Przedsiębiorczość kobiet nadal jest hamowana. Dlaczego nie chcą prowadzić własnych biznesów?

Informacje o autorze

09 stycznia 2025
Udostępnij:

Kobiety odgrywają coraz większą rolę w polskim biznesie, zyskując uznanie jako liderki, innowatorki i przedsiębiorczynie. W ciągu ostatnich lat zauważalny jest wzrost liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych i w zarządach firm. Jednak te liczby wciąż nie są satysfakcjonujące, a często strach przed porażką blokuje kobiety przed założeniem własnego biznesu.

przedsiębiorczość kobiet

W Polsce pojawia się coraz więcej inicjatyw takich jak programy mentoringowe czy sieci wsparcia dla kobiet w biznesie. Organizowane są również konferencje dedykowane liderkom, które wspierają ich rozwój i zachęcają do podejmowania nowych wyzwań. Jak wynika z danych ManPowerGroup, ponad 80% kobiet stawia na swój rozwój zawodowy. Co ciekawe, jest to wyższy odsetek aż o 11 pp. w porównaniu do mężczyzn.

Pomimo to, kobiety nadal blokują się przed założeniem własnego biznesu. Mowa tutaj najczęściej o strachu przed porażką oraz braku wiary w swoje umiejętności.

„Kobiety przed własnym biznesem najczęściej powstrzymuje strach, brak wiary we własne siły, często bardzo niskie poczucie własnej wartości. Dlatego w sieci uczymy wzmacniania poczucia własnej wartości, pomagamy, żeby nas było więcej i można było pracować jeden na jeden, mentor biznesowy, mentorka biznesowa z daną osobą, aby się nie bać, bo popełnienie błędu nie jest porażką, ale tym, na czym się uczymy. Strach można ograniczyć” – mówi Anna Samorowska z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet dla Agencji Informacyjnej Newseria.

Przedsiębiorczość kobiet

Bez wątpienia kobiety cechują się przedsiębiorczością. Wystarczy przeczytać wywiady na MamBiznes m.in. z Wiktorią Wójcik, co-founderką startupu inStreamly czy Kingą Matułą, założycielką QurieGen. Jednak pomimo takich przykładów, kobiety wciąż stanowią mniejszość w zarządach firm i również rzadziej zakładają działalności gospodarcze.

Według danych z CEIDG, na koniec 2023 roku w Polsce było aktywnych ponad 883 tys. działalności gospodarczych założonych przez kobiety. Wynik stanowił 34% wszystkich jednoosobowych działalności. Co piąta z nich zajmowała się handlem, a niewiele mniej zdecydowało się na działalność związaną z opieką zdrowotną oraz pomocą społeczną.

„Kobiety, które chcą uruchomić samodzielnie swoją własną firmę lub wejść w partnerstwo, w spółkę, najczęściej chcą nie tylko realizować swoje misje, marzenia, i to różni często kobiety od mężczyzn, ale przede wszystkim chcą tworzyć lepsze jutro. Ta misja, życiowe podejście, samostanowienie o sobie, samodzielność, bycie również panią swojego przedsiębiorstwa są po to, żeby wytwarzać coś, co się może przydać innym, i często chcemy realizować przede wszystkim nasze własne wizje i pomysły” – przekonuje Anna Somorowska w wypowiedzi dla Newserii.

Wciąż występują blokady

Jednak jak już wspomnieliśmy na początku, wciąż pojawiają się blokady. Najczęściej jest to strach przed porażką, ale również utratą stabilizacji. Ponadto, kobiety wstrzymują się przed założeniem własnego biznesu ze względu na brak wiary w swoje umiejętności. Oczywiście są to uniwersalne czynniki, które również dotykają mężczyzn, jednak w zdecydowanie mniejszym stopniu.

Ponadto, nadal widoczne są nierówności występujące na rynku pracy. Ania Łada-Grodzicka, od lat związana z branżą gier, czyli nietypowym jak dotąd sektorem dla kobiet, podzieliła się z nami swoimi przemyśleniami na temat tego jak wygląda sytuacja.

„Pomimo rosnącego udziału kobiet na rynku gier, odnoszę wrażenie, że w ciągu ostatnich 5 lat brakuje takiego impulsu, aby pojawiało się ich coraz więcej, a ich udział bardziej wpływał na branżę. Idziemy w dobrym kierunku, jednak nadal patrząc na zarządy głównych polskich spółek z branży, odsetek kobiet wynosi ok. 5%. Lepszy wynik widoczny jest w radach nadzorczych, ale to nadal zaledwie niewiele powyżej 10%. Widzę też, że próg wejścia dla kobiet w tej branży nadal jest wysoki. Częściej to mężczyźni decydują się na pracę w tym sektorze (…)” – mówiła nam Ania, obecnie związana z firmą Try Evidence.

Dlatego kluczowe jest wspieranie przedsiębiorczości kobiet. Jest to szansa na przyspieszenie innowacji i kreowanie nowych możliwości na rynku.

Polecamy

Więcej w tym dziale: