Jak wybrać hosting? 9 pytań, które powinieneś zadać swojej firmie hostingowej

Hosting stron WWW to fundament każdej internetowej działalności. Strona firmowa, blog czy sklep internetowy potrzebuje szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego hostingu. Jednak jak taki wybrać i nie zgubić się przy tym w gąszczu parametrów technicznych serwerów? Oto 9 pytań, które powinieneś zadać firmie hostingowej. Tej, z której już korzystasz i tej, z której usług dopiero zamierzasz korzystać.

Fot. YAY Foto/ Sergey Nivens

Według badań Google aż 40% odwiedzających opuszcza strony, których ładowanie trwa dłużej niż 3 sekundy. Testy firmy Walmart pokazały, że skrócenie czasu ładowania strony o 1 sek., powoduje wzrost konwersji o 2 punkty procentowe. Oprócz doświadczeń i zachowań użytkowników, prędkość ładowania się strony ma wpływ także na pozycje i widoczność strony w wynikach organicznych Google.

Niezależnie więc od tego, czy Twoja działalność opiera się w 100% o Internet, czy pozyskujesz klientów w inny sposób, dobrze działająca strona internetowa jest dziś podstawową wizytówką firmy. I aby zapewnić stronie szybkie i niezawodne działanie, musimy zadbać o hosting, który działa wydajnie i jest bezpieczny. Tylko jak to zrobić?

Podstawowe parametry hostingu, na które większość osób zwraca uwagę w pierwszej kolejności to ilość stron WWW, które można uruchomić, powierzchnia dyskowa, transfer i dostępna w ramach pakietu ilość skrzynek e-mail. I oczywiście są to bardzo ważne parametry, ale niestety większość osób na tym etapie kończy sprawdzanie oferty. Tym bardziej widząc, że większość z nich ma napisane “bez limitu”.

Niestety, te kilka rzeczy to tylko wierzchołek góry lodowej, dlatego przygotowałem poniżej listę 9 pytań, które trzeba zadać firmie hostingowej, aby upewnić się, że hosting (obecny lub przyszły) będzie działał szybko i niezawodnie. Zapraszam.

1. Na jakich dyskach działa hosting?

Wyróżniamy 3 rodzaje dysków, które używane są na serwerach firm hostingowych: HDD (klasyczne, talerzowe dyski twarde), SSD (kilka razy szybsze dyski półprzewodnikowe) i SSD NVMe (dyski nawet 10–11x szybsze od SSD).

Warto zapytać hosting, których dysków korzysta. I jak łatwo się domyślić, najlepszym wyborem będzie firma, oferująca hosting na dyskach SSD lub SSD NVMe. Ma to ogromne znacznie dla szybkości stron WWW.

Przy okazji warto się też upewnić czy wszystkie dane przechowywane są na dyskach danego typu. Bywa z tym różnie i są firmy, które tylko cześć danych przechowują na szybszych dyskach SSD czy SSD NVMe (np. tylko bazy danych), podczas gdy reszta działa na wolnych dyskach HDD.

2. Jakie zasoby mam do dyspozycji?

To podstawowe pytanie, które warto zadać na samym początku. Tak jak kupując komputer osobisty, porównujemy jego parametry techniczne, tak i wybierając hosting, powinniśmy sprawdzić podstawowe zasoby, które będziemy mieli do dyspozycji.

Warto tu zwrócić uwagę na:

  • Procesor – czyli ile CPU będziemy mogli wykorzystać. Różne firmy, nazywają to w różny sposób, ale warto zadbać o to, aby hosting oferował nam minimum 1 GHz CPU (lub inaczej: 100% CPU albo 1 rdzeń)
  • RAM – czyli ile pamięci operacyjnej dostaniemy maksymalnie do dyspozycji. Im więcej tym lepiej, ale rozsądnym minimum jest 1 GB RAM.
  • Ilość procesów – czyli ile maksymalnie zadań może działać jednocześnie. I tu także obowiązuje zasada im więcej, tym lepiej, ale absolutne minimum to 10–20 procesó

3. Czy SSL jest za darmo?

Czasy płatnych certyfikatów SSL odeszły w niepamięć już w 2016 roku, kiedy to konsorcjum kilku firm i organizacji (m.in. EFF, Mozilla, Akamai, Cisco, Google, Facebook) udostępniło zupełnie za darmo i dla każdego bezpłatne certyfikaty SSL Lets Encrypt. Dziś certyfikaty tego typu zabezpieczają ponad 225 milionów stron WWW.

Ten darmowy certyfikat SSL w praktyce nie różni się niczym od płatnych odpowiedników i jest wystarczający do większości zastosowań – w tym dla sklepów internetowych czy innych biznesów online. Warto wiec upewnić się, że nasz hosting oferuje SSL za darmo (co wcale nie jest regułą), a wygenerowanie i uruchomienie takiego certyfikatu sprowadzi się do kilku kliknięć w panelu hostingu.

4. Czy na hostingu działa HTTP/2?

HTTP/2 to wprowadzony w 2015 roku protokół komunikacji między serwerem a przeglądarką użytkownika odwiedzającego stronę. Jest to następca działającego od lat HTTP/1.1, który do dziś napędza wiele stron internetowych.

Dlaczego warto zapytać hosting o to, czy wspiera HTTP/2? Ano dlatego, że znacznie przyspiesza on ładowanie się stron internetowych i obecnie jest już od lat standardem wspieranym przez wszystkie najpopularniejsze przeglądarki. Niestety do dziś nie wszystkie firmy hostingowe zaoferowały HTTP/2 swoim klientom.

