Handlujesz w internecie? Oto skuteczny sposób na promocję

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się nad najskuteczniejszym sposobem jego promocji w sieci? W tym artykule znajdziesz dokładnie to, czego szukasz. Dowiesz się, czym jest reklama typu Zakupy w Google, poznasz jej zalety i wady, a także przeczytasz o tym, jak uruchomić ją dla swojego e-sklepu. 

Google AdWords 

O reklamach Google AdWords z pewnością wiele słyszałeś, dlatego tylko przypomnę, że można je podzielić na reklamy tekstowe i displayowe (skoncentrowane na przekazie wizualnym). Kierowane są zarówno na wyszukiwarkę Google (gdzie pojawiają się obok organicznych wyników wyszukiwania), jak i na sieć partnerską Google (gdzie są prezentowane na wybranych stronach tematycznych). Dzięki AdWords możesz szybko znaleźć się tam, gdzie pojawiają się Twoi potencjalni klienci.

Zakupy Google

Zakupy Google to jednak inna usługa. W Polsce dostępna jest od listopada 2013 roku i od tego czasu wiele zmieniła w sposobie prowadzenia działań e-marketingowych dla sklepów internetowych.

Na chwilę obecną osoby, które za pośrednictwem wyszukiwarki Google szukają konkretnych produktów (np. mebli biurowych), w odpowiedzi na swoje zapytania, oprócz tradycyjnych wyników wyszukiwania i tekstowych reklam AdWords, często widzą także pole z wynikami Zakupy Google.

Grafika nr 1

W takim boksie Google wyświetla swoim użytkownikom zdjęcie danego produktu, wraz z jego ceną i nazwą e-sklepu, w którym można go nabyć. Kiedy wybrany internauta kliknie w taki produkt, jest przekierowywany bezpośrednio na podstronę sklepu, na której będzie mógł go zamówić. Jest to nie tylko bardzo wygodne dla internauty, który wchodząc na stronę od razu wie, czy cena danego produktu mu odpowiada, ale również dla Ciebie jako sprzedawcy, ponieważ znacznie skraca się proces zakupowy, zmniejsza się współczynnik odrzuceń i zwiększa współczynnik konwersji. Zakupy Google to reklama nastawiona w głównej mierze na zwiększenie sprzedaży, dlatego jest idealnym rozwiązaniem dla sklepów internetowych.

Jej koszty też są rozliczane podobnie do tekstowych reklam AdWords – nie płacisz za wyświetlenia reklamy, ale za kliknięcia.

Jak uruchomić reklamę?

Żeby uruchomić reklamę Zakupy Google, trzeba zintegrować swój sklep internetowy z usługą Google Merchant Center oraz Google AdWords. Jest to niezbędne do tego, żeby system był w stanie poprawnie wyświetlać reklamy konkretnych produktów. Obecnie, większość platform e-commerce, a także dedykowanych sklepów internetowych jest dostosowana do integracji z systemem AdWords (to duże ułatwienie).

Na reklamę Zakupy Google składa się lista produktów, gdzie uwzględnione jest zdjęcie, nazwa produktu, cena oraz nazwa sklepu, w którym można go kupić. Taką listę należy wgrać do systemu Google Merchant Center w formie pliku danych XML. To z niego będą pobierane dane do reklam wyświetlanych wśród wyników wyszukiwania Google. Taki plik można wygenerować za pośrednictwem oprogramowania, na którym działa e-sklep (głównie na potrzeby porównywarek cen, trzeba tylko sprawdzić, w jakim formacie generowany jest plik). Innym sposobem na dostarczenie danych o produktach jest wykorzystanie interfejsu API – to jednak bardziej skomplikowane zagadnienie, dlatego korzysta się z niego w ostateczności. Trzeba pamiętać, że wgrywany plik musi zostać zatwierdzony przez system. Dopiero później – najczęściej w przeciągu kilku godzin – uruchamiana jest reklama (jeśli cała reszta jest prawidłowo przygotowana). Wszystko musi zostać bowiem dokładnie sprawdzone i ocenione. Wynik analizy przekazywany jest za pomocą mailowego powiadomienia lub informacji opublikowanej w Merchant Center.

O miejsce w boksie, w którym wyświetlane są tego rodzaju reklamy, również trzeba „zawalczyć” (podobnie bowiem jak w przypadku reklam tekstowych, odbywa się tu pewnego rodzaju licytacja). Istnieje przy tym możliwość zajęcia wszystkich miejsc przez produkty pochodzące z Twojego sklepu, jednak nigdy nie ma na to gwarancji.

Kampanie produktowe

Sprawnemu zarządzaniu reklamami pobierającymi dane z konta Google Merchant Center służą kampanie produktowe dostępne w panelu Google AdWords. Znajdują się tam bowiem narzędzia handlowe, które służą do grupowania poszczególnych produktów, ustalania stawek oraz generowania rozbudowanych raportów. Znajdziesz tam także narzędzia porównawcze do monitorowania i optymalizacji skuteczności danej kampanii.

Pamiętaj, że to Ty decydujesz o tym, kiedy Twoje reklamy z listą produktów będą pokazywały się użytkownikom wyszukiwarki Google. W jaki sposób? Wystarczy wybrać odpowiedni zestaw atrybutów w pliku danych wgranego do Merchant Center. W ten sposób reklamy będą pokazywały się zawsze wtedy, gdy wyświetlane będą wyniki powiązane tematycznie z reklamą.

Często popełniane błędy 

Przygotowując reklamy dla kampanii typu Zakupy Google, musisz pamiętać o tym, żeby wystrzegać się błędów, które mogą wpłynąć negatywnie na efekty reklamy. Najczęściej spotykane problemy, to ustawienie zbyt niskiego priorytetu dla danej reklamy, zbyt niskich stawek CPC, zła konfiguracja danych na temat promowanych produktów (brak lub niska jakość zdjęć, błędy w docelowym adresie URL, brak nazwy rodzajowej produktu itp.). Tych ostatnich można się jednak bardzo szybko pozbyć dzięki informacjom o pliku z produktami, które dostępne są w zakładce „Jakość danych” w Merchant Center.

Eliminacja wspomnianych błędów pomoże zwiększyć skuteczność reklamy, a co za tym idzie podnieść stopień konwersji.

Zalety 

Największą zaletą korzystania z usługi Zakupy Google jest to, że znacznie skraca się czas dotarcia do klienta. Większość internautów, którzy szukają produktów za pośrednictwem wyszukiwarki Google, po dostrzeżeniu pola Zakupy Google, przestaje śledzić resztę wyników wyszukiwania i klika w linki z dostępnego boksu. Dlaczego? Otóż może tu od razu porównać oferty różnych sklepów i przejść na podstronę wybranego towaru, gdzie dostępny jest formularz zamówienia. Dla Ciebie jest to bardzo korzystna sytuacja, ponieważ nawet, jeśli taki użytkownik nie dokona zakupu, to możesz uruchomić dla niego kampanię remarketingową (remarketing dynamiczny), dzięki której reklama Twojego produktu, będzie podążać za nim w sieci i może skłonić go do dokonania transakcji.

Poza tym uzupełniając kampanię reklamową AdWords o usługę Zakupy Google, możesz „zdominować” wyniki wyszukiwania nieorganicznego. Wystarczy wyobrazić sobie, że osoba poszukująca konkretnych produktów za pośrednictwem wyszukiwarki widzi zarówno reklamę tekstową AdWords, jak i pole Zakupy Google – to zwiększa wiarygodność firmy Dodatkowo niezależnie od tego w co kliknie, zostanie przekierowana do tego samego sklepu internetowego. Sytuacja jeszcze bardziej idealna jest wtedy, gdy adres strony pojawia się również na szczycie listy wyszukiwania wyników organicznych. To maksymalnie zwiększa prawdopodobieństwo przejścia użytkownika bezpośrednio na stronę docelową i dokonania przez niego zakupu.

 – Ile warto zapłacić za klienta w Google AdWords?

– Wynik jakości Google Adwors: fakty i mity

Joanna Poczęsna

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*