Przelew na telefon. Wybierz BLIK, aby wykonać przelew bez podawania numeru konta odbiorcy

Informacje o autorze

14 lutego 2025
Udostępnij:

Przelew BLIK to szybka alternatywa dla tradycyjnego przelewu, który wymaga od Ciebie podawania szeregu cyfr i pełnych danych odbiorcy. Korzystając z opcji płatności BLIK nie musisz tego robić. Wystarczy, że znasz numer telefonu osoby, do której pieniądze mają trafić. Potrzebna jest wcześniejsza rejestracja w usłudze oraz posiadanie konta w banku obsługującym płatności BLIK. Podpowiadamy, jak aktywować przelew na telefon i korzystać z tej funkcjonalności.

Przelew na telefon BLIK

Przelew na telefon to funkcja dostępna w ramach systemu BLIK, który umożliwia wykonywanie szybkich transakcji bez konieczności używania tradycyjnych numerów kont bankowych. Wystarczy znajomość numeru telefonu odbiorcy, który musi być zarejestrowany w systemie BLIK.

System BLIK jest zintegrowany z aplikacjami mobilnymi wielu banków w Polsce, co sprawia, że korzystanie z tej usługi jest szybkie, proste i dostępne dla milionów Polaków. Jednak to w dużej mierze też od Ciebie i Twojej dyspozycji zależy, czy będziesz mógł się nią posługiwać. Jeśli tak, to nie tylko szybko wyślesz przelew, ale też odbierzesz go od innej osoby, a nawet poprosisz o przelew w razie potrzeby.

Czy każdy może przyjmować i wysyłać przelew na telefon BLIK?

Chociaż płatności BLIK stają się coraz bardziej popularne, nie wszyscy mają możliwość realizowania ich. Chodzi przede wszystkim o to, w jakim banku masz konto i czy aktywujesz tę usługę u siebie.

Aby odbierać lub wysyłać przelewy na telefon BLIK, konieczne jest spełnienie kilku warunków:

  • Posiadanie konta w banku oferującym usługi BLIK.
  • Zainstalowana aplikacja bankowa – usługa działa w aplikacjach mobilnych banków. Konieczne jest również zarejestrowanie numeru telefonu w usłudze BLIK.
  • Aktywacja funkcji przelewu na telefon – w ustawieniach aplikacji mobilnej należy upewnić się, że funkcja „Przelew na telefon” jest aktywna.
  • Zarejestrowany numer telefonu – odbiorca też musi mieć zarejestrowany numer telefonu w systemie BLIK. Jeśli tego nie zrobi, po wprowadzeniu jego numeru telefonu otrzymasz komunikat, że nie odbiera on płatności BLIK (wówczas pozostaje Ci tradycyjny przelew).

Które banki umożliwiają przelew BLIK?

Większość polskich banków oferuje możliwość wykonywania przelewów na telefon BLIK. Wśród nich znajdują się:

  • PKO Bank Polski
  • Santander Bank Polska
  • ING Bank Śląski
  • mBank
  • Bank Millennium
  • Alior Bank
  • Bank Pekao S.A.
  • Credit Agricole
  • VeloBank
  • Nest Bank
  • Citi Handlowy
  • BNP Paribas
  • Bank Ochrony Środowiska
  • Revolut.

Warto dodać, że przelew BLIK zrealizujesz zarówno wtedy, gdy posiadasz w którymś z tych banków konto osobiste, jak i konto firmowe. Może to jednak wymagać złożenia oddzielnych dyspozycji, aby wysyłać i odbierać przelewy BLIK na każdym z nich (szczególnie jeśli posługujesz się dwoma różnymi numerami telefonów – prywatnym i służbowym).

Jak zarejestrować numer usłudze BLIK?

  1. Zaloguj się do aplikacji mobilnej swojego banku.
  2. Wejdź w „ustawienia”.
  3. Wybierz opcję „przelew na telefon”.
  4. Zarejestruj swój numer telefonu.
  5. Potwierdź zielonym przyciskiem (lub inaczej), podając kod PIN w swojej aplikacji bankowej. Od tej pory możesz wysłać przelew BLIK, ale też odbierać przelewy od innych.

Techniczne aspekty przelewów BLIK

Realizacja przelewu na telefon BLIK jest bardzo prosta. Jednak zanim podejmiesz taką próbę, upewnij się, że:

  • masz aktywowaną usługę BLIK, zapisany poprawny numer telefonu i poprawny numer odbiorcy (który też korzysta z tej funkcji),
  • masz połączenie z Internetem (bez tego nie wygenerujesz kodu BLIK),
  • masz włączone w telefonie NFC,
  • masz odpowiednio skonfigurowane zabezpieczenia w telefonie (blokada ekranu),
  • masz ustawione odpowiednie limity na koncie,
  • masz wystarczającą ilość środków, aby zrealizować przelew BLIK.

Jeżeli wszystko działa poprawnie, już tylko moment i kilka kliknięć dzielą Cię od tego, aby wysłać przelew na telefon. Zrobisz to w kilku prostych krokach

Jak realizować płatności BLIK? Instrukcja

Funkcja „przelew na telefon” jest dostępna w aplikacjach mobilnych banków. Oczywiście każda z nich może nieco inaczej wyglądać i działać, ale podpowiadamy ogólnie, gdzie i jak znaleźć BLIK.

  1. Otwórz aplikację bankową – zalogowanie się do konta, aby złożyć polecenie przelewu, nie jest konieczne. Transakcje BLIK są realizowane bez tego, co znacznie przyspiesza realizację.
  2. Znajdź sekcję BLIK – ikonę BLIK znajdziesz zazwyczaj w menu głównym aplikacji i w sekcji z przelewami (po zalogowaniu do konta). Możesz też dodać skrót do ekranu logowania i widzieć go od razu po uruchomieniu aplikacji bankowej.
  3. Uzupełnij polecenie przelewu wewnętrznego lub zewnętrznego – wprowadź numer odbiorcy (możesz to zrobić ręcznie albo wybierając kontakt ze swojej książki telefonicznej. Niekiedy informację o tym, czy dany odbiorca przyjmie przelew na telefon BLIK, zobaczysz od razu, innym razem dopiero gdy wprowadzisz numer telefonu odbiorcy). Uzupełnij pozostałe pola – kwotę przelewu i tytuł (z automatu podstawia się hasło „przelew na telefon”, jednak można je edytować). Sprawdź poprawność danych i zatwierdź dyspozycję.
  4. Potwierdź przelew na telefon BLIK, wprowadzając kod PIN w aplikacji bankowej.

Prośba o przelew na telefon BLIK – o co chodzi?

Taką funkcję ma m.in. ING Bank Śląski czy mBank. Chodzi o generowanie prośby np. do rodziców czy znajomych o to, aby wysłali do nas przelew na telefon. Standardowo wchodzisz do bankowości mobilnej i wybierasz ikonkę BLIK, lecz zamiast zlecać transakcje BLIK, wybierasz opcję „prośba o przelew”. Znajdujesz osobę, do której chcesz ją wystosować (może to być jedna lub kilka osób) i wprowadzasz kwotę. Potwierdzasz lub autoryzujesz transakcję i gotowe. Jednak to od odbiorcy zależy, czy Twoją prośbę zrealizuje. Jest ona ważna przez 72 godziny (np. w ING Bank Śląski).

Zalety przelewów na telefon BLIK

Przelew na telefon BLIK to szybkie, wygodne i bezpieczne rozwiązanie, które zrewolucjonizowało sposób, w jaki przekazujemy pieniądze rodzinie, przyjaciołom, kontrahentom. Znajomość numeru telefonu odbiorcy wystarczy, by w kilka sekund zrealizować transakcję. Co ważne – pieniądze są na koncie od razu, a sama transakcja zazwyczaj nic nie kosztuje (prowizje pojawiają się np. przy przelewie z konta oszczędnościowego).

System jest szeroko dostępny w polskich bankach, a jego zalety sprawiają, że korzystają z niego zarówno klienci indywidualni, jak i firmy.

Czy przelew na telefon jest bezpieczny?

Bezpieczeństwo przelewów na telefon BLIK jest priorytetem. Z jednej strony ochronę zapewnia dostawca usługi i bank, z drugiej – sporo zależy od Ciebie. Najważniejsze aspekty, które wpływają na ochronę Twoich danych i pieniędzy to szyfrowanie danych, konieczność autoryzacji (każdorazowo) w aplikacji bankowej użytkownika oraz ograniczenia kwotowe (limity można zmieniać samodzielnie).

Wszystkie przelewy są zapisywane w historii operacji bankowych, co umożliwia łatwe śledzenie wydatków. Samo korzystanie z tej funkcji przez aplikację bankową wiąże się z wielopoziomowymi zabezpieczeniami, w tym logowaniem biometrycznym, na odcisk palca czy przez kod SMS.

Polecamy

Więcej w tym dziale: