Jakie znacznie ma dokument tożsamości z perspektywy banku?
Banki konkurują o klientów. Z tego powodu ograniczają formalności i zwiększają użyteczność swoich usług. Dla instytucji finansowych jeszcze ważniejsze jest jednak bezpieczeństwo klientów. Rzecz jasna banki muszą też działać zgodnie z prawem.
Zgodnie z prawodawstwem banki muszą zweryfikować tożsamość klientów. Tymczasem to ważny dowód osobisty jest podstawowym dokumentem potwierdzającym tożsamość.
Alternatywnym dokumentem potwierdzającym tożsamość jest paszport. Ten jednak z założenia w bankowości jest używany w przypadku obcokrajowców. Z perspektywy przepisów dokumentem tożsamości nie jest zaś np. prawo jazdy. W większości przypadków bez aktualnego dowodu będzie się więc mieć problemy z korzystaniem z usług bankowych.
Nieważny dowód osobisty a konto bankowe — czy zostaną nałożone blokady?
Gdy ma się nieważny dowód osobisty, to bank nałoży ograniczenia na konto. Wśród nich może pojawić się między innymi:
- Brak możliwości wykonywania przelewów.
- Ograniczona funkcjonalność, przykładowo niektóre funkcje bankowości elektronicznej będą blokowane.
- Brak możliwości zawierania umów i np. założenia lokaty.
Poszczególne banki stosują nieco inne procedury. Stąd zakres ograniczeń bywa różny. Jednakże w każdym przypadku blokady w istotnym stopniu ograniczą możliwość zarządzania środkami zgromadzonymi na koncie osobistym.
Co zrobić, gdy ograniczenia zostaną nałożone?
Po nałożeniu ograniczeń warto skontaktować się z bankiem. W ten sposób uzyska się informacje, jak w danej instytucji finansowej przebiega proces odblokowania dostępu do wszystkich usług powiązanych z kontem. Możliwe, że bank zgodzi się na rozwiązanie tymczasowe. Przykładowo przez parę tygodni potencjalnie pozwoli korzystać z rachunku na podstawie paszportu lub e-dowodu.
Przede wszystkim trzeba jednak bezzwłocznie złożyć wniosek o wyrobienie nowego ważnego dowodu osobistego. Jednakże ze względu na procedury urzędnicze czas oczekiwania na wyrobienie nowego dowodu może wynieść nawet 30 dni. Pewnym pocieszeniem jest to, że usługa wymiany dokumentu nie wiąże się z kosztem.
Kiedy wymienimy dowód osobisty, musimy o tym poinformować bank. Instytucje finansowe często umożliwiają dokonania stosownej aktualizacji za pośrednictwem bankowości internetowej lub mobilnej. Po uzyskaniu nowego dowodu osobistego i przekazaniu informacji do banku pełny dostęp do wszystkich usług konta bankowego powinien zostać przywrócony.
Skąd bank wie o terminie ważności dowodu osobistego?
W zdecydowanej większości przypadków konto bankowe otwiera się na podstawie danych z dowodu osobistego. Tak jest przy zakładaniu rachunku w stacjonarnym oddziale, na stronie internetowej czy z poziomu aplikacji mobilnej. W trakcie uzupełniania wniosku wpisuje się między innymi serię i numer dowodu osobistego oraz określony termin ważności.
Data ważności dokumentu tożsamości zostaje wpisana do systemu bankowego. Zwykle gdy zbliża się ten termin, to bank przypomina klientowi, że ze względu na obowiązek identyfikacyjny konieczna jest wymiana dowodu osobistego. Przypomnienia mogą przyjąć formę przykładowo powiadomień w aplikacji mobilnej. Gdy jednak dane dokumentu staną się nieaktualne, to bank nakłada ograniczenia na konto.
Jakie jeszcze problemy wynikają z braku ważnego dowodu?
Bez aktualnego dokumentu tożsamości można mieć problemy nie tylko w kwestii obsługi konta bankowego. Może to uniemożliwić podjęcie szeregu działań, np. podpisywania umów. Kłopot może nawet pojawić się przy próbie odbioru listu poleconego.
De facto brak aktualnego dokumentu tożsamości nawet prowadzić do otrzymania kar. Tak jest, zwłaszcza gdy ktoś długoterminowo i uporczywie uchyla się od obowiązku wyrobienia nowego dowodu osobistego. Prawo w tym przypadku przewiduje nie tylko grzywny finansowe w wysokości kilku tysięcy złotych. Możliwa jest również kara ograniczenia wolności.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)