Wnioski na temat kooperacji dużych przedsiębiorstw ze startupami zebrano w najnowszym badaniu pt. „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”. Raport został przygotowany dla fundacji Startup Poland. Badanie zrealizował instytut badawczy ABR SESTA. Wzięło w nim udział 211 firm, spośród których 116 współpracuje ze startupami, a 95 nie. Na tej podstawie sporządzono diagnozę stopnia współpracy przedsiębiorstw ze startupami.
Warto przeczytać: Faza dezinwestycji w funduszu KnowledgeHub Starter. W planach kolejny fundusz
Korporacje zadowolone ze współpracy
Z badania wynika wyraźnie, że przeważająca większość korporacji pozytywnie ocenia nawiązaną ze startupami współpracę. Łącznie, aż 83% z firm, które ją prowadzą, jest z niej zadowolona. 25% z nich zdecydowanie pozytywnie ocenia tę relację. Zaledwie 1% z tej grupy to przedsiębiorstwa raczej niezadowolone ze współpracy. 16% ma problem z oceną korzyści tej relacji.
Źródło: „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”.
Nic dziwnego, że tak pozytywne opinie rzutują na plany korporacji, które ze startupami dotychczas nie współpracowały. Aż 43% z nich stwierdziło, że chciałoby taką współpracę nawiązać. Tylko 22% wyraźnie zaprzeczyło. Pozostała grupa nie wiedziała, jakie byłoby stanowisko kierownictwa w tej sprawie. Twórcy raportu podkreślają fakt, że spośród członków zarządu biorących udział w badaniu nikt nie zaznaczył, że nie byłby zainteresowany taką współpracą.
Problemy z nawiązaniem współpracy ze startupami
Dalsza część badania pokazuje, że sama chęć to często za mało, by taką relację nawiązać. Niemal wszystkie zainteresowane podmioty stwierdziły, że skorzystałyby z pomocy dotyczącej współpracy ze startupami (39 firm). 78% z nich uznało, że najwłaściwszą jej formą byłby dostęp do wiedzy na temat współpracy. 57% z badanych stwierdziło, że skorzystałoby z pomocy instytucji kojarzącej korporacje ze startupami.
Źródło: „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”.
Jak widać, mimo że firmy doceniają wartość współpracy ze startupami, to wielu z nich ciężko jest ją nawiązać. Wynik badania powinien być cennym źródłem informacji dla samych startupów. Często bowiem brak inwestorów może wynikać nie z błędnej koncepcji, ale z problemów firm w dotarciu do twórców projektu.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)