Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak zdobyć kapitał od inwestora?

Masz dobry pomysł na biznes, ale brakuje Ci kapitału na jego realizację? Nie zapominaj, że są osoby i instytucje, które skłonne są wydać nie małe pieniądze na ciekawy projekt realizaowany przez kompetentny zespół. Inwestorzy bo o nich mowa poszukuą takich jak Ty, ale stawiają też konkretne wymagania, które nie łatwo spełnić. Czego więc oczekują inwestorzy. Co należy zrobić by pozyskać finansowanie dla ciekawego pomysłu?

Opakowania jest ważne…

Rozpoczynając proces pozyskiwania kapitału należy pamiętać o jednym – nawet dobry projekt w złym opakowaniu może nie znaleźć chętnych na jego dofinansowanie. Co należy przez to rozumieć? Zwracając się do inwestorów najczęściej jesteśmy proszeni o zaprezentowanie dokumentów zwięźle opisujących naszą koncepcję biznesową – ich niewłaściwe przygotowanie może zniechęcić do naszego pomysłu już podczas pierwszego kontaktu. Aby nie zniweczyć swoich szans na samym starcie warto zatem na odpowiednie sporządzenie dokumentacji poświecić odpowiednio dużo czasu, bądź też skorzystać z oferty wyspecjalizowanych firm świadczących tego typu usługi.

Opis naszego pomysłu na biznes powinien być zwięzły objętościowo, obszerny w fakty opisujące przedsięwzięcie, a zarazem przyciągać zainteresowanie osoby czytającej, co wbrew pozorom nie należy do prostych zadań.

Częstokroć przelanie pomysłu na papier pozwala zauważyć wcześniej niedostrzeżone zagrożenia, czy też obecne w naszej koncepcji biznesowej braki, a także skwantyfikować potencjał przedsiębiorstwa, choćby w zderzeniu z wielkością całego rynku, na którym chcemy operować. Należy pamiętać, iż raczej nikt nie zainwestuje w przedsięwzięcie, którego potencjalna stopa zwrotu jest niższa niż 30-40% w skali roku. Jeśli zatem oczekujemy wsparcia w wysokości 500 000 zł za 50% udziałów, zaś szacujemy, iż cały nasz projekt wart będzie za 3 lata 1,5 mln PLN, to mamy wątpliwe szanse na sukces.

…ale dobry produkt jeszcze cenniejszy!

Dokumenty, czyli swoiste opakowanie naszego projektu, są oczywiście ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem wpływającym na sukces w rozmowach z funduszami, czy też aniołami biznesu. Kluczowy jest sam biznes – szanse rynkowe na jego powodzenie, ryzyka związane z wdrożeniem, kapitałochłonność, a także – co często jest niedoceniane – odpowiednie i zaangażowane zasoby ludzkie, niejednokrotnie cenniejsze od samego pomysłu.

Inwestorzy częstokroć powtarzają, iż na rynku nie tyle brakuje ciekawych projektów, co osób zdolnych do ich odpowiedniego poprowadzenia. Dlatego warto pokazać jakim doświadczeniem możemy się pochwalić, jakie sukcesy mamy na koncie, czy będziemy potrafić zarządzać zespołem – wszystko to ma istotny wpływ na finalny efekt rozmów z inwestorami.

Pamiętajmy zatem – szanse na pozyskanie kapitału z zewnętrznych źródeł determinuje zarówno opakowanie w postaci opisu koncepcji biznesowej, jak i sam pomył na biznes. Warto zatem zadbać o odpowiednią jakość obydwu elementów.

Tomasz Maślanka

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wannabe 9 maj 2009 (01:47)

Szkolenia? Brzmi ciekawie, ale co mają szkolenia do konkursu, wygrywa się je?