Polskie firmy zwiększają wydatki na sztuczną inteligencję. Badanie EY

Informacje o autorze

19 grudnia 2025
Udostępnij:

Ponad trzy czwarte polskich firm zamierza zwiększyć wydatki na narzędzia AI. Sztuczna inteligencja była przedmiotem badania EY.

Polskie firmy zwiększają wydatki na sztuczną inteligencję

Popularność jaką cieszy się sztuczna inteligencja wśród polskich firm stale rośnie. Z najnowszego badania EY wynika, że 34 proc. krajowych firm zaimplementowało już pierwsze rozwiązania oparte na AI. To o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeszcze więcej, bo aż 77 proc. badanych podmiotów zamierza w ciągu najbliższych 18 miesięcy zwiększyć swoje wydatki na narzędzia sztucznej inteligencji.

„Widzimy wyraźne przejście z fazy deklaracji i analiz do podejmowania faktycznych działań biznesowych. AI przestaje być projektem eksperymentalnym, a staje się częścią standardowych planów rozwojowych przedsiębiorstw. Firmy coraz śmielej przechodzą do realizacji, co świadczy o rosnącej dojrzałości rynku i postrzeganiu AI jako niezbędnego elementu efektywności i szybkiego wyciągania wniosków ze złożonych informacji” – powiedział Bartosz Pacuszka, Partner w EY Polska, AI Technology Leader.

Sztuczna inteligencja – rosnąca popularność i najpowszechniejsze zastosowania

Wykorzystanie narzędzi AI to w krajowych firmach domena działów, które przetwarzają dużą ilość danych. Firmy najczęściej deklarują ich używanie w obszarach IT (51 proc.), obsługi klienta (48 proc.), marketingu (47 proc.), sprzedaży (42 proc.) oraz cyberbezpieczeństwa (40 proc.). W każdym przypadku odnotowano wzrosty w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Firmy coraz częściej widzą także korzyści wprowadzenia tego typu rozwiązań do swojej działalności. Do najczęściej wymienianych w tym kontekście należą: automatyzacja procesów wewnętrznych (59 proc.), lepsze dotarcie do klientów (56 proc.) oraz wprowadzenie nowych usług lub produktów (48 proc.). Coraz częściej motywacją do działania jest chęć wyprzedzenia konkurencji. Tak deklaruje już 33 proc. badanych firm w porównaniu do zaledwie 6 proc. w 2024 roku.

„Polskie firmy coraz pewniej wchodzą w inwestycje AI. Jednak, aby wdrożenie było skuteczne, niezbędne są odpowiednie przygotowania i infrastruktura. Przez ostatnie lata przedsiębiorstwa konsekwentnie budowały kolejne elementy ekosystemu technologicznego, dzięki czemu obecnie mogą przyspieszyć procesy związane z implementacją AI. To pokazuje, że sztuczna inteligencja nie jest już testem technologicznym, a projektem planowym, przewidywalnym i odpowiednio osadzonym w budżetach” – podsumowuje Bartosz Pacuszka.

Informacje pochodzą z trzeciej edycji badania „Jak polskie firmy wdrażają AI”, które przygotowało EY.

Polecamy

Więcej w tym dziale: