Pomysł a potrzeba rynku

Przykłady karier wielu biznesmenów wskazują, że sukces ich przedsięwzięcia tkwił w trafnym pomyśle i właściwym rozpoznaniu potrzeb rynku. Podjąć działalność gospodarczą wolno każdemu na równych prawach. Decyzja o tym, co robić w ramach uruchamianej działalności gospodarczej, należy jednak do Ciebie. Zanim rozpoczniesz tworzenie własnego przedsiębiorstwa zwróć uwagę na czynniki, które mogą zadecydować o Twoim sukcesie.

ROZPOZNAJ RYNEK

Sukces firmy w dużej mierze będzie zależał od miejsca prowadzenia działalności. Konieczne jest zatem rozpoznanie, ile firm w danej dziedzinie już działa na wybranym przez Ciebie terenie, czy rynek jest nasycony, a więc, czy klienci potrzebują tego, co nowy przedsiębiorca chce im zaoferować. Wybierając sektor działalności, powinieneś zacząć od zebrania informacji o swoim otoczeniu. Niezwykle ważna jest też wiedza i rozpoznanie ogólnej sytuacji gospodarczej kraju – jakie branże obecnie są dochodowe, które są stabilne, a które dopiero się rozwijają, czyli, w co warto inwestować,
a które branże omijać?

Pomocny może być w tym „Biuletyn Statystyczny” wydawany co miesiąc przez Główny Urząd Statystyczny. Powinieneś też czytać prasę tema-tyczną i śledzić telewizyjne informacje gospodarcze, czy też – jeśli masz taką możliwość – przeglądać tematyczne strony internetowe. Możesz również obserwować panujące na rynku mody. W ciągu ostatnich kilku lat rozwinęły się, np. kawiarenki internetowe, punkty kserograficzne czy puby. Rynek jest chłonny, a możliwości konkurowania – duże. Dlatego warto przyjrzeć się dokładnie, tym usługom i produktom, na które jest popyt, ponieważ w taki rynek z powodzeniem można wejść. Szczególną uwagę powinieneś zwrócić na sytuację na rynku lokalnym.

Branże, które upadają i są niedochodowe w jednym regionie, mogą być bardzo dochodowe i przyszłościowe na terenie, na którym chcesz działać. Wszystko zależy od lokalnej specyfiki. Wiadomo, że Mazury to biedny region, ale latem przyciąga wielu turystów. Może więc warto zainwestować tam w turystykę? Oprócz przyglądania się ogólnym tendencjom gospodarczym, powinieneś przeprowadzić szczegółową analizę rynku lokalnego i jego potrzeb. Najpierw warto ustalić, jakie potrzeby nie są na nim zaspokojone i czy prowadząc własną działalność, możesz wejść w tzw. niszę rynkową.

Sukces w działalności gospodarczej to właśnie zaspokajanie potrzeb konsumentów, zwłaszcza tych nowo odkrytych. Pomoże w tym badanie rynku. Duże firmy mogą w tym celu wynająć doradców. Wykorzystują one skomplikowane i specjalistyczne metody badawcze. Ale jeśli chcesz otworzyć sklep spożywczy, czy zakład szewski, badanie rynku takimi metodami nie jest potrzebne – wystarczy wnikliwa i świadoma obserwacja, która pozwoli Ci ocenić szanse wejścia na rynek z produktem lub usługą.

WAŻNA DOBRA LOKALIZACJA

Wybór miejsca wykonywania działalności gospodarczej zależy głównie od jej charakteru, tzn. rodzaju i rozmiaru oraz warunków potrzebnych do jej prowadzenia. Z kolei charakter tej działalności wiąże się z lokalizacją. Najwięcej uwagi i starań trzeba poświęcić obiektom produkcyjnym. Ich wielkość, usytuowanie i wyposażenie są ściśle związane z rozmiarem i rodzajem produkcji. Ważne jest także określenie warunków otoczenia, w którym będzie znajdował się lokal firmy.

Musisz zwrócić uwagę na połączenia komunikacyjne z miejscami, gdzie mają siedziby dostawcy, a zwłaszcza odbiorcy. Hurtownię możesz z powodzeniem uruchomić poza miastem. Po pierwsze – będzie to tańsze, a po drugie – dostawcy nie będą musieli przebijać się przez miejskie korki. Z kolei przy działalności na mniejszą skalę warto rozważyć, czy konieczny jest oddzielny lokal, czy też można ją prowadzić w mieszkaniu.

POZNAJ ODBIORCÓW

Następny krok polega na ustaleniu, kim są potencjalni klienci – czym się zajmują, w jakim są wieku, jakiej płci i jaką mają sytuację finansową, gdzie mieszkają i jakie są ich zwyczaje dotyczące zakupów. Te informacje są niezwykle ważne przy wyborze planowanej działalności gospodarczej. Jeżeli zamierzasz otworzyć księgarnię z podręcznikami i lekturami szkolnymi, to ich głównym odbiorcą będą uczniowie. Powinieneś więc zastanowić się, czy w okolicy, w której ma działać ten sklep, mieszka dużo dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Z kolei sklep drogeryjny będzie miał bardziej zróżnicowanych klientów, choć prawdopodobnie częściej będą tam zaglądały kobiety niż mężczyźni.

Musisz też zastanowić się, czy produkt, który będziesz oferował, jest ludziom potrzebny stale, czy tylko co pewien czas. Co innego przecież sklep spożywczy, gdzie kupuje się codziennie, ale za nieduże kwoty, a co innego sklep z garniturami, gdzie ruch jest mniejszy, ale ceny wysokie. Bardzo ważnym elementem charakteryzującym klientów jest ich zamożność. Osoba w ciężkiej sytuacji finansowej nie będzie wydawać pieniędzy na rzeczy zbędne, bez których może – czy wręcz musi – się obejść. W związku z tym otwarcie w niezamożnym regionie sklepu z komputerami, ekskluzywną biżuterią, czy nawet z telefonami komórkowymi to raczej chybiony pomysł.

DOBRZE ROZEZNAJ KONKURENCJĘ

Badając rynek, powinieneś też zaobserwować, ilu nabywców mają firmy konkurencyjne, oferujące podobne produkty lub usługi. Oceniając konkurencję musisz najpierw ustalić, gdzie mieszczą się najbliżsi i najwięksi konkurenci oraz w jakim stopniu zaspokajają oni potrzeby lokalnego rynku. Ważne jest określenie i zestawienie podobieństw oraz różnic między Twoją firmą, a firmami konkurencyjnymi. Koniecznie musisz też wziąć pod uwagę fakt, że dopiero startujesz, a konkurencja już działa. Może mieć ona stałych klientów, którzy nie będą skłonni zmieniać dostawcy usług czy towarów. Kiedy już poznasz teren, na którym chcesz działać, rynek, klientów, a także konkurencję, powinieneś zastanowić się nad podażą, popytem i ceną, czyli nad tym, ile ludzie mogą kupić i co więcej możesz im zaoferować.

Podsumowaniem wyników badań rynku powinno być ustalenie wysokości własnych obrotów oraz określenie efektywności planowanej działalności, czyli po prostu tego, ile chcesz zarobić na swojej działalności. Czy chcesz podbijać rynek krajowy jako duża, stabilna firma, czy też zadowolisz się małą, lokalną działalnością. Niezależnie jednak od planów musisz być ostrożny i cierpliwy. Początki zawsze są trudne i od razu nie przynoszą wielkiej fortuny. Powodzenia !

Artykuł pochodzi z publikacji „Wyprawka Maturzysty”, przygotowanej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej