Deklarowana przez Donalda Trumpa niechęć do dalszego wspierania sojuszników w NATO na dotychczasową skalę w naturalny sposób doprowadziła do wzrostu finansowania europejskich startupów obronnych. To sprawia, że szansę tę chcą wykorzystać nawet projekty dotychczas niezwiązane z tym sektorem. Przykładem jest brytyjski startup Vertical Aerospace.
Plany Vertical Aerospace
Podmiot rozwija elektryczne samoloty pionowego startu i lądowania eVTOL. Dotychczas miały one pełnić najczęściej funkcję powietrznej taksówki. Już teraz startup ma ponad 1500 zamówień przedpremierowych na swój VX4 eVTOL. Jego klientami będą między innymi American Airlines, Japan Airlines, GOL i Bristow.
Wkrótce może być ich jednak znacznie więcej. Włodarze startupy przedstawili plany wejścia w sektory obronności i logistyki. Miałaby to uczynić hybrydowo-elektryczna wersja samolotu VX4. Jej zasięg miałby wynosić do 1600 km. To dziesięć razy więcej niż w przypadku wersji elektrycznej. Tego typu samolot miałby się sprawdzać w branży obronnej ze względu na niski poziom hałasu i niską sygnaturę cieplną.
By wykorzystać dobry moment na debiut w nowych sektorach, startup prawdopodobnie będzie musiał pozyskać więcej kapitału. W przeciwnym wypadku ciężko mu będzie rywalizować z konkurencją, która dysponuje znacznie większymi nakładami finansowymi.
„Wydajemy około 100 milionów dolarów rocznie. Nasi konkurenci wydają od 400 do 500 milionów dolarów. My rozwijamy tę hybrydę w ramach naszych 100 milionów dolarów. Jesteśmy niesamowicie wydajni i skoncentrowani” – powiedział portalowi TechCrunch dyrektor generalny Vertical Aerospace Stuart Simpson.
Zgodnie z jego słowami do tej pory startupowi nie udało się jednak pozyskać żadnego klienta z sektora militarnego.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)