Polski startup wesprze walkę ze stresem

Informacje o autorze

21 kwietnia 2021
Udostępnij:

Globalny rynek wellness wart jest już 1,5 tryliona dolarów . Mocno rośnie w siłę trend mental-fitness – aplikacje pomagające zredukować stres, lepiej spać i osiągnąć spokój umysłu zdobywają coraz więcej użytkowników. Dwie najpopularniejsze na świecie- Headspace i Calm zostały do tej pory pobrane ponad 170 milionów razy . W Polsce pojawiła się właśnie nowa aplikacja – Mindy, służąca wzmacnianiu kondycji mentalnej i trenowaniu umysłu w celu osiągnięcia jego pełnego potencjału. Polskojęzyczne treści, solidna dawka wiedzy, certyfikowani nauczyciele, dwa modele subskrypcji i elementy gamifikacji. Co jeszcze skrywa w sobie aplikacja polskiego startupu?

Od kilku lat w zachodnich krajach obserwujemy fascynację medytacją traktowaną jako remedium na stres i niepokój w niepewnym, dynamicznie zmieniającym się świecie. W Stanach Zjednoczonych już ponad 14% dorosłych przynajmniej raz próbowało medytacji, co daje niemal 36 milionów osób . Szacuje się, że obecnie na świecie medytuje od 200 do 500 mln ludzi, od 2012 roku liczba ta urosła trzykrotnie . W dążeniu do równowagi emocjonalnej i spokoju wspiera nas technologia – aplikacje do medytacji przeżywają w ostatnich latach istny boom. Globalny rynek aplikacji mindfulness został wyceniony na 270,39 mln USD w 2019 roku i oczekuje się, że osiągnie 4 206,12 mln USD do 2027 roku, rosnąc średniorocznie w tempie 41,01% . Również w Polsce zainteresowanie treściami cyfrowymi o tej tematyce wzrasta.

W 2020 roku globalne wydatki na aplikacje z segmentu Health & Wellness wzrosły niemal o połowę w stosunku do roku 2019, a pobrania aż o ponad 100% . Popyt na tego typu usługi jest duży, ale aby zdobyć uznanie użytkowników nie wystarczy pomysł, a przede wszystkim jakościowe treści. Dla wielu praktykujących osób problemem jest znalezienie wartościowych aplikacji, które oferowałyby nagrania w języku polskim. Większość tych dostępnych na rynku nie jest przychylna polskiemu użytkownikowi. W Mindy wszystkie treści przygotowane są przez rodzimych, certyfikowanych nauczycieli mindfulness, twórców i ekspertów. m.in.

Wyróżnikiem Mindy są elementy gamifikujące pomagające budować trwały nawyk. Wiele osób próbujących medytacji przyznaje bowiem, że problemem jest dla nich brak konsekwencji i systematyczności. A to kluczowy warunek skuteczności tej metody. Bardziej efektywne jest praktykowanie częściej a krócej, nawet 10 minut dziennie, niż rzadziej a dłużej. Według badania “Medytacja a neuroplastyczność” już po 40 dniach regularnego praktykowania zachodzą zmiany w strukturze mózgu widoczne podczas funkcjonalnego rezonansu magnetycznego . Aby efektywnie kształtować nawyk w Mindy użytkownicy mogą brać udział w wyzwaniach czasowych i motywować się nawzajem zapraszając do nich znajomych (podobnie jak w Activy, która odniosła już sukces dzięki angażującym wyzwaniom sportowym).

Mindy, podobnie jak Activy posiada dwa modele subskrypcji – dla użytkowników indywidualnych i firm. Oferowanie benefitów związanych z wellbeingiem mentalnym jest coraz bardziej powszechne wśród pracodawców, szczególnie na zachodzie. W Stanach już w 2018 roku ponad 50% firm wdrożyło programy mindfulness dla swoich pracowników. Statystyki wskazują, że odnotowały one 85-procentowy spadek absencji, a 60% pracowników doświadczających niepokoju w miejscu pracy wykazało wyraźną poprawę . Jak jest w Polsce? Według raportu Activy z 2020 r. mniej niż 7% firm decyduje się na takie rozwiązania. Tymczasem aż 72.6% badanych pracowników uważa, że firma powinna zapewnić benefity związane z kondycją mentalną . Wiele badań potwierdza, że problemy ze zdrowiem psychicznym są przyczyną wielu strat dla firm. Pośrednie koszty zaburzeń depresyjnych, wynikające z obniżonej produktywności pracujących czy opuszczonych dni w pracy, ocenia się na ok. 1-2.6 mld złotych rocznie. Według najnowszego raportu Deloitte każda złotówka zainwestowana w zdrowie psychiczne pracowników zwraca się 5-krotnie .

Polski startup ma na swoim koncie już jedną autorską aplikację – Activy – motywującą ludzi do regularnej aktywności fizycznej poprzez wyzwania sportowe. Z Activy skorzystało już ponad 300 pracodawców, zachęcając kilkadziesiąt tysięcy pracowników z kilkunastu krajów. Z aplikacją współpracowały m.in. takie markami jak Decathlon, KROSS, Radio Zet, Komisja Europejska, Kampania Złotej Wstążki, TVN czy miasto Gdańsk. Misją startupu jest wykorzystanie technologii i nauki w celu motywowania ludzi do prowadzenia zdrowszego i szczęśliwszego życia.

Polecamy

Więcej w tym dziale: