiać wszystkie najważniejsze zasoby, jakimi dysponuje firma, model biznesowy, wartość biznesową jaką oferuje, strukturę funkcjonowania firmy i podział udziałów. Nie zapominajmy też o zabraniu ze sobą dokumentacji m.in. umów dotyczących własności intelektualnej. Anioł inwestuje swój własny kapitał, musi w biznesie zobaczyć realną szanse na wzrost i zwrot z inwestycji.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Jaką formę może przyjąć współpraca? Najpopularniejsza jest relacja inwestorska i podpisanie umowy inwestycyjnej, jednak anioł może również zostać mentorem biznesu lub nawet zasilić jej szeregi jako członek zespołu.

Jaki udział może uzyskać anioł inwestor? Wszystko zależy od stopnia ryzyka i etapu rozwoju startupu. Według Anu Oks złotą zasadą powinno być przydzielanie przez startup nie więcej niż 20% udziału w jednej rudzie inwestycyjnej.

Więcej na temat pierwszej umowy z inwestorem w odcinku #14 Grow with Tech podcast by Infoshare.

Podsumowanie Startup Contest

Blisko 420 startupów z 46 krajów z całego świata zgłosiło dotąd swój udział w konferencji Infoshare 2021. Najwięcej jest projektów z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch oraz Izraela.

Wśród top 3 popularnych branż są projekty medyczno-zdrowotne, e-commerce’owe oraz FinTech. Wiele z nich dostarcza rozwiązania przyspieszające analizę danych oraz pomaga tam, gdzie fizyczna obecność człowieka niesie dla niego duże ryzyko – to efekt COVID-19. Sporą grupę uczestników stanowią startupy social impact oraz zajmujące się ochroną środowiska, a także AgroTech związane z produkcją żywności. Maleje udział projektów opartych o blockchain i kryptowaluty.

Tegoroczna konferencja Infoshare 2021 odbędzie się w dniach 14-15 października 2021 r w AmberExpo w Gdańsku. Wtedy też będzie miał finał Startup Contest, w trakcie którego jury złożone z inwestorów oraz ekspertów biznesowych wybierze 3 zwycięzców, którzy otrzymają łącznie 30 tys. EUR w gotówce, ufundowane przez Prezydenta Miasta Gdańska.

Szczegółowe  informacji oraz bilety dostępne są  na stronie https://infoshare.pl/conference/

Zuzanna Zaręba

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.