Testy A/B – 5 ciekawych case studies, które otworzą Twoje oczy

Testy A/B, zwane również split testami, to nic innego jak porównanie dwóch wersji strony internetowej, w celu zbadania, która z nich działa lepiej. Kluczowe jest określenie, co to znaczy działa i czym jest dla nas owe lepiej.

Wyniki testów mierzymy zazwyczaj wskaźnikiem konwersji, który dla różnych serwisów może mieć różne założenia:

●    strony internetowe e-commerce – zwiększenie liczby odwiedzin oraz liczby zakupów,
●    serwisy w modelu SaaS – liczba odwiedzin oraz rejestracji/logowania do konta,
●    serwisy newsowe i media – liczba odwiedzin czytelników, którzy klikną w reklamę lub wykupią płatne treści.

Dlaczego powinniśmy testować?

Split testy dają możliwość maksymalnego wykorzystania ruchu na naszej stronie. Podczas gdy koszty ‘kupienia’ ruchu mogą być ogromne, koszt zwiększenia konwersji jest minimalny. Dla przykładu, wyobraźmy sobie, że sprzedajemy produkt za 50zł. To koszt ok. 50 kliknięć w Google AdWords, a więc 50 potencjalnych klientów. Gdyby w naszym serwisie konwersja wynosiła 2%, to dzięki wydanym 50zł zyskujemy 1 klienta, a więc nie zarabiamy nic. Zwrot z inwestycji w badania A/B może być ogromny, gdyż nawet niewielkie zmiany na stronie docelowej mogą skutkować znacznym wzrostem sprzedaży i przychodów.

Co możemy testować?

Do najczęściej badanych elementów na stronie należą: teksty, nagłówki, opinie, referencje klientów, przyciski Call-to-Action, np. kup teraz (zarówno pod kątem ich wyglądu jak i treści na przycisku), linki, zdjęcia.

Jak to działa w praktyce?

Poniżej przedstawiamy listę 5, naszym zdaniem, ciekawych testów A/B, które przy okazji łamią schematy i pozwalają spojrzeć na temat projektowania stron internetowych w inny sposób.

1.    http://www.groovehq.com/ – model cenowy, który zwiększył darmową rejestrację o 358% (i przychody o 25%)

W celu zwiększenie konwersji rejestracyjnej, firma Groove postanowiła przetestować różne warianty modelu sprzedaży na swojej stronie. Pierwszym z nich była oferta nastawiona na uczciwe zwiększanie stawki wraz ze wzrostem skali korzystania z produktu.
W wyniku przeprowadzonych testów, wskaźnik konwersji rejestracji zanotowano na poziomie 1,11%. Wynik okazał się mało spektakularny, co skłoniło firmę do przeprowadzenia kolejnego testu. Nowy model cenowy zakładał stworzenie standardowej tabelki cenowej, która wyróżnia sugerowany plan.
 
W kolejnych testach, wskaźnik konwersji nieco wzrósł i wyniósł 1,17% Kolejny przeprowadzony test okazał się kluczowy. Firma przygotowała jeden, możliwie jak najprostszy plan cenowy.
 
W tym przypadku konwersja wzrosła do 4,15%, a więc o 350%!
Przykład ten pokazuje, jak niewielkim kosztem, przy zachowaniu tej samej liczby odwiedzin strony, a więc bez inwestycji w dodatkowy ruch, można zwiększyć efekty. Ważną lekcją, jaką daje nam Groove jest praktyka nie jednego, a kilku testów.
 
2.    Performable – zmiana koloru przycisku, która zwiększyła jego klikalność o 21%.

Powszechnie wiadomo, że czerwony kolor jest przypisany w Internecie do komunikatów związanych z błędami i ostrzeżeniami. Zielony kolor natomiast wzbudza zaufanie i, jak udowodniono, ‘sprzedaje’ najlepiej. Testom na stronie Performable zostały poddane właśnie te dwa kolory. Warto zwrócić uwagę, że treść, kształt czy wygląd przycisku nie uległa zmianie.

Firma dzięki split testowi odkryła ponad 21% przewagę koloru czerwonego nad zielonym. Przykład ten obala powszechnie stosowaną zasadę zielonego koloru oraz jednoznacznie otwiera oczy na możliwość testowania nawet najbardziej skrajnych pomysłów.

3.    https://basecamp.com/ – testy, testy, testy strony głównej.

Warto napisać, że BaseCamp to jeden z najbardziej znanych systemów do zarządzania projektami. Tylko w zeszłym roku firma pomogła 285,000 firmom w realizacji blisko 2,000,000 projektów. Testy strony głównej rozpoczęły się od gruntownej przebudowy i uproszczeniu treści.
 
Zmiany od razu przyniosły wymierne korzyści, ale dla pewności testom zostały poddane kolejne wersje strony ze zdjęciem pracownika w tle.
Wyniki nie pozostawiły złudzeń – dzięki split testom wskaźnik konwersji najważniejszej strony w serwisie osiąga nieporównywalnie wyższy poziom. Kolejnym testom zostały poddane zdjęcia pracowników.  
 
Rezultaty i wnioski: Zmiana strony głównej przyniosła wzrost konwersji o 102,5%. Twarze zadowolonych pracowników, w tym przypadku, sprawdziły się najlepiej. Wizerunek konkretnej osoby nie miał w testach większego znaczenia i nie spowodował spektakularnych zmian wskaźnika konwersji.

Przykład BaseCamp należy naszym zdaniem do jednego z ciekawszych w sieci. Firma testuje stronę główną przez cały czas. Obrazuje to mądrą i przemyślaną strategię na zwiększanie konwersji. Strona, której test pokazaliśmy w tym przykładzie różni się kompletnie od tej, którą firma posługuje się w tym momencie.

4.    Icouponblog – polepszenie konwersji o 400% poprzez usunięcie … jednego obrazka!

Do wielkiego odkrycia doszła firma Icouponblog podczas testowania sprzedażowej karty produktu. Poprzez usunięcie ikony bezpieczeństwa osiągnęła astronomiczny wzrost konwersji o 400%. Cztery razy więcej ludzi klikało w link z kuponem. Zdrowy rozsądek mówi, że dodanie ikony bezpieczeństwa na swojej stronie przyczyni się do wzrostu konwersji kilkukrotnie. Jest to jeden z kolejnych przypadków, kiedy okazuje się, że utarte schematy nie sprawdzają się w starciu z testami. Naszym klientom polecamy ciągłe eksperymentowanie, jako strategię, która przy niewielkich nakładach inwestycyjnych, przynosi relatywnie największe korzyści.
    

5.    AMD – Zwiększenie wykorzystania wtyczek społecznościowych (social sharing) o 3600%

AMD korzysta z wtyczki ShareThis, która umożliwia sharowanie treści na stronie. Zadaniem testu było zwiększenie ilość udostępnianych materiałów wśród odwiedzających. Badanie dotyczyło sześciu wariantów, z różnymi ikonami i różnym położeniem wtyczki. Dzięki testom AMD znalazło najlepsze miejsce dla przycisków społecznościowych i zwiększyło social share o 3600%!

Tak, jak zmieniamy się my sami, tak zmieniają się nasze zachowania w sieci. Testowanie jest najtańszą formą zwiększania konwersji, przy zachowaniu tej samej liczby użytkowników na stronie i, w wielu przypadkach, daje efekty, które przerastają oczekiwania.

Piotr Wolniewicz

Komentarze

Aby dodać komentarz Zaloguj się lub Zarejestruj w MamBiznes.pl