Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

3 najczęstsze błędy przy planowaniu biznesu

Tad Witkowicz, przewodniczący komitetu inwestycyjnego AIP Seed Capital, inwestor który wprowadził na NASDQ swoje dwie firmy, obecnie zajmuje się inwestownaiem w firmy w fazie zalążkowej przedstawia 3 główne błędy, które popełniamy pisząc biznesplan.

Pierwszy problem pojawia się już przy, opisie produktu i usługi. Polscy przedsiębiorcy piszą bardzo dużo o produkcie, jednak rzadko zastanawiają się nad potrzebami klienta. Dobrze zaplanowany produkt musi, w unikalny sposób zaspokajać potrzebę lub rozwiązywać problem. Zauważalny jest też brak dokładnego zdefiniowania grupy docelowej. Zrozumienie potrzeby to początek, punkt wyjścia. Dopiero później staramy się zdefiniować sam produkt. Większość zaczyna odwrotnie, od produktu a później próbują znaleźć zastosowanie dla niego na rynku.

Drugi problem to brak właściwego rozpoznania otoczenia i konkurencji. Polacy zdaja się nie zauważać, że konkurencja stanowią nie tylko produkty podobne, ale także alternatywy zaspakajające daną potrzebę w inny sposób. Problem konkurencji często jest kwitowany stwierdzeniem – „będziemy tańsi”, ale skąd się bierze wasza cena? Najczęściej z niskich pensji założycieli, które wcześniej, czy później muszą wzrosnąć. Bardzo ważne jest zrozumieć, kto i jak dla nas konkurencją.

Trzeci problem to niedocenianie, a nawet pomijanie znaczenia marketingu. Marketing jest przede wszystkim odpowiedzią na pytanie: „jak dotrzeć do klienta, żeby kupił produkt?”. Polscy przedsiębiorcy mało piszą o marketingu, nie definiują go nawet, a przecież to jeden z ważniejszych wydatków. Duże firmy wydają 25-50 procent swoich przychodów na marketing, podczas gdy małe przedsięwzięcia w fazie start-up nawet do 300 procent.

Polcamy:

– Wszystko o pisaniu biznesplanu

– Przykładowy biznes plan

Polska Przedsiębiorcza

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
LowcySlow.pl (Łowcy Słów) 10 sty 2010 (20:14)

Pełna zgoda. Marketing to b. wazny koszt i cześc biznesu. Szczegolnie na poczatku. Powstają tysiace biznesow, sklepow. A ile z nich ma dobry biznesplan, wie co i jak robic, sprzedawac, jak dzialac? O porzadnej nazwie i domenie nie wspominając!
Spotykam sie z tym b. czesto jako copywriter i doradca od marketingu. Pracuje na zlecenia i w agencjach. W agencjach az tak tego nie widac, bo nie zawsze mam bezposredni kontakt z klientem. Ale jak trafiają sie klienci indywidualni to zawsze staram sie tłumaczyc i pomagac w tych kwestiach, bo naprawde niewiele firm malych, nowych wie o co chodzi z tym całym biznesplanem, reklamą, strategią. Trzeba jeszcze duzo uczyc, pisac, uświadamiac, przelonywac. To w interesie kazdego z nas. Wiele mysli, ze "jakos" to bedzie albo zabijaja sie ceną. Się. Specjalnie to napisalem. Wiele firm mysli ze ceną wejda na rynek i pobiją konkurencją, tymczasem strzelają sobie i branzy w kolano.
Dobrze ze pojawia sie duzo ciekawych pomyslow. Można naprawde wiele zrobić! Potencjal niektorych jest ogromny, zeby tylko chcieli profesjonalnie to ugryźć.
Oby w parze szło tez dobre podejscie do biznesu i marketingu.