Jakie formy promocji sklepu internetowego przynoszą najwięcej korzyści?

Trudno o jednoznaczną odpowiedź na tak postawione pytanie jednak warto je sobie zadać jeśli odnosi się ono do konkretnej branży, konkretnego biznesu. Można by zaryzykować i powiedzieć, że najbardziej korzystne formy promocji to te, które przynoszą najwyższy współczynnik konwersji przy jednoczesnym najniższym koszcie jego uzyskania. By poszerzać granice w osiąganiu najlepszych wyników należy prowadzić stałą strategię opartą na testowaniu najróżniejszych form promocji.

Jak prezentują się twarde dane?

Dane, które pochodzą z nie tak odległego 2016 r. dowodzą, że globalnie najlepszą formą promocji (czyt. mającą największy udział w zdobywaniu zamówień) było pozyskiwanie zamówień z wyszukiwarek, ściślej mówiąc z wyszukiwań organicznych. Zamówienia złożone w wyniku organicznych wyszukiwań stanowiły aż 21,8% wszystkich zamówień. Niewiele mniej punktów procentowych i drugie miejsce na podium zajęły płatne reklamy w wyszukiwarkach (19,9%), natomiast na trzecie miejsce wskoczył e-mail marketing (19,8%). Co ciekawe wg Custora E-Commerce Pulse Report 2016 najsłabszy wynik osiągnęły reklamy i kampanie prowadzone w social media (2,1%).

Badania kontra rzeczywistość

Badania wskazują na pewien trend, są one globalne i nie odnoszą się do konkretnego e-biznesu. Nie warto zatem wychodzić z założenia, że skoro social media tak słabo wypadają w przytoczonym rankingu, to lepiej w ogóle nie zabierać się za promowanie w tym kanale. Wiele e-sklepów osiąga najlepsze wyniki właśnie tam. Branża odzieżowa czy sklepy z gadżetami świetnie radzą sobie w tym kanale, zarówno prowadząc fanpage, jak i realizując płatne, dobrze stargetowane reklamy. Właśnie dlatego warto prowadzić testy na wielu polach, niezależnie od asortymentu. Może się okazać, że według naszego wyobrażenia najmniej sensowna forma promocji będzie najbardziej skuteczna. Po przeprowadzonych testach uda się ułożyć swoiste marketingowe puzzle, dzięki którym będziemy osiągać najlepsze wyniki.

Jak to wszystko zorganizować?

To nie jest proste zadanie, ale absolutnie warte podjęcia. Najważniejszym argumentem, który stoi za tym by wdrażać, testować i optymalizować kampanie reklamowe jest ten, że będziemy czerpać z tego korzyści finansowe. Organizacja działań marketingowych jest absolutnie stałą częścią pracy związaną z e-commercem. Długookresewe plany powinny obejmować prowadzone kampanie:

• SEO – poukładanie i egzekwowanie działań na tym polu wymaga konsekwencji i regularności. Prowadząc walkę o pierwsze miejsca w wyszukiwarce należy precyzyjnie dobrać frazy kluczowe, które będą skuteczne. Warto przeanalizować czy dla naszego sklepu i naszej sprzedaży lepszą frazą będzie sukienka czerwona czy sukienka czerwona + marka. Jeśli mamy czas i możliwości warto przeznaczyć nieco więcej uwagi na content marketing, dzięki któremu będziemy szerzej widoczni w social mediach czy branżowych portalach, budując w ten sposób wizerunek eksperta.

• Płatne reklamy w wyszukiwarkach – najbardziej popularnymi i skutecznymi płatnymi formami reklamy w wyszukiwarkach są tzw. AdWordsy oraz Google Shopping. Te działania są płatne i z tego względu powinniśmy je zaplanować możliwie najprecyzyjniej. Przygotowanie kampanii wymaga dużego nakładu czasu. Trzeba dobrze zoptymalizować produkty, określić frazy, na które nasza oferta pojawi się w wyszukiwarce. By robić to skutecznie warto korzystać z product feedów, które znacznie ułatwiają kontrolowanie i optymalizowanie reklam w Google czy na Facebooku. Plik xml pozwala w jednym miejscu określić wszystkie najistotniejsze informacje dotyczące produktów, dzięki niemu wyeksportujemy także zdjęcia produktów.

• E-mail marketing – prowadzony poprzez własną bazę subskrybentów lub kupowany od zewnętrznych firm, które dysponują dużymi bazami stosunkowo dobrze stargetowanymi. Własna baza będzie bardzo skuteczna jednak dość długo ją się buduje, dlatego na początek warto zdecydować się na kampanie e-mail o dużym zasięgu.

• Social Media – promowanie marki w tych kanałach nie powinno ograniczać się do wrzucenia posta na fanpage. Prowadzenie go jest ważne i to niezależnie czy dopiero zaczynamy przygodę z facebookiem czy twitterem, ale staje się jeszcze istotniejsze, kiedy zbudujemy wokół niego społeczność. Warto też spróbować sił w kampaniach płatnych na facebooku. Narzędzie do konfigurowania reklam w tym kanale jest mocno rozbudowane, i w rezultacie daje niezwykłe możliwości do precyzowania grupy docelowej. Nie ma takiego drugiego miejsca w sieci, które wie tak wiele o użytkownikach.

Wymienione formy promocji są najczęściej wykorzystywanymi drogami do pozyskiwania e-konsumentów. Nie są oczywiście jedynymi w całym świecie e-commerce. Warto z czasem zdecydować się na kampanie RTB, remarketing, sieci afiliacyjne czy marketing automation. Jednak najważniejszym wnioskiem jaki należy wysnuć jest to, że prowadząc e-sklep warto próbować sił w każdej dziedzinie związanej z promocją online. Tylko wtedy będziemy mogli wypracować najlepszy model i stale go optymalizować, by kierować ruch na sklep i go monetyzować.

Piotr Zabuła,

CEO Feddink

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*