Współpraca korporacji ze startupami się opłaca. Choć firmom często brakuje wiedzy jak ją zacząć

Informacje o autorze

24 czerwca 2024
Udostępnij:

Większość korporacji jest zadowolona ze swojej współpracy ze startupami. Ich odczucia pozytywnie wpływają na zamiary konkurencji. Ta jednak często nie wie, w jaki sposób pójść śladami rywali.

Wnioski na temat kooperacji dużych przedsiębiorstw ze startupami zebrano w najnowszym badaniu pt. „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”. Raport został przygotowany dla fundacji Startup Poland. Badanie zrealizował instytut badawczy ABR SESTA. Wzięło w nim udział 211 firm, spośród których 116 współpracuje ze startupami, a 95 nie. Na tej podstawie sporządzono diagnozę stopnia współpracy przedsiębiorstw ze startupami.

Warto przeczytać: Faza dezinwestycji w funduszu KnowledgeHub Starter. W planach kolejny fundusz

Korporacje zadowolone ze współpracy

Z badania wynika wyraźnie, że przeważająca większość korporacji pozytywnie ocenia nawiązaną ze startupami współpracę. Łącznie, aż 83% z firm, które ją prowadzą, jest z niej zadowolona. 25% z nich zdecydowanie pozytywnie ocenia tę relację. Zaledwie 1% z tej grupy to przedsiębiorstwa raczej niezadowolone ze współpracy. 16% ma problem z oceną korzyści tej relacji.

Źródło: „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”.

Nic dziwnego, że tak pozytywne opinie rzutują na plany korporacji, które ze startupami dotychczas nie współpracowały. Aż 43% z nich stwierdziło, że chciałoby taką współpracę nawiązać. Tylko 22% wyraźnie zaprzeczyło. Pozostała grupa nie wiedziała, jakie byłoby stanowisko kierownictwa w tej sprawie. Twórcy raportu podkreślają fakt, że spośród członków zarządu biorących udział w badaniu nikt nie zaznaczył, że nie byłby zainteresowany taką współpracą.

Problemy z nawiązaniem współpracy ze startupami

Dalsza część badania pokazuje, że sama chęć to często za mało, by taką relację nawiązać. Niemal wszystkie zainteresowane podmioty stwierdziły, że skorzystałyby z pomocy dotyczącej współpracy ze startupami (39 firm). 78% z nich uznało, że najwłaściwszą jej formą byłby dostęp do wiedzy na temat współpracy. 57% z badanych stwierdziło, że skorzystałoby z pomocy instytucji kojarzącej korporacje ze startupami.

Źródło: „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”.

Jak widać, mimo że firmy doceniają wartość współpracy ze startupami, to wielu z nich ciężko jest ją nawiązać. Wynik badania powinien być cennym źródłem informacji dla samych startupów. Często bowiem brak inwestorów może wynikać nie z błędnej koncepcji, ale z problemów firm w dotarciu do twórców projektu.

Warto przeczytać: „Musimy inwestować więcej, aby nie zostać skansenem Europy” – Adam Radzki, anioł biznesu

Polecamy

Więcej w tym dziale: