kreatorem

Zakładam firmę - jakich błędów powinienem się wystrzegać?

Recommended Posts

Witam wszystkich!

Chciałbym porozmawiać o zakładaniu firmy, a mianowicie o tym, jakich błędów powinien wystrzegać się początkujący przedsiębiorca. Każdym kto ma już pierwsze (lub kolejne) kroki za sobą, jest pewnie w stanie powiedzieć kilka porad dla tych, którzy zakladanie firmy mają dopiero przed sobą.

Podzielcie się swoim doświadczeniem. Ja zacząłem od napisania wpisu http://kreatorem.pl/zakladanie-firmy-jakich-bledow-unikac - zapraszam do komentowania. Napisałem go na podstawie moich doświadczeń i obserwacji.

Ja, gdy znajomi mnie pytają co powinni zrobić żeby firma im się udała, odpowiadam: przygotuj się. Przygotowanie da Ci +20 do przewagi konkurencyjnej, bo wielu poczatkujących przedsaiębiorców ogranicza się albo do przeczytania kilku artukułów na blogach albo do poczytania kilku for, zapytania o coś, poczytania ogólnych odpowiedzi. Druga część poczatkujących biznesmenów w ogóle się nie przygotowuje do założenia firmy - takie rzeczy jak np. marketing, obsługa klienta sa im obce. Będą się uczyć na błędach, jesli im starczy pieniędzy.

A co Wy o tym myślicie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy temat i myślę, że może być przydatny dla każdego, kto otwiera biznes. Choć zakładanie firmy (w sensie rejestrowanie w urzędach) jest raczej nieskomplikowane (mówię o jednoosobowej działalności, innej nie miałem okazji zakładać), to jednak błędów jakie możemy popełnić później jest cała masa.

@Kreatorem, fajnie opisałeś na blogu niektóre rzeczy. Ja bym dodał, że od samego poczatku warto zapoznawać się z obowiązującym prawem - czyli czytac ustawy. Wiem, brzmi mało zachęcająco, ale tylko w ten sposób będziemy w stanie poradzić sobie w gąszczu przepisów. Co więcej, znając prawo, mamy znowu +20 do przewagi konkurencyjnej, bo większość początkujacych przedsiębiorców tego nie robi. Tracą w ten sposób okazję do dowiedzenia się np. co można umiescić w kosztach, a czego nie można, itp. Jak to zwykle: wiedza pomaga.

Dobrze, że jest taki temat. Chętnie będę śledził jego rozwój. Sam się pewnie sporo dowiem. Brawo za pomysł.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Błędu działalności w Polsce, gdzie nie robi się kompletnie nic w celu poprawy warunków dla biznesu.

Dla porównania jak to wygląda w UK - http://dezi.pl/?jak-nie-placic-zus,10

To działalność zgodna z prawem UE, pozwalająca na wysokie roczne oszczędności. U nich sama kwota wolna to 40k.

No i generalnie - inne warunki biznesowe.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Celna uwaga z tą działalnością w Polsce. W UK jest klimat do tego - urzędnicy nie przeszkadzają, a sprzyjają przedsiębiorcom, bo wszyscy wiedzą, że to dzięki nim możliwy jest rozwój kraju i tylko oni generują dobrobyt i miejsca pracy. U nas jednak zbieramy żniwo komuny - mentalność homo sovieticusów nie pozwala im spojrzeć ponad socjalistycznymi wymysłami, które zawsze nieuchronnie prowadzą do bankructwa kraju. Że też żaden socjalista tego nie zauważył.

