Polscy przedsiębiorcy coraz bardziej ufają AI. Rosną jednak inne obawy

Informacje o autorze

30 lipca 2025
Udostępnij:

Tylko 18 proc. z badanych krajowych przedsiębiorców nie inwestuje w AI. To najlepszy wynik w naszym regionie. Polscy przedsiębiorcy mają jednak inne obawy.

Polscy przedsiębiorcy coraz bardziej ufają AI

Polscy przedsiębiorcy i ich stosunek do narzędzi sztucznej inteligencji w firmie były jednym z tematów badania EY „Barometr Przedsiębiorczości 2025″. Jego zasięg terytorialny był jednak znacząco szerszy. Powstało w wyniku rozmów z przedsiębiorcami z 16 krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Dzięki temu dostarczyło wiarygodnych wyników porównawczych.

Polscy przedsiębiorcy liderami regionu

Okazuje się, że przedsiębiorcy z Polski w największym stopniu angażują się w innowacje związane ze sztuczną inteligencją spośród wszystkich badanych państw. Zaledwie 18 proc. z nich nie inwestuje w AI. W badaniu wszystkich państw średni wynik to 43 proc. 

Polacy najczęściej wykorzystują AI w przedsiębiorstwach do analizy danych (44 proc.). W przeważającej części przypadków suma inwestycji w innowacyjne rozwiązania nie przekroczyła u polskich przedsiębiorców 100 tys. dolarów (56 proc. respondentów). W porównaniu z resztą Europy nie mają oni znaczących problemów z pozyskiwaniem funduszy na tego typu rozwój. Te deklaruje 28 proc. badanych w porównaniu z 41 proc. w pozostałych krajach.

Lepsza adopcja rozwiązań AI generuje jednak w Polsce inne problemy. Duża liczba krajowych przedsiębiorców wskazuje na brak jasnych regulacji związanych ze sztuczną inteligencją (37 proc.). Ich zdaniem kluczowe jest opracowanie jasnych ram prawnych w tym zakresie. Dadzą one poczucie bezpieczeństwa i przyczynią się do jeszcze lepszej adopcji narzędzi sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach.

Badanie Barometr Przedsiębiorczości 2025 zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2025 roku w 16 krajach regionu: Bułgarii, Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Turcji. Przebadano 1031 przedsiębiorstw, w tym 179 w Polsce.

Polecamy

Więcej w tym dziale: