Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jaka strategia marketingowa dla wielu grup docelowych?

Mamy kilka różnych grup docelowych, ale mimo to firma podąża drogą jednej, jednolitej strategii marketingowej, nieróżnicującej tychże. Czy takie zachowanie jest skuteczne i efektywne, czy też zachowań marki powinno być wiele?

Często próba dotarcia do wielu różnych grup docelowych wprowadza duży zamęt i wrażenie braku spójności marki. Oczywiście nie ma nic złego w posiadaniu kilku różnych grup docelowych, ważne jest jednak rozbudowanie swojej strategii marketingowej i uwzględnienie w niej każdej z tych grup z osobna. Różne cele, odmienny sposób działania, różne sposoby komunikacji – wszystko to powinna uwzględniać tworzona, czy też poszerzana strategia.

Właściwe dotarcie do kilku różnych grup docelowych to dylemat wielu marek. Grupy te można w zasadzie porównać do ludzi, którzy je tworzą.  Każdy ma inne zainteresowania, oczekiwania, podejście. Niewielu firmom udaje się odpowiednio komunikować z dwiema grupami jednocześnie, a co dopiero, gdy jest ich jeszcze więcej. Najczęściej komunikacja taka i tak skupia się tak naprawdę na jednej grupie, zupełnie ignorując pozostałe, tudzież dopasowując swoje działania sporadycznie do innego targetu.

Dobra strategia powinna w tym przypadku identyfikować poszczególne grupy docelowe, wskazywać ich potrzeby i określać dane rozwiązania komunikacyjne. Nie jest to łatwe, jeśli jednak przyjrzymy się również mediom, z których korzystamy, łatwo można zauważyć tu dość wyraźny podział. W internecie innych ludzi spotkamy na Facebooku, innych na Twitterze czy Google+, a jeszcze innych na portalach takich jak LinkedIn.

Mimo, iż komunikacja we wszystkich tych miejscach musi być spójna, powinna być również dostosowana do danego kanału, a co za tym idzie – do grupy docelowej z niego korzystającej i – jeszcze dalej – do jej oczekiwań względem sposobu komunikacji.

Innym, choć już trudniejszym sposobem, jest stworzenie ogólnej strategii marketingowej dla każdego kanału działania marketingowego. Należy jednak pamiętać, że ogólna komunikacja z różnymi grupami docelowymi jest dość trudna i wymaga ogromnego wyczucia ze strony osoby czy też osób ją prowadzących. W przeciwnym razie komunikacja skierowana będzie do wszystkich i nikogo jednocześnie, wprowadzając chaos.

Strategia opierająca się o wiele grup docelowych powinna składać się z kilku podstawowych elementów. Pierwszym z nich są dobrze zdefiniowane cele, które są w zasadzie kluczem każdej strategii. To właśnie dzięki nim znacznie łatwiej jest panować nad założonymi działaniami i kontrolować postępy. Cele powinny być nie tylko realne, ale również mierzalne.

Kolejnym elementem jest dokładne określenie, a następnie zrozumienie każdej z grup docelowych. Gdzie się wypowiadają? Co mówią? Jakiego języka wypowiedzi używają? Czy pytają o markę i jej produkty? Czy są do niej pozytywnie czy też negatywnie nastawieni? To tylko kilka z pytań, które powinniśmy sobie zadać, zanim zaczniemy tworzyć strategię. Niezbędne w tym miejscu jest określenie zarówno potrzeb i oczekiwań grup docelowych, jak również ich podejścia do marki.

Dopiero na podstawie analizy grup docelowych możliwe jest dobranie sposobów i kanałów komunikacji. Nie mówimy tu jedynie o mediach społecznościowych. W zależności od grupy docelowej, kanałami komunikacji, zwłaszcza w przypadku B2B, będą wiadomości e-mail, rozmowy telefoniczne, a dopiero obok nich kanały takie jak chociażby Twitter. Nie oznacza to jednak, że marka musi być wszędzie. Wręcz przeciwnie – należy się skupić na najistotniejszych miejscach i sposobach dotarcia do klientów czy też kontrahentów, nie tracąc energii, czasu i pieniędzy na elementy, które nie są w stanie przynieść oczekiwanych efektów.

Bartłomiej Juszczyk,

dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.