Analiza SWOT – co to i jak to zrobić?

Analiza SWOT to jeden z najpopularniejszych sposobów sprawdzenia własnego biznesu. Pozwala na dokładną analizę wszystkich pozytywnych i negatywnych czynników, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Dogłębne prześwietlenie swojego biznesu pod kątem najważniejszych elementów pomoże w uzyskaniu odpowiedzi na kluczowe pytania. W tym poradniku wyjaśniamy, jak zrobić analizę SWOT. Udostępniamy także gotową, przykładową analizę SWOT do pobrania w formacie pdf.

analiza SWOT

Analiza SWOT – co to i jak to zrobić?; Fot. Pexel/ Startup Stock Photos

Pod tajemniczym zbitkiem liter „SWOT”, kryje się jeden z najpopularniejszych sposobów analizy strategicznej organizacji, w tym firmy. Występujące w nazwie po sobie 4 litery, są jednocześnie pierwszymi literami każdej z nazw elementów tej analizy. Są to odpowiednio: Strenghts (mocne strony), Weeknesses (słabe strony), Opportunities (szanse) oraz Threats (zagrożenia).

Analizę SWOT należy wykonać na specjalnym diagramie, który łączy pozytywne i negatywne aspekty, odpowiednio na zewnątrz i wewnątrz organizacji. Do jej wykonania nie potrzeba fachowej wiedzy ani wybitnych umiejętności analitycznych – konieczny jest za to obiektywizm, umiejętność spojrzenia na własne przedsięwzięcie trzeźwo i z dystansem.

Analiza SWOT

Analiza SWOT

Jak wykonać analizę SWOT?

Przy wykonywaniu analizy warto zacząć od mocnych stron. Pod tym pojęciem należy rozumieć pozytywne strony organizacji (np. start-upu), czyli wszystkie zasoby i umiejętności, które pozwalają zbudować korzystną pozycję na rynku. Aby właściwie je odnaleźć, wystarczy porównać się do innych firm z tego sektora, odpowiadając na pytanie: „W czym jesteśmy lepsi od innych?”. Do przykładów mocnych stron można zaliczyć, chociażby zgrany zespół, ale także idealna lokalizacja, czy też innowacyjny produkt.

Po mocny stronach czas wypisać słabe strony, czyli negatywne elementy występujące w organizacji. Innymi słowy, będą to wszystkie elementy, które przyczyniają się do hamowania rozwoju oraz wpływania negatywnie na działania firmy. Najczęściej wymienia się w nich (w szczególności w przypadku start-upów) brak doświadczenia biznesowego, brak środków finansowych itp.

analiza SWOT

Przykładowa analiza SWOT cukierni

Trzecim elementem są szanse. Zatem znowu wracamy to pozytywów, jednak tym razem dotyczących otoczenia firmy, które mogą mieć  korzystny wpływ na jej funkcjonowanie. Wśród nich może być zmiana przyzwyczajeń konsumentów, (niekiedy) zmiana prawa, wzrost wynagrodzeń itp.

Ostatnim elementem analizy SWOT są zagrożenia, które podobnie jak szanse są niezależne od przedsiębiorstwa. Mogą one jednak przyczynić się do wystąpienia negatywnych zmian. Do nich można zaliczyć np. liczną konkurencję, niski popyt, rosnące bezrobocie. Warto także zaznaczyć, że dla jednej organizacji mogą być to zagrożenia, ale dla drugiej może być również szansa. Przykładowo rosnące bezrobocie, może być pozytywne dla agencji pracy, bowiem oznacza to rosnącą liczbę klientów.

POBIERZ!

Analiza SWOT w języku polskim

Analiza SWOT w języku angielskim

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*