Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

8 porad, jak przetrwać na rynku start-upów

Według danych fundacji Startup Poland, w zeszłym roku na krajowym rynku działało 2677 start-upów. Niestety nie wszystkie z nich przetrwają w niezwykle trudnej branży nowych technologii.

Startup Genome przewiduje, że aż 90% młodych firm może w dłuższej perspektywie nie utrzymać się na rynku. Jedynie 2% projektów osiąga wielki sukces. Nie istnieje niezawodny zestaw metod, który gwarantowałby, że wszystko się uda, ale wyciągając właściwe wnioski znacznie zwiększymy szanse na sukces.

Obecnie istnieje wiele narzędzi, które ułatwiają założenie i zarządzanie startupem. Wystarczy umieć z nich skorzystać i nie bać się wdrożyć swojego pomysłu w życie. Młode firmy mogą również liczyć na wparcie korporacji organizujących liczne konkursy, w których można zdobyć środki i know-how ułatwiające rozwój nowego biznesu. Przykłady stanowią inicjatywa Cisco, Deutsche Telekom i Intela, „Challenge Up!” skierowana do innowacyjnych firm zajmujących się tematyką IoT czy program Digital Launch Pad wspierający inicjatywy IT prowadzony przez OVH. Innym sposobem na zdobycie wiedzy i finansowania jest udział w wydarzeniach, takich jak Startup Days – konferencji, która jest organizowana przez Business Link Poland oraz ekosystem startupowy Polska Przedsiębiorcza. Podczas tego typu spotkań twórcy nowych firm mają okazję porozmawiać z inwestorami i poznać doświadczenia osób z branży.

Zdobywanie wiedzy i źródeł finansowania to dopiero początek startupowej drogi. Sukces buduje się dzięki regularnym działaniom, i codziennej pracy. Jeśli masz pomysł i chcesz zmieniać świat, poznaj 8 rad, które znacznie zwiększą Twoje szanse na rynku nowych technologii.

1. Zajmij się rozwiązaniem, na które jest zapotrzebowanie

Zacznijmy od początku. Co mają wspólnego polskie startupy, które odniosły sukces? Co łączy np.:
• Prowly, narzędzie do integracji procesu komunikacji z mediami oraz liderami opinii, powszechnie wykorzystywane przez agencje public relations
• Brand24, ułatwiający monitoring Internetu i mediów, z usług którego korzystają takie tuzy, jak IKEA czy H&M,
• Spontime, narzędzie do organizacji wspólnych wypadów, w którym określamy co chcemy robić w danym dniu i wysyłamy zaproszenia do innych użytkowników aplikacji, którzy znajdują się w pobliżu

Otóż te trzy brandy, poza międzynarodowym uznaniem i skalą działania, mają wspólną cechę: udało im się rozwiązać konkretny problem użytkowników. A krok wcześniej, ich założyciele dostrzegli na rynku potrzebę, na którą mieli pomysł.

Jeśli zatem potrafisz odpowiedzieć jednym zdaniem dla kogo przeznaczona jest usługa, nad którą pracujesz, jaką niszę chcesz zająć oraz wiesz, co sprawi, że klient skorzysta z Twojego rozwiązania to znak, że jesteś na dobrej drodze.

2. Ulepszaj swoją ofertę

Zgodnie ze strategią lean startup, stworzoną przez Erica Riesa, twórcę IMVU, prowadzenie młodej firmy polega na szybkim i ciągłym testowaniu swojej oferty wśród klientów. Dlaczego koncepcja lean może Cię zainteresować? Choćby dlatego, że startup założony i prowadzony zgodnie z metodą lean ma statystycznie większe szanse na sukces niż ten zakładany i prowadzony w inny sposób.

Metodę prowadzenia firmy zaproponowaną przez Erica Riesa można sprowadzić do dwóch wskazówek, przy czym obydwie wiążą się z odwagą:
• Masz pomysł? Postaraj się go wdrożyć. Testuj, jak działa i nie czekaj.
• Uwierz, że nic nigdy nie jest wystarczająco doskonałe, a ulepszać można bez końca.

Co zyskasz, jeśli udostępnisz prototyp? Otóż dostaniesz odpowiedzi na podstawowe pytania, które uznaliśmy za strategiczne, czyli czy Twój pomysł trafia w potrzeby, czy oferuje korzyści, których użytkownicy potrzebują i za które będą chcieli zapłacić?
Słuchanie przyszłych klientów pomaga także bezpiecznie sprawdzić rozwiązanie w boju. Tworząc np. aplikację mobilną dla graczy, jeśli zweryfikujemy jak się zachowa w sytuacji nagłego i natężonego zainteresowania użytkowników gamingowych, zyskamy bezcenną wiedzę.

3. Dbaj o ambasadorów i marketing

Satysfakcja testerów jest wymierną wartością dla Twojego biznesu. Jeśli im się produkt spodoba, to jest spora szansa, że zaczną polecać go innym. Tu kolejna wskazówka – bonus. Musisz wiedzieć, że nawet najlepszy produkt sam się nie sprzeda. Chyba, że oferujesz unikat pożądany na skalę światową, jak np. eliksir gwarantujący wieczną młodość.
Niemniej, jeśli będziesz planował jego dystrybucję za granicą, także musisz pomyśleć o sprawnym marketingu.

4. Nie zrobisz wszystkiego sam

Aby zawalczyć o sukces, musisz skupić się na pomyśle. To oznacza, że potrzebujesz wsparcia osób, które Ci to zadanie ułatwią. Jest większa szansa, że dzieląc się pracą, zyskasz więcej czasu i mocy, aby szybciej osiągnąć cel. Startupy zbyt często próbują robić wszystko same i często z różnym skutkiem. Prawda jest taka, że nie musisz się na wszystkim znać, a ponadto będzie prościej, jeśli będziesz pracować nie tylko z osobami, które będą się uczyć na Twoim projekcie.

5. Dobierz rozwiązania IT do swoich potrzeb

Rozważmy kilka wypadków przy pracy:
1. Błąd 503 w skutek nagłego zainteresowania użytkowników zachęconych promocją.
2. Brak dostępności kluczowej aplikacji w przypadku zewnętrznego ataku (np. niezaktualizowany system CMS).
3. Wolne ładowanie się stron WWW z powodu niewystarczającej mocy infrastruktury.

Te scenariusze mogą być konsekwencją niewłaściwego rozwiązania IT. Przytoczone sytuacje wydają się być abstrakcyjne, ale umówmy się, prezentując moc projektu przed potencjalnym inwestorem, każda z nich to realne zagrożenie.  Jakie jest rozwiązanie? Modeli jest kilka. Możesz np. kupić rozwiązanie lub wynająć usługę. Jeśli masz pieniądze, czas oraz wiedzę możesz zainwestować w serwer. Środki będą Ci potrzebne już na początku, ponieważ zakup sprzętu to jednorazowo duża kwota, do której dochodzą wydatki związane z jego obsługą (tu niezbędna jest wiedza), kosztem łącza czy naprawy. Doświadczenie też się przyda, ponieważ już w momencie startu będziesz musiał wiedzieć, czego potrzebujesz, jak będzie się rozwijał twój biznes i czy będziesz w stanie zająć się serwisem albo poświęcić czas, żeby zdobyć wiedzę w tym temacie.

Tymczasem outsourcing często się opłaca, ponieważ nie generuje kosztów, gdy z niego nie korzystamy. W przeciwieństwie do kupionego sprzętu.

Dlatego bardziej atrakcyjnym – z punktu widzenia startupu – rozwiązaniem jest korzystanie z płatności abonamentowej i używanie tylko takich usług, jakie w danej chwili są potrzebne. To oferują zarówno serwery dedykowane, jak i chmura. Pamiętajmy – brak umowy terminowej to ważny punkt zwłaszcza w początkowej fazie działania startupu. Zaoszczędzone środki lepiej przeznaczyć na wspomniany marketing i sprzedaż produktu. Poza tym oba rozwiązania, zarówo chmura jak i serwer dedykowany zapewniają elastyczność. To oznacza, że w każdej chwili i w ciągu kilku minut, można zmieniać swoje zasoby – zwiększać lub zmniejszać. Startując z projektem naprawdę trudno jest zgadnąć rzeczywiste zapotrzebowanie w tym zakresie.

Wyobraź sobie: stawiasz portal dla miłośników starej broni. W tym przypadku możesz spać spokojnie, bo ruch będzie stabilny. Jeśli jednak postanowisz uruchomić e-sklep z bronią i z ambicjami, który poza szerokim asortymentem będzie udostępniał kursy on-line, zawierał filmy, prezentował dobrej jakości zdjęcia, a także oferował okresowe promocje, trudno będzie Ci prawidłowo oszacować ruch.

Zaletą właściwego rozwiązania jest to, że możesz mieć podobne dywagacje z głowy. Dzierżawiąc usługi, takie jak chmura lub serwer dedykowany, zapewnienie stabilnego dostępu oraz bieżącą obsługę infrastruktury pozostawiasz dostawcy, czyli masz to w cenie usługi. Bardzo korzystnym rozwiązaniem jest także brak umowy terminowej i miesięczny, a nawet godzinowy model rozliczenia. Jak to możesz wykorzystać? Przykładowo zorganizować promocję na oferowany produkt w określonych godzinach i mieć pewność, że nic się nie zawiesi, czyli zadbać o święty spokój.

6. Bezpieczny biznes

W kwestii bezpieczeństwa, planując startup, powinny zainteresować Cię dwie kwestie:

• ochrona danych osobowych (GIODO), czyli podpisanie z dostawcą stosownej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych,
• działanie twojego przedsięwzięcia, czyli ochrona przed atakami, którą w pakiecie oferują niektórzy dostawcy i co jest zaletą cenioną zwłaszcza przez startupy gamingowe czy te prowadzące sprzedaż w Internecie.

Ataki DDoS polegają na wysyłaniu do serwera wielu zapytań jednocześnie. Ich ilość prowadzi do przerw w dostępie, a nawet do całkowitego braku połączenia z serwerem. Brak możliwości korzystania z usługi to realne straty – użytkownicy nie mogą się zapoznać z ofertą czy złożyć zamówienia.

7. Pamiętaj o właściwej nazwie

Już w chwili pojawienia się pomysłu na startup, pomyśl o jego nazwie. Dobra informacja jest taka, że nazwa nie musi się wszystkim podobać. Musi natomiast być chwytliwa i łatwa do zapamiętania.

Pierwsze, co należy zrobić, to sprawdzić dostępność nazwy w Internecie, a w następnym kroku ją zarejestrować. Jeśli tego nie zrobimy, będziemy ewentualnie musieli upatrzoną nazwę odkupić na rynku wtórnym. Co jest możliwe, ale kosztowne.

8. Nie odmawiaj pomocy

Sukces jest efektem zmiennych, a w szczególności wynika z pomysłu, który musi odpowiadać na realne potrzeby. W wielu przypadkach zdarza się, że nawet najlepsza idea, która potencjalnie może zdobyć zainteresowanie odbiorców, potyka się o problemy organizacyjne, menedżerskie, finansowe czy związane z technologią. Należy podkreślić, że przedsiębiorczość to sposób myślenia, który musi być świadomym wyborem. Chcąc odnieść sukces należy przede wszystkim pokonać wewnętrzne bariery, które np. mówią nam, że na początku działalności wszystko należy zrobić samemu.

Roman Grąziewicz

www.ovh.pl/dlp/

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.