Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS. Jak to wygląda?

Już jest dostępny uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS na trzy miesiące. Po fali krytyki ze strony przedsiębiorców powstała nowa, krótsza jego wersja. Wyjaśniamy jak odroczyć składki ZUS.

Uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS

Fot. FORUM/ Marian Zubrzycki

Przedsiębiorcy nie byli zachwyceni ostatnimi wnioskami o odroczenie na 3 miesiące składek ZUS. Wskazywali, iż są one bardzo długi i skomplikowane, przez co było duże prawdopodobieństwo negatywnego rozpatrzenia składanego wniosku. Dlatego ZUS zdecydował przygotować nowy uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS. Tym bardziej, iż UOKIK wydał opinię, że taka forma wsparcia nie jest pomocą publiczną.

W przypadku poprzednich wniosków ważne było jaką przedsiębiorca prowadzi księgowość. To właśnie od tego zależało, z którego wniosku mógł skorzystać. Więcej o tym przeczytasz tutaj. Jednak po zmianie nie ma to już znaczenia, dlatego też powstał jeden uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS.

Odroczenie składek ZUS

Jeśli w wyniku epidemii koronawirusa, przedsiębiorca stracił możliwość realizacji swoich zobowiązań wobec ZUS może ubiegać się o:

  • odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  • zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r. i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
ZUS

Jak wysłać uproszczony wniosek o odroczenie składek ZUS; Fot. ZUS

Aby pozyskać taką formę wsparcia, należy wypełnić krótki wniosek, który jest dostępny tutaj. Następnie należy go przesłać na adres placówki ZUS lub wysłać go elektronicznie. W tym przypadku pomoże Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, gdzie należy wykonać kilka kroków. Po zalogowaniu się należy wejść do zakładki Płatnik i wybrać z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]. Następnie kliknij przycisk [Utwórz dokument] – wniosek ZUS-EOP należy wybrać z listy dostępnych. Po jego wypełnieniu musi zostać jeszcze wysłany.

UWAGA!

We wniosku trzeba wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową Twojej firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.

Po decyzji

Po złożeniu wniosku przedsiębiorca musi wyczekiwać odpowiedzi od ZUS-u. Sprawdzi on bowiem, czy taka pomoc faktycznie jest niezbędna. Jeśli decyzja okaże się pozytywna, to właściciel firmy musi otrzymaną umowę podpisać i odesłać ją do placówki ZUS. Można także przesłać dokument skanem, jednak w takim przypadku konieczne jest by najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, musi wysłać do ZUS również papierowy oryginał dokumentu

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
lukasz 31 mar 2020 (16:48)

starajcie się bardziej, do wniosku na ePue należy załaczyc, czyli wydrukowac , wypełnic, zeskanowac i dołaczyc do e-wniosku drugi wniosek :) no piękne uproszczenie