Podzumowując, zakładanie firmy w Polsce to wątpliwy pomysł. No chyba, że ktoś lubi ciągły nadzór, przeszkadzanie idiotycznymi przepisami, kłodami pod nogi na każdym kroku i lubi się dzielić pieniędzmni z rządem, który większość z nich zmarnuje. Jesli o mnie chodzi - nie mam zamiaru oddawać temu nierządowi (i każdemu innemu socjalistycznemu) moich ciężko zarobionych pieniędzy, jeśli tylko będę miał okazję tego uniknąć. Na razie mam - jak napisał forumiak.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

tadzareba, generalnie zgadzam się z Twoją wypowiedzią. Ale o urzędnikach, choć generalnie nie zgadzam się z ich sposobem myślenia, nie mogę powiedzieć złego słowa. Gdy ja zakładałem firmę, byli bardzo pomocni i tłumaczyli mi wszystko, co tylko potrzebowałem wiedzieć. To taki głupi mit, że urzędnik chce petenta zjeść i uważa się za pana i władcę. Może zasem rzeczywiście tak jest, ale na pewno nie tak często jak się mówi. Rozmawiałem z wieloma przedsiębiorcami i ogólnie dość dobrze się wypowiadali o urzędnikach.

Dlatego polecam pozytywnie podchodzić do tych ludzi - oni też lubią być ciepło traktowani, jak wszyscy. Łatwiej wtedy cokolwiek się dowiedzieć czy załatwić. Sprawdźcie sami!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Właśnie sobie przypomniałem, że miałem kiedyś fajnego ebooka, nazywał się chyba Zakładanie firmy - błędy i porażki albo coś podobnego, ale nie mogę go teraz znaleźć ani na dysku ani w Google. Był darmowy, więc poleciłbym go Wam, bo był naprawdę dobry, ale niestety... A specjalnie go trzymałem, bo wiedziałem, że jeszcze się przyda ;)

A co do tematu, to może przytoczę jedną z porad autora wspomnianej publikacji (zresztą tą poradę udzielają też inni przedsiębiorcy): podczas rejestrowania działalności trzeba wpisać PKD, czyli numery oznaczające czym firma się zajmuje. Warto wpisać ich sporo, czyli nie tylko wpiszmy czym na pewno będziemy się zajmowali, ale też przypuszczalnie. To oszczędzi nam konieczności aktualizowania PKD. Choć procedura aktualizacji jest prosta, to czas przedsiębiorcy jest zbyt cenny, żeby go marnować na zajmowanie się papierologią.

Jak znajdę ebooka, to dam do niego jakiegoś linka.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bartoszstoch, faktycznie, miałem też jakiegoś takiego ebooka o zakładaniu firmy, ale to było dość dawno. Kiedyś zbierałem takie rzeczy, potem umieściłęm je na specjalnie stworzonej stronie www, ale ona już dawno nie istnieje.

Odnośnie PKD, to właśnie miałem taką sytuację, że musiałem aktualizować swoje PKD, własnie o rzeczy, które były do przewidzenia. Faktycznie, można to było wpisać od razu przy rejestracji firmy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie siedzę przy komputerze i właśnie zauważyłem, że sam serwis mambiznes.pl wysłał mi artykuł jak założyć firmę, a raczej na co uważać: mambiznes.pl/artykuly/czytaj/id/6214/10_porad_dla_osob_myslacych_o_zalozeniu_firmy

Szczerze mówiąc, uważam, że tekst jest słaby, jak precel do pozycjonowania, tylko brak linków ;)

I ten tekst:

Innowacyjność jest dzisiaj w cenie. Chcąc wybić się, należy pamiętać o zastosowaniu produktu, nie będącego dotychczas na rynku. Tworzenie wyrobów, istniejących w świadomości konsumentów, nie ma racji bytu.

Przecież to głupota. Owszem, może być siężko otworzyć i utrzymać kolejny warzywniak na osiedlu, ale to przecież nie oznacza, że żaden warzywniak już nigdy nie może powstać.

Powiem nawet więcej: jeśli się nie ma kasy na wprowadzenie nowego produktu do świadomości klientów, nie nalezy zaczynać z nowym produktem. Wytłumaczenie klientom do czego służy nowa rzecz i przyzwyczajenie ich do korzystania z tego nie jest możliwe do zrobienia bez kasy. Właśnie łatwiej będzie założyć biznes, którego już nie trzeba tłumaczyć klientom.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja usłyszałem fajną i według mnie bardzo wartościową poradę dotyczącą czy to zakładania czy to już samego prowadzenia firmy: znajdź mentora, czyli osobę, która pomoże Ci ominąć największe przeszkody, poprowadzi sprawdzoną drogą, ponieważ sama jest już bardziej doświadczona w biznesie. Ja takiego mentora właśnie chyba znalazłem. Spotykamy się czasami i rozmawiamy o tym, co warto zrobić, czego nie warto, jakie rozwiązania się sprawdzają, itp. I ja się czegoś nauczę, a mój mentor (przyjaciel) może poznać świeży pogląd na wiele spraw - podobno nic tak nie wpływa na kreatywność jak świeże i nieskażone doświadczeniem pomysły. Polecam wszystkim zakładającym firmę!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, ja miałem po prostu nieco szczęścia, że akurat znałem kogoś takiego. Pewnie trzeba po prostu poznawać ludzi, zwłaszcza przedsiębiorców, jeśli rozmawiamy o rozwijaniu firmy. Podejrzewam, że z czasem może się okazać, że znajdowanie ludzi nadających się na mentorów jakoś wyjdzie automatycznie - oni gdzieś są i chętnie podzielą się doświadczeniem, trzeba tylko wychodzić regularnie z domu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze przy rejestarcji i wpisywaniu czym firma będzie się zjamowac wpisac jak najwięcej opcji. Każda zmiana to koszty a ich musimy unikać już na samym poczatku. Trzeba tez pomyśłec czym bedziemy sie zjamwoać i jaki podatek jets lepszy dla nas.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Trzeba tez pomyśłec czym bedziemy sie zjamwoać i jaki podatek jets lepszy dla nas.

Zastanawiam się, czy można to w razie czego zmienić. Albo raczej: kiedy można to zmienić, bo pewnie jakoś się da, prawda?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Da się, ale nie znam szczegółów. Raz na rok? Coś takiego mi się kołacze po głowie. Czy jest na sali księgowy/księgowa? ;)

Pewnie trzeba po prostu poznawać ludzi, zwłaszcza przedsiębiorców, jeśli rozmawiamy o rozwijaniu firmy.

Dlatego porada o jeżdżeniu na szkolenia biznesowe jest jak najbradziej przydatna. Najlepsze są przerwy na takich szkoleniach - to nie czas na jedzienie kanapek, tylko własnie na poznawanie ludzi ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Gromadzenie kontaktów biznesowych to podstawa, tego typu działania możemy wykonywać nie tylko na szkoleniach, choć tam faktycznie można sporo ludzi poznać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gromadzenie kontaktów biznesowych to podstawa

A najlepsze jest to, że nie trzeba czekać aż do zakładania firmy, żeby zacząć poznawać ludzi i zbierać wizytówki. Warto zacząć robić takie rzeczy przed zarejestrowaniem działalności.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie na początek nie ma sensu wynajmować biuro. Lepiej wynająć wirtualnie biuro np OFFICEZONE, placisz dużo mniej za wynajem. Na początku trzeba już ograniczac koszty bo zawsze jest problem z nowymi kontrahentami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nawet pomijając urzędników, weźcie pod uwagę koszty prowadzenia tej działalności.

Skoro na schemacie Pawła Kurnika zostaje ci w kasie te 15 tysięcy, to dlaczego z tego nie korzystać?

W Polsce jeszcze długo nie będzie warunków dla biznesu, a skoro Unia daje opcję optymalizacji, to tylko z tego korzystać...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Już na początku działalności weź pod uwagę, że często zdarza się, że kontrahenci nie płacą w terminie. Zapoznaj się z metodami windykacji. Powszechnym zjawiskiem w obrocie towarami i usługami jest korzystanie z odroczonego terminu płatności, czyli udzielanie kredytów kupieckich. Przed podjęciem współpracy strategiczne jest skorzystanie ze wszelkich źródeł informacji na temat kontrahenta.

Informacje na temat rzetelności płatniczej kontrahentów znaleźć można w dostępnych rejestrach dłużników. W tym miejscu powołać należy trzy Biura Informacji Gospodarczej (BIG), którymi są BIG InfoMonitor, Krajowy Rejestr Długów (KRD), czy też ERIF BIG S.A. Jeśli kontrahent przed dłuższy czas uchyla się od płatności przedsiębiorca powinien wprowadzić procedurę polegającą na wstrzymaniu dostaw lub świadczenia usług. Stanowi to dość skuteczny sposób skłonienia dłużnika do zapłaty, gdyż doprowadzi do automatycznego wstrzymania dalszej współpracy, co pozwoli uniknąć wzrostu nieuregulowanych należności.

Sposób ten nie zawsze bywa wystarczający, dlatego kolejnym czynnikiem motywującym do zapłaty może być naliczanie odsetek. Warto wcześniej, w momencie zawierania umowy ustalić ich wysokość, wówczas bez problemu powołać się można na postanowienia w niej zawarte. W przypadku braku indywidualnych ustaleń, przedsiębiorcy powołać się mogą na ogólnie obowiązującą stawkę odsetek ustawowych wynoszącą 13 procent.

Kolejnym sposobem miękkiej windykacji jest wpis nierzetelnego kontrahenta na listę dłużników, co nie tylko znacznie utrudni dostęp do pozyskania kredytów bankowych, jak również zdecydowanie zmniejszy rzetelność i wiarygodność dłużnika.

Jeżeli te sposoby nie przyniosą oczekiwanego skutku w postaci wyegzekwowania całości zadłużenia należy rozpocząć procedurę postępowania sądowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Warto zwrócić uwagę na bardzo dobre rozreklamowanie biznesu w sieci. Tylko uważaj na firmy tym się zajmujące, aby zamiast twoja stronka znaleźć się na pierwszej stronce w google nie spadła w pozycjach do tyłu. Mi tym zajmują się skuteczni.pl i mogę ich naprawdę polecić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Po pierwsze przy rejestarcji i wpisywaniu czym firma będzie się zjamowac wpisac jak najwięcej opcji. Każda zmiana to koszty a ich musimy unikać już na samym poczatku...

Nieprawda :rolleyes:

Kiedyś kolejne rozszerzenie działalności, czyli zmiany we wpisie w CEIDG (dodanie kodów PKD) było kłopotliwe i płatne. Teraz robisz to bez opłat, prosto i szybko. Wypełnia formularz online na stronie CEIDG, a potem w urzędzie miasta potwierdzasz zmiany. Można też od razu iść do Urzędu Miasta i dopisać sobie kody Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Na co zwrócić uwagę przy zakładaniu biznesu:

1. Skonsultować się z księgową, biurem rachunkowym lub znajomym, który doradzi jaka forma prawna firmy będzie dla nas najkorzystniejsza. Czy zostać płatnikiem vat? itp.

2. Znaleźć dobrą nazwę dla firmy. Jeśli chcemy działać w Internecie poszukać odpowiedniej domeny.

3. Sprawdzić jakie jest zapotrzebowanie na nasze towary/usługi. Przydałby się jakiś biznes plan.

4. Opracować plan dotarcia do klientów. Ulotki, reklama, strona www, marketing email itp.

Biznes plan w 5 krokach - może się komuś przyda

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sam zauważyłem, że obecnie wielu przedsiębiorców nie korzysta z niektórych ułatwień, które zdecydowanie mogłyby usprawnić pracę w firmie. Na przykład czy zastanawialiście się nad własnym podpisem elektronicznym? O ile na zachodzie jest to bardzo popularne rozwiązanie to w Polsce jeszcze nie ma tylu zwolenników. Jest to błąd ponieważ pozwala to zaoszczędzić bardzo wiele czasu i pieniędzy.

Podpis taki można zamówić na przykład tutaj:

https://eurocert.pl/

Dzięki temu można mieć ciągły kontakt z US przez internet, nawet bez problemu założyć sobie w domu firmę. Bez fatygowania się do urzędów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wkleiłeś treść z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Only 75 emoji are allowed.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Wczytywanie...