Pieczątka i konto bankowe

Kolejne kroki na drodze do rejestracji firmy to wyrobienie pieczątki oraz założenie rachunku bankowego. Pieczątka firmowa jest niezbędna do dokumentowania zawieranych transakcji między firmą i jej kontrahentami, potwierdzania dokumentów urzędowych, zatwierdzania operacji bankowych. Pieczątka jest więc bardzo istotnym elementem, bez którego się nie obejdziemy. Standardowo każda pieczątka powinna zawierać następujące dane:

– pełną nazwę firmy,
– dane teleadresowe firmy
– NIP
– REGON


Wyrobienie firmowej pieczątki nie jest drogą usługą. Wiąże się z to kosztami na poziomie 20-50 zł. Pieczątkę najczęściej otrzymujemy w dniu w którym złożyliśmy zamówienie. Maksymalny czas oczekiwania to kilka dni.

UWAGA! Czas założenia konta w banku to przeważnie parę dni. Koniecznie musimy pamiętać że jesteśmy zobowiązaniu zgłosić wszelkie zmiany dotyczące konta bankowego odpowiednim organom do 14 dni od dnia powstania zmiany.

Wizyta w banku

Gdy już wyrobiliśmy firmową pieczątkę udajemy się do banku w celu założenia konta bankowego. W banku na początku musimy wypełnić wniosek o otwarcie konta. Przeważnie nie zajmuje to zbyt dużo czasu gdyż wnioski takie nie są długie. Standardowo na formularzu podajemy podstawowe informacje jak: nazwa firmy, adres, numery identyfikacyjne.
Niezbędne więc będzie zabranie ze sobą do banku:
– dowodu osobistego
– ksera wpisu do ewidencji (oryginał do wglądu)
– ksera dokumentu nadania numeru REGON (oryginał do wglądu)
– pieczątki

Konto a spółka cywilna
Gdy konto firmowe zakłada spółka cywilna, konieczne jest przedstawienie w banku umowy spółki. Z kolei spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i inne spółki handlowe muszą przedłożyć wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) i aktu notarialnego powołującego spółkę. Spółki zobowiązane są także do ustanowienia w banku pełnomocnictw do wykonywania określonych operacji bankowych przez poszczególnych udziałowców przedsiębiorstwa.

Porównaj oferty
Warto decyzję o wyborze banku w którym otworzymy rachunek poprzedzić gruntowną analizą wad i zalet poszczególnych ofert bankowych. Wybierając konto firmowe musimy zwrócić uwagę na takie parametry jak:
– koszt prowadzenia rachunku,
– wysokość wszelkich opłat i prowizji,
– koszty przelewów do kontrahentów, urzędu skarbowego i ZUS,
– oprocentowanie kredytu na rachunku,
– ilość placówek banku w miejscowości w której działamy
– obsługa.

Przeczytaj umowę

Kiedy już zdecydowaliśmy się na konkretną ofertę to zanim Nasz podpis będzie widniał na jakimkolwiek dokumencie musimy dokładnie przeczytać warunki umowy. Nie możemy pominąć żadnego zapisu. Aby uniknąć potencjalnych nieprzyjemności szczególną uwagę musimy zwrócić na wszelkie treści zapisane „drobnym druczkiem”. Ważne jest także aby porównać warunki, które omówiliśmy bankowym doradcą z zapisami w umowie. W razie wątpliwości warto pytać obsługę banku i sprawdzać poszczególne punkty umowy. Wybór konta firmowego to istotna decyzja warto więc poświęcić czas aby dokonać dobrego wyboru.

Krok IV: NIP i podatki w Urzędzie Skarbowym

Alicja Rozłucka

MamBiznes.pl