Przyczyną starzenia się owoców i warzyw jest etylen. To naturalny hormon roślinny w postaci gazu, który przyspiesza ich dojrzewanie. Tym samym zerwane owoce i warzywa wydzielają więcej etylenu pod wpływem stresu. Jest on związany np. z ich zerwaniem, zmianą temperatury, wilgocią w transporcie, czy po fizycznym uszkodzeniu.
Startup Fresh Inset opracował unikalną technologię Vidre+ w funkcjonalnych naklejkach na produkcie, opakowaniu lub skrzyni. Dzięki naklejkom, które blokują wiązanie etylenu z receptorami w komórkach roślin, możliwe jest przedłużenie trwałości i świeżości owoców, warzyw i kwiatów.
Polski produkt stawia teraz na międzynarodową sprzedaż i ekspansję. Jeszcze w tym roku wejdzie na rynek europejski i do Stanów Zjednoczonych. W tym celu spółka pozyskała kolejne finansowanie, w wysokości 18 mln zł. W rundzie wziął udział fundusz Radix Ventures, aniołowie biznesu oraz członkowie zespołu spółki.
Świeżość i dojrzałość Fresh Inset
Jeszcze kilka lat temu, podczas opracowywania technologii pisano, że Fresh Inset to najbardziej międzynarodowy polski startup. Zespół odpowiedzialny za stworzenie technologii Vidre+ stworzyli naukowcy z Torunia pod przewodnictwem dra Andrzeja Wolana. Już wtedy zespół biznesowo-operacyjny działał m.in. w Warszawie, Trójmieście, Waszyngtonie, Minneapolis oraz Sao Paulo.
„Fresh Inset opracowało technologię Vidre+ czyli pierwszy (i jedyny) na świecie produkt uwalniający 1-MCP z opóźnieniem i stopniowo, bez konieczności aplikacji w szczelnie zamkniętym pomieszczeniu. W technologii Vidre+ substancja czynna uwalnia się stopniowo z naklejki naklejonej na warzywo/owoc/kwiaty lub na opakowanie/skrzynkę, w których produkty się znajdują” – czytamy w opisie projektu.
W październiku 2024 roku polska spółka podpisała umowę z firmą Janssen PMP na komercjalizację technologii w Europie. Jest to partnerstwo zawarte na wyłączność na terenie Starego Kontynentu, gdzie Janssen PMP jest częścią koncernu farmaceutycznego Johnson&Johnson. A jeszcze wcześniej, bo w kwietniu 2024 roku pozyskała 22 mln zł w ramach rundy finansowania serii B. Wśród ówczesnych inwestorów można wymienić fundusz Montis Capital czy Szejk Capital ASI.
Dotychczas startup budował swoją pozycję głównie w Ameryce Południowej oraz Afryce. Jednak dzięki nowemu finansowaniu stawia na ekspansję zagraniczną, czyli Europę oraz Stany Zjednoczone. W przyszłości nie jest wykluczony debiut na GPW, jak informuje Puls Biznesu.
Źródło grafiki: Fresh Inset
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)