Uczenie wyższe przez lata uchodziły za źródło wiedzy, prestiżu i społecznego awansu. Dziś jednak dostęp do wiedzy jest niemal natychmiastowy. Wystarczy wyszukać temat w Google, włączyć wykład na YouTube albo zadać pytanie ChatGPT. Czy w takim świecie uczelnia nadal pełni funkcję źródła wiedzy, czy może staje się raczej miejscem budowania relacji, rozwijania kompetencji miękkich i umiejętności współpracy?
W nowym odcinku podcastu MamBiznes Talks rozmawiamy z drem Kamilem Gemrą, adiunktem w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH, doświadczonym uczestnikiem rynku kapitałowego oraz członkiem rad nadzorczych. Odpowiadamy na pytanie jak sztuczna inteligencja zmienia codzienność studentów i wykładowców.
AI jako zagrożenie czy sprzymierzeniec?
Rozwój sztucznej inteligencji stawia uczelnie wyższe przed jednym z największych wyzwań ostatnich dekad. Narzędzia takie jak ChatGPT potrafią już nie tylko generować teksty i analizy, ale też udzielać odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, podpowiadać tematy prac dyplomowych, a nawet tworzyć gotowe prezentacje. W tym kontekście rodzi się pytanie, jaką wartość dodaną oferuje dziś studia wyższe?
Dr Kamil Gemra w podcaście przekonuje, że zamiast traktować AI jak konkurencję, uczelnie powinny uczynić z niej narzędzie edukacyjne. Jeśli szkoły wyższe nie dostosują się do nowej rzeczywistości, mogą stracić na znaczeniu. Młodzi ludzie będą szukać wiedzy i rozwoju gdzie indziej.
Rozmowa dotyka również przyszłości studiowania. Czy za kilka lat model wieloletnich studiów zostanie zastąpiony intensywnymi kursami i praktyką zawodową wspieraną przez AI? Czy studenci przyjdą na kampus z osobistymi asystentami opartymi na sztucznej inteligencji? Dr Gemra nie wyklucza takiego scenariusza, ale wskazuje też, czego żadna AI nie zastąpi: relacji międzyludzkich, inspirującego mentora i doświadczenia pracy zespołowej.
Zachęcamy do wysłuchania kolejnego odcinka podcastu MamBiznes Talks na platformie YouTube oraz Spotify. Subskrybuj nasz kanał, wyraź swoją opinię w komentarzu i obserwuj nas w mediach społecznościowych.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)