Warto przy okazji podpytać też hosting o to, czy planuje wprowadzenie w najbliższym czasie HTTP/3, czyli następcę protokołu, który przynosi dodatkowe usprawnienia w szybkości działania serwerów i stron internetowych.

5. Jak hosting zabezpiecza pocztę e-mail?

Nieodłącznym elementem hostingu stron WWW, jest także poczta e-mail. Oprócz ilości czy pojemności skrzynek pocztowych warto podpytać firmę hostingową o stosowane zabezpieczenia, które z jednej strony – uniemożliwiają podszycie się pod nas, a z drugiej – sprawiają, że wiadomości wysyłane przez nas, nie trafią raczej do spamu. Z punktu widzenia biznesu, to bardzo ważna sprawa.

O jakie zabezpieczenia warto zapytać hosting?

  • SPF – zabezpieczenie, które określa kto (jaki serwer) może wysyłać e-maile z Twojej domeny;
  • DKIM – zabezpieczenie, które służy do cyfrowego podpisywania Twoich wiadomości, aby odbiorcy mieli pewność, że pochodzą od Ciebie;
  • DMARC – zabezpieczenie, które określa czy wszystkie maile z Twojej domeny muszą być podpisane, oraz co z nimi robić, gdy nie są.

6. Czy hosting dba o aktualizacje PHP?

Większość dynamicznych stron internetowych czy sklepów (np. WordPress, Joomla, Drupal, PrestaShop, Magento) korzysta z języka PHP. Warto upewnić się więc, czy hosting oferuje najnowszą dostępną wersję PHP i czy dba o aktualizacje.

Ma to duże znaczenie zarówno pod kątem bezpieczeństwa (każda kolejna wersja PHP, to łatki błędów i poprawki bezpieczeństwa), jak i pod kątem szybkości działania (PHP jest szybszy z każdą kolejną wersją). Dobrym pomysłem jest sprawdzenie, jaka jest aktualnie najnowsza wersja języka PHP i podpytanie hostingu o to, którą wersje oferuje.

7. Jakie limity i ograniczenia ma hosting?

Hostingi to w większości usługi współdzielone, gdzie na jednym serwerze znajdują się strony wielu klientów. Dlatego firmy wprowadzają różnego rodzaju ograniczenia i limity dla swoich klientów, o których warto wiedzieć wcześniej.

Niektóre z nich są niepozorne, jak np. limit maksymalnej wielkości załącznika w wiadomości e-mail czy dobowy limit kilku tys. wiadomości e-mail, które można wysłać. Jednak bywają i kłopotliwe limity, takie jak limit maksymalnej liczby połączeń HTTP, który sprawi, że w przypadku dużego zainteresowani naszą stroną w jednym momencie, cześć użytkowników nie zobaczy jej wcale.

Warto więc zapytać wprost firmę hostingową: Czy są jakieś limity lub ograniczenia, o których muszę wiedzieć? Gdzie znajdę ich listę?

8. Jak hosting dba o kopie zapasowe?

Ważnym elementem każdego hostingu są kopie zapasowe. Warto sprawdzić jak nasz hosting dba o backupy, aby w razie problemów ze stroną (błędna aktualizacja, włamanie, wirus czy omyłkowe usunięcie czegoś) móc łatwo i bezproblemowo przywrócić kopię zapasową stron WWW.

Trzy rzeczy, o które warto wypytać hosting w kwestii backupów, to:

  • Jak często wykonywane są kopie? Absolutne minimum to raz na 24 godziny.
  • Co jest poddawane kopii? Tylko bazy danych, czy też pliki? A co ze skrzynkami e-mail?
  • Jak długo przechowywane są kopie? Dobry czas to 7 dni.

Warto też przy okazji dopytać firmę o to, jak wygląda przywracanie danych z kopii zapasowej. Czy można to zrobić samodzielnie w panelu, czy trzeba pisać do supportu? Czy kopie dostępne są “od ręki”? W kryzysowych sytuacjach, gdy z powodu niedziałającej strony WWW tracimy klientów, to bardzo ważna kwestia.

9. Czy hosting ma gwarancję SLA?

I na koniec, skoro już jesteśmy przy niedziałającej stronie WWW, to jest jeszcze jednak rzecz, o którą warto zapytać hosting. To gwarancja SLA.

SLA (Service Level Agreement) to inaczej umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. W przypadku hostingu mówimy zazwyczaj o bezawaryjnym działaniu serwera gwarantowanym przed firmę.

W praktyce hostingi informują w ofercie o procentowym czasie bezawaryjnego działania serwera, który wynosi zazwyczaj od 99% do 99,99%. Im więcej, tym mniej awarii i przestojów. Warto dodatkowo dopytać hosting o to, co się dzieje w przypadku przedłużającej się awarii i na jaką rekompensatę możemy liczyć, gdy SLA zostanie złamane.

Kwestii, na które warto zwrócić uwagę, wybierając hosting, który będzie wspierał nasz biznes, jest naprawdę sporo. Jednak te 9 pytań zadanych firmie hostingowej, powinno odsiać oferty, które na stronach piszą wyłącznie ogólnikami (wszystko “bez limitu”) czy używają modnych nazw technologii, nie oferując w praktyce wystarczającej jakości usług. Odpowiedzi na te pytania to wyłożenie kart na stół i informacja, jaką właściwie usługę oferuje hosting.

Mateusz Mazurek – przedsiębiorca internetowy, który na bazie swoich wieloletnich doświadczeń w branży tworzenia stron internetowych, SEO i SEM, pomaga w wyborze najlepszego hostingu dla stron WWW w ramach strony internetowej JakWybraćHosting.pl. Przygotowuje rankingi hostingów, testy, recenzje oraz poradniki, które pomagają wybrać bezpieczny i wydajny hosting.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*