Przedstawiciele sektora MŚP z łatwością są w stanie wymienić atuty, dzięki którym duże korporacje mogą efektywniej niż oni funkcjonować w gospodarce. Najważniejsze z nich przedstawiono w najnowszym raporcie „Skaner MŚP”, który przygotowano na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Kluczowe aspekty cechujące największe podmioty pomagają im zachować płynność finansową, z czym mniejsze firmy coraz częściej mają problemy.
Nierówne zasady finansowania
Duże firmy w łatwiejszy sposób niż ich mniejsza konkurencja mogą się rozwijać. Wszystko dzięki lepszemu dostępowi do różnorodnych źródeł finansowania. Z racji swojej pozycji największe korporacje kapitał mogą pozyskiwać nie tylko przez kredyty bankowe. Mogą zrobić to również poprzez emisje obligacji lub uzyskać środki na inwestycje od funduszy venture capital. Do tych form finansowania sektor MŚP często nie ma dostępu.
Na tego typu przewagę wskazało aż 49% respondentów reprezentujących małe i średnie przedsiębiorstwa. 40% z badanych zwraca uwagę na fakt, że duże korporacje mają znacznie bardziej rozbudowane działy windykacyjne i księgowe. Wszystko dzięki większym środkom, które mogą przeznaczyć na ich funkcjonowanie. Tym samym mogą skuteczniej zarządzać swoją płynnością finansową. Największe podmioty skuteczniej weryfikują również swoich przyszłych kontrahentów. Tak uważa 31% przedstawicieli sektora MŚP.
Duże korporacje mogą pomóc mniejszym firmom
Specjaliści z BIG InfoMonitor zauważają, że współpraca z największymi rynkowymi podmiotami może być szansą na rozwój dla sektora MŚP. Dla 35% badanych jej największym plusem jest zwiększenie stabilności finansowej. Obsługa znanych podmiotów rynkowych przynosi mniejszym podmiotom również korzyści wizerunkowe. Tak uważa 26% respondentów.
„Współpraca z dużymi korporacjami daje MŚP możliwość stabilniejszego planowania działalności i budowania wizerunku solidnego partnera, co przekłada się na nowe zlecenia. Daje również opcję rozwojową. Przy takim partnerze można urosnąć i z małej firmy stać się średnią, a ze średniej dużą. Trzeba jednak pamiętać, że zysk z takiej relacji wymaga odpowiedniego przygotowania – większe są bowiem oczekiwania ze strony dużych klientów, np. w zakresie terminowości czy sprostania jakości realizacji działań, mogą być wyzwaniem dla mniejszych podmiotów” – wskazuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)