W takich miejscach jak dworzec, lotnisko czy stadion panuje hałas, a komunikaty dochodzące z głośników często nie są zrozumiałe. Aby zapobiec takim sytuacjom w sytuacjach krytycznych jak chociażby pożar, inżynierowie z Ambient System i Politechniki Gdańskiej opracowali autonomiczną technologię. Pozwala ona modulować barwę czy głośność komunikatów. Powstała w oparciu o dwa autorskie algorytmy i jest już stosowana na stacjach metra czy lotniskach.
„Naszym celem było stworzenie systemu, który nie tylko spełnia rygorystyczne normy, ale przede wszystkim realnie podnosi komfort i poczucie bezpieczeństwa użytkowników obiektów użyteczności publicznej, komercyjnych czy przemysłowych. System dźwiękowy smartVES powstał dzięki ścisłej współpracy inżynierów Ambient System z naukowcami Politechniki Gdańskiej i jest przykładem tego, jak efektywnie można łączyć potencjał biznesu z osiągnięciami świata nauki” – mówi Marcin Starzyński, prezes zarządu Ambient System.
Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej
Nie raz byliście na lotnisku czy dworcu kolejowym, czekaliście cierpliwie na komunikat dotyczący Waszego przejazdu, jednak ze względu na hałas większości słów nawet nie zrozumieliście. Z rozwiązaniem tego problemu przyszli polscy inżynierowie, którzy zaprojektowali dźwiękowy system ostrzegawczy.
„W systemie zaimplementowaliśmy dwa autorskie algorytmy cyfrowego przetwarzania dźwięku. Filtracja adaptacyjna pozwala na bieżąco dopasować komunikat do warunków akustycznych, tak aby zawsze zachowywał zrozumiałość względem hałasu. Z kolei algorytm czasowej transpozycji mowy analizuje głos operatora i w czasie rzeczywistym koryguje tempo wypowiedzi. Nawet gdy komunikat wygłaszany jest „na żywo”, a mówca na przykład jąka się pod wpływem stresu lub mówi bardzo szybko. Dzięki temu przekaz pozostaje zrozumiały także w dużych obiektach, gdzie występuje pogłos” – mówi dr hab. inż. Józef Kotus z Politechniki Gdańskiej.
Rozwiązanie działa z powodzeniem w metrze w Delhi. To jeden z największych i najgłośniejszych korytarzy komunikacyjnych na świecie, który obsługuje codziennie miliony pasażerów. Ponadto z technologii mogą skorzystać podróżni na dworcach i liniach kolejowych w Polsce, Turcji, Szwecji czy Finlandii. System sprawdza się zarówno w wielkich halach, jak i wąskich korytarzach. Wszędzie tam, gdzie są trudne warunki akustyczne.
Warto podkreślić, że smartVES, czyli dźwiękowy system ostrzegawczy to nie pierwszy owoc współpracy Ambient System z Politechniką Gdańską. Dotychczas powstały przełomowe projekty m.in. technologia oparta na autorskim modelu AI i ML. Umożliwia natychmiastową detekcję sytuacji zagrożenia na bazie analizy sygnałów audio i niezwłocznie informuje o tym systemy bezpieczeństwa.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)