Nowoczesne metody płatności coraz popularniejsze w Polsce. Wyniki raportu Adyen Retail

Informacje o autorze

19 lutego 2025
Udostępnij:

Miniony rok był okresem, w którym Polacy chętniej sięgali po nowoczesne metody płatności. Wśród nich wciąż utrzymuje się wyraźny lider.

Nowoczesne metody płatności coraz popularniejsze w Polsce

Adyen Retail Report 2024 to międzynarodowe badanie, które przeprowadzono wśród konsumentów i przedsiębiorców z kilkudziesięciu krajów świata. Wśród nich znajdowali się również respondenci z Polski. Dzięki temu można poznać, w jaki sposób kształtują się obecnie preferencje płatnicze Polaków. Widać wyraźnie, że coraz powszechniejsze w naszym kraju stają się nowoczesne metody płatności.

Nowoczesne metody płatności kontra tradycjonaliści

Zdecydowanym liderem tego sektora jest BLIK. Jego zasięg w 2024 roku obejmował około 95% rynku w Polsce. Wynika to przede wszystkim z jego uniwersalności. Płatności BLIK umożliwiają zarówno szybkie płatności online, wypłaty gotówki z bankomatu, jak i przelew na numer telefonu. Rośnie również popularność portfeli cyfrowych. W minionym roku korzystało z nich już 30% konsumentów (wzrost o 3% w stosunku rocznym).

Coraz powszechniejsze stają się również płatności z wykorzystaniem kodów QR. W 2024 roku korzystało z nich 18% Polaków, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do poprzedniej edycji badania. E-commerce to sektor, w którym szybko rośnie także popularność usługi  „kup teraz, zapłać później” (BNPL). W 2024 roku skorzystało z niej 28% badanych, co stanowi wzrost aż o 11%.

Wciąż jednak równie ważne są tradycyjne metody płatności. Aż 52% konsumentów internetowe zakupy finalizuje za pomocą tradycyjnego przelewu. 42% z nich w tym celu korzysta z karty debetowej.

Wyniki badania pokazują wyraźnie, że współcześni konsumenci w Polsce oczekują elastyczności w kwestii dostępnych metod płatności. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców. Aż 73% klientów deklaruje bowiem, że w przypadku braku preferowanej przez siebie metody płatności w danym sklepie jest w stanie zrezygnować z zakupów.

W Polsce badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na grupie 1000 konsumentów. Działania prowadzono pomiędzy 15 stycznia a 1 lutego 2025 roku.

Polecamy

Więcej w tym dziale: