Upadłość konsumencka ze znaczącą poprawą. Dane mogłyby być jeszcze lepsze

Informacje o autorze

01 września 2025
Udostępnij:

W pierwszym półroczu upadłość konsumencką w Polsce ogłosiło 9,8 tys. osób. To o tysiąc mniej niż rok wcześniej. Okazuje się jednak, że wartość ta mogłaby być jeszcze niższa.

Upadłość konsumencka ze znaczącą poprawą

Eksperci Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej już na początku roku spodziewali się, że w jego trakcie dojdzie do stabilizacji w kwestii liczby dłużników i osób, które decydują się ogłosić upadłość konsumencką. Jako przyczyny tej sytuacji wymieniali między innymi wzrost gospodarczy i słabnącą inflację.

Ich tezę potwierdzają najnowsze dane Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej. Wynika z nich, że w pierwszym półroczu upadłość konsumencką ogłosiło 9837 osób. To o tysiąc mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

Upadłość konsumencka, a opieszałość wierzycieli

Eksperci wskazują, że statystyki mogłyby być jeszcze lepsze, gdyby to przyszli wierzyciele dokonywali dokładnej weryfikacji dłużników jeszcze przed zawarciem umowy. W większości przypadku wystarczyłaby do tego informacja z Krajowego Rejestru Długów (KRD).

„Dane KRD pokazują, że połowa obecnych bankrutów była notowana w naszym rejestrze już na dwa lata przed upadłością, 58 procent z nich widniało tam trzy miesiące wcześniej. Firmy, które tego nie sprawdziły i podpisały z nimi umowy, teraz mierzą się z niewypłacalnymi klientami” –  mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Według danych KRD tegoroczni bankruci są odpowiedzialni za dług w wysokości 260,5 mln zł. Każdy z nich zobowiązanie posiadał średnio wobec dwóch wierzycieli.

Polecamy

Więcej w tym dziale: