Darmowe terminale płatnicze dla małych firm. Jak otrzymać bezpłatny terminal mobilny?

Informacje o autorze

09 października 2024
Udostępnij:

Posiadanie terminalu płatniczego to obecnie must have każdej firmy. Płatności bezgotówkowe pozwalają na przyciągnięcie większej liczby klientów, choć nadal sporo osób woli za usługi czy towary płacić gotówką. Przedsiębiorcy, którzy chcą spróbować darmowych płatności mobilnych, mogą skorzystać ze specjalnego programu rządowego Polska Bezgotówkowa. Są w nim dostępne darmowe terminale płatnicze dla małych firm. O co chodzi w tym programie i czy warto z niego skorzystać?

Terminale płatnicze dla małych firm – czy warto je mieć?

Jeśli pracujesz w branży usługowej, lub jesteś sprzedawcą towarów, z pewnością wiesz, że coraz więcej klientów oczekuje dziś możliwości zapłaty kartą płatniczą. W ciągu kilku ostatnich lat rzeczywistość transakcyjna znacząco się zmieniła, i płatności mobilne są jednymi z najczęściej stosowanych. Rynek płatności bezgotówkowych stale się powiększa, i coraz to nowe możliwości są wykorzystywane. W wielu sklepach pojawiły się kasy samoobsługowe, gdzie można płacić tylko i wyłącznie kartą lub telefonem, a terminal płatniczy znajduje się obecnie niemal w każdym sklepie.

Choć korzystanie z terminalu płatniczego wiąże się w perspektywie miesiąca z pewnymi stałymi opłatami, biorąc pod uwagę ilość klientów, zainteresowanych płatnościami mobilnymi, wielu przedsiębiorców decyduje się na posiadanie terminala do akceptacji płatności bezgotówkowych. Zwłaszcza że terminal płatniczy można przez 12 miesięcy mieć całkowicie za darmo.

Darmowe terminale płatnicze dla małych firm

Aby zachęcić firmy do wprowadzenia w swojej działalności płatności bezgotówkowych, powstał specjalny program. Oferuje on darmowe terminale płatnicze dla małych firm. W ramach akcji liczne podmioty zachęcają do skorzystania ze swoich usług – są to zarówno dostawcy internetu, banki, jak i producenci terminali płatniczych.

W Programie Polska Bezgotówkowa – bo o nim właśnie mowa – każdy przedsiębiorca, który w ciągu ostatniego roku nie posiadał terminala płatniczego, może otrzymać go bezpłatnie na okres 12 miesięcy. Przedsiębiorcy dostają jeden terminal płatniczy, i jeden terminal w telefonie, w formie aplikacji mobilnej. Korzystanie z terminala jest bezpłatne pod warunkiem nieprzekroczenia w ciągu roku obrotu w wysokości 100 tysięcy złotych na każde urządzenie. Jeśli kwota będzie wyższa, przedsiębiorca ponosi opłatę zgodną z indywidualnymi ustaleniami klienta.

Bezpłatny terminal płatniczy w Programie Polska Bezgotówkowa

Program Polska Bezgotówkowa powstał, aby zachęcić małe i średnie przedsiębiorstwa do korzystania z płatności mobilnych. Jest to kontynuacja zapowiedzi Rządu o planie wprowadzenia płatności mobilnych w każdej małej i średniej firmie i porozumienia z 2017 roku w sprawie współpracy przy upowszechnianiu płatności bezgotówkowych. Zostało ono podpisane przez Ministerstwo Rozwoju, Visa, Mastercard oraz Związek Banków Polskich.

Jak czytamy na stronie gov.pl, zgodnie z założeniem programu, udostępnienie płatności mobilnych ma w teorii przyczynić się do zmniejszenia skali wykluczenia finansowego i cyfrowego zarówno wśród przedsiębiorców, jak i konsumentów.

Program ma na celu udostępnienie płatności bezgotówkowych firmom po to, aby miały one większą kontrolę nad swoimi finansami. Jednocześnie, z punktu widzenia Rządu oraz instytucji finansowych, dostęp instytucji do wykonywanych przez firmę transakcji jest w takim przypadku niemal nieograniczony.

Jak otrzymać darmowy terminal?

Bezpłatne terminale płatnicze oferowane są przez firmy, zajmujące się dostarczaniem usług związanych z płatnościami mobilnymi. Bardzo często pośredniczą one w załatwieniu formalności. Kroki procesu wnioskowania o bezpłatny terminal są podobne. Aby aplikować u źródła, wystarczy wejść na stronę Programu Polska Bezgotówkowa. Później należy:

  • wypełnić formularz, dostępny na stronie internetowej,
  • poczekać na potwierdzenie i kontakt od konsultanta,
  • podczas rozmowy opowiedzieć o swoim biznesie i wybrać dostawcę usługi,
  • podpisać umowę.

Wszystkie instytucje, które biorą udział w programie, dostępne są na stronie polskabezgotówkowa.pl. Informacje o uzyskaniu darmowego terminala płatniczego możesz także znaleźć na stronach firm, które oferują usługi, związane z płatnościami bezgotówkowymi. Najczęściej są tam także odnośniki do formularza, który pozwoli automatycznie wziąć udział w programie.

Terminal mobilny – zalety i wady

Choć sporo osób nadal woli korzystać z gotówki, rzeczywistość płatności mobilnych jest mocno obecna w codzienności każdego przedsiębiorcy. Obecnie terminal mobilny znajduje się niemal w każdej firmie, świadczącej płatne usługi dla klientów. Terminal dla płatności bezgotówkowych pozwala na pozyskanie większej ilości klientów, którzy na co dzień nie noszą ze sobą gotówki. Płatności mobilne są wygodne. W kontekście pracodawcy także bezpieczniejsze – minimalizują bowiem ryzyko nieścisłości w utargu, oraz ewentualnej kradzieży. Jeśli Twoja firma zajmuje się sprzedażą towarów, utarg pod koniec dnia może być dość spory – posiadanie gotówki w takiej ilości często powoduje stres i zależnie od warunków, w jakich świadczysz usługi, bywa mniej lub bardziej bezpieczne.

Minusem wprowadzenia płatności mobilnych z perspektywy przedsiębiorcy mogą być z kolei na koszty, które generuje duży ruch na terminalu płatniczym. Zależnie od umowy, podpisanej z daną firmą, prowizja może być różna, jednak zawsze trzeba się z nią liczyć.

Terminal dla płatności bezgotówkowych – koszty

Posiadając terminal dla płatności bezgotówkowych poza Programem Polska Bezgotówkowa, należy liczyć się z prowizją banku lub operatora. Koszty są różne, obecnie jest to średnio od 0,2% do 0,3%. Miesięcznie, opłaty za korzystanie z terminala płatniczego mieszczą się w przedziale od 25 złotych do 60 złotych miesięcznie. Wszystko zależy jednak od wysokości obrotu sprzedaży.

Są przedsiębiorcy, którzy z uwagi na koszty rezygnują z utrzymywania terminala płatniczego, i zachęcają klientów do płatności gotówkowej. W niektórych miejscach można także płacić za pomocą BLIK-a, który nie generuje kosztów po stronie przedsiębiorcy. Warto jednak mieć świadomość, że nie każdy posiada opcję BLIK, co automatycznie zmniejsza grupę klientów, którzy mogą skorzystać z danej usługi.

Czy warto mieć terminal płatniczy w firmie?

Płatności bezgotówkowe to niewątpliwie bardzo przydatna opcja dla każdego przedsiębiorcy. Możliwość stosowania płatności bezgotówkowych wydaje się korzystna zarówno z punktu widzenia klientów, jak i firmy. Oferowanie usług, czy sprzedaż towarów, za które możesz zapłacić bezgotówkowo, pozwala na większą kontrolę finansów. Prześledzenie historii sprzedaży jest w takim przypadku dużo prostsze, niż w sytuacji płatności tylko i wyłącznie gotówką.

Warto jednak mieć świadomość, że aby uskuteczniać płatności bezgotówkowe, należy dysponować konkretnymi warunkami, które umożliwią tego rodzaju transakcje. Przede wszystkim, aby terminal płatniczy działał, należy mieć dostęp do internetu, lub sieci komórkowej. I choć obecnie w większości sytuacji nie wydaje się to problemem, warto mieć na uwadze, że w pewnych okolicznościach korzystanie z płatności mobilnych może być utrudnione. Oprócz możliwości korzystania z terminalu płatniczego warto jest więc zachęcać klientów do uskuteczniania płatności za pomocą gotówki.

Terminal mobilny a płatność bezgotówkowa

Będąc przedsiębiorcą, jesteś zobowiązany do prowadzenia uproszczonej lub pełnej księgowości. Sprzedając towary lub usługi, będziesz z pewnością przyjmował płatności zarówno gotówkowe, jak i bezgotówkowe. W przypadku przyjmowania płatności za pomocą terminalu płatniczego przychody porządkowane mogą być za pomocą wydruku z terminala lub historii transakcji na rachunku firmowym. Jeśli natomiast chodzi o transakcje gotówkowe, ich rejestrowanie opiera się na paragonach, oraz ilości gotówki, która finalnie znajduje się w kasie. Jeśli chcesz uprościć rozliczenia, płatności bezgotówkowe mogą więc być pomocne.

Polecamy

Więcej w tym dziale: