Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jaką nazwę wybrać dla przedsiębiorstwa?

Przedsiębiorstwa posługują się, w celu odróżnienia, swoją niepowtarzalną nazwą – czyli firmą. Przepisy regulują jakie elementy, dana forma prawna – powinna zawierać w swojej nazwie (czyli musi być przynajmniej nazwisko jednego ze wspólników, dodatki typu sp. z o.o., bank itp.). Elementem firmy jest nazwa własna – odróżniająca podmiot od innych graczy na rynku.

Firma (czyli nazwa) może być dowolnie wybrana, byleby nie była obraźliwa. Wydawałoby się, że wymyślenie nazwy nie jest trudnym zadaniem dla założycieli. Niestety tak nie jest. Śmiem twierdzić, że nazwa naszego przedsiębiorstwa częstokroć rzutuje na jego późniejszy sukces lub szybką klęskę. Wcale nie musi to być aż taka głupia nazwa: SPÓŁDZIELNIA PRACY DAREMNY TRUD lub ZAKŁAD POGRZEBOWY PRZYSZŁOŚĆ, aby mieć kłopoty w działaniu.

Warto raz jeszcze przypomnieć, że nazwa powinna być prosta, w miarę krótka i kojarząca się pozytywnie. Innymi słowy, musi być ładna. Raczej nie powinna być skrótem, zbitkiem liter trudnym do powtórzenia. Może oczywiście sugerować klientom zakres działania przedsiębiorstwa, ale nie koniecznie. Nazwa ma przekazywać jakieś informacje, ale bez przesady. Oto pełna nazwa, spisana z posiadanej przeze mnie wizytówki: ZWIĄZEK POLSKICH KAWALERÓW MALTAŃSKICH SUWERENNEGO RYCERSKIEGO ZAKONU SZPITALNIKÓW ŚWIETEGO JANA JEROZOLIMSKIEGO ZWANEGO RODYJSKIM I MATLAŃSKIM DELEGATURA MAZOWIECKA. Fajna firma – ale czy praktyczna ? Pewnie ma ona walory historyczne, ale współczuję wpisywania nazwy w rubryczki faktur, chociażby podczas tankowania samochodu służbowego.

Najlepiej jakby nazwa była uniwersalna, dobrze pasująca do każdego rodzaju działalności i łatwo zapamiętywana. Być może w przyszłości zmienisz branżę ? Przeprojektowanie nazwy i jej wdrożenie, zwłaszcza dla większego przedsiębiorstwa jest kosztowne. Nie chodzi o pieczątki czy papier firmowy, ale przede wszystkim a zmianę w umysłach klientów i dostawców. Nie zawsze też stara nazwa pasuje do nowej działalności i zmiana jest nad wyraz konieczna.

Oto przykład: Pewien przedsiębiorca prowadził hurtownię. Importowane towary sprzedawał na wschód. Jego nazwa – CHEMIX EKSPORT IMPORT, wymagała zmiany, gdy zlikwidował działalność handlową i rozpoczął usługi wywozu nieczystości płynnych, czyli szamb. Gdy kolejny klient czytający jego fakturę zadał pytanie – „Gdzie eksportujecie te nasze fekalia ?” – zmiana stała się konieczna (Śmiech w atmosferze oparów znad szamba nie jest wskazany !). Inny przykład. Od siedmiu lat obsługuję klienta, małą firmę doradczą, której nazwy nie potrafię powtórzyć bez błędów, chociaż pisałem do nich i dla nich dziesiątki dokumentów ! Jak więc mogę ich polecić klientom ? Wiem, że są, ale nie pamiętam jak się nazywają.

Jeżeli masz krótkie nazwisko – możesz go śmiało użyć w nazwie. Takie firmy jak SONY, FORD, MITSUBISHI, HP i wiele innych – to właśnie nazwiska lub skróty od nazwisk ich założycieli. Ale uwaga. Jeżeli Twoja firma popadnie w stan upadłości, albo nie daj Boże zostanie oskarżona o pokrzywdzenie wierzycieli czy inne przekręty, to jakoś z tym nazwiskiem będzie głupio. Zwłaszcza jak działasz w małej miejscowości. W niektórych przypadkach ukrywanie się za nazwami – jest jednak korzystne.

Bardzo częstym błędem w doborze firmy (nazwy) jest niekorzystne sugerowanie klientom naszego nastawienia negocjacyjnego. Oto przykład z rynku usług księgowych, niedobre nazwy: BIURO RACHUNKOWE SKONTO, RABAT – USŁUGI KSIĘGOWE, GROSIK, MARŻA. Czyż można się dziwić, że każdy potencjalny klient żąda na wejściu obniżki ceny ? „Przecież dlatego do Was przychodzę. Dawajcie rabat ! Chcę taniej !”

Nazwa nie powinna też sugerować jakiś zakazanych lub nie stosownych dyskryminacji, np. pod względem płci, narodowości czy religii. Firma: RESTAURACJA POLSKA – jest ok. – bo domyślamy się, że żarcie będzie typowo polskie, ale np. POLSCY EKSPERCI – może sugerować, że to ci lepsi, od np. żydowskich czy zagranicznych.

Jak widać – wybór nazwy – to nie drobiazg. Sama nazwa to dopiero początek w budowaniu postrzegania naszego przedsiębiorstwa. Większe firmy zlecają opracowanie kompleksowego systemu komunikacji wizualnej (wizytówki, internet, papier firmowy, koperty, reklama, PR, itp.). Te fachowe zadania warto zlecić specjalistom.

Artykuł ukazał się w miesięczniku Wawer oraz Businessman.pl

Krzysztof Olbrycht

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
admuz 4 paź 2012 (23:25)

Dla pełniejszego spojrzenia na temat polecam coś co dziś czytałam:
http://annadk.wordpress.com/2012/10/04/jak-wybrac-nazwe-dla-firmy/