Polscy przedsiębiorcy i ich stosunek do narzędzi sztucznej inteligencji w firmie były jednym z tematów badania EY „Barometr Przedsiębiorczości 2025″. Jego zasięg terytorialny był jednak znacząco szerszy. Powstało w wyniku rozmów z przedsiębiorcami z 16 krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Dzięki temu dostarczyło wiarygodnych wyników porównawczych.
Polscy przedsiębiorcy liderami regionu
Okazuje się, że przedsiębiorcy z Polski w największym stopniu angażują się w innowacje związane ze sztuczną inteligencją spośród wszystkich badanych państw. Zaledwie 18 proc. z nich nie inwestuje w AI. W badaniu wszystkich państw średni wynik to 43 proc.
Polacy najczęściej wykorzystują AI w przedsiębiorstwach do analizy danych (44 proc.). W przeważającej części przypadków suma inwestycji w innowacyjne rozwiązania nie przekroczyła u polskich przedsiębiorców 100 tys. dolarów (56 proc. respondentów). W porównaniu z resztą Europy nie mają oni znaczących problemów z pozyskiwaniem funduszy na tego typu rozwój. Te deklaruje 28 proc. badanych w porównaniu z 41 proc. w pozostałych krajach.
Lepsza adopcja rozwiązań AI generuje jednak w Polsce inne problemy. Duża liczba krajowych przedsiębiorców wskazuje na brak jasnych regulacji związanych ze sztuczną inteligencją (37 proc.). Ich zdaniem kluczowe jest opracowanie jasnych ram prawnych w tym zakresie. Dadzą one poczucie bezpieczeństwa i przyczynią się do jeszcze lepszej adopcji narzędzi sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach.
Badanie Barometr Przedsiębiorczości 2025 zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2025 roku w 16 krajach regionu: Bułgarii, Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Turcji. Przebadano 1031 przedsiębiorstw, w tym 179 w Polsce.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)