Przyczyny odrzucenia transakcji kartą
Odrzucenie transakcji może zdarzyć się z różnych powodów. Czasem są to kwestie czysto techniczne, a innym razem przyczyna leży po stronie banku czy samego użytkownika. Sprawdźmy, kiedy i dlaczego dochodzi do odrzucenia transakcji.
Brak środków na koncie
To najczęstsza przyczyna odrzucenia płatności. Jeśli saldo rachunku jest niewystarczające, system – po wysłaniu zapytania autoryzacyjnego i otrzymaniu „informacji zwrotnej” o braku pieniędzy na koncie – automatycznie odrzuca transakcję.
Możesz korzystać ze swojej karty do wysokości salda dostępnego. Wyjątki są dwa – jeśli na koncie masz przyznany limit odnawialny, wówczas możesz wydać więcej, a potem spłacić dług w banku. Drugą sytuacją jest blokada na rachunku – gdy zostało zrealizowane zajęcie egzekucyjne, wówczas pula środków, z których możesz korzystać, zdecydowanie się zmniejsza.
Błędne dane karty
Niewłaściwe wprowadzenie danych, takich jak numer karty, dane użytkownika, data ważności czy kod CVV, może spowodować odrzucenie płatności. Dotyczy to zwłaszcza transakcji online, gdzie każda pomyłka uniemożliwia przetworzenie płatności i dokonanie rezerwacji biletów czy opłacenie zakupów.
Nieprawidłowy PIN
Wprowadzenie błędnego kodu PIN trzykrotnie może zablokować kartę. Każdorazowa pomyłka skutkuje natomiast odmową realizacji transakcji i pojawieniem się na terminalu komunikatu „transakcja odrzucona”.
Kod PIN to tylko 4 cyfry – wybierz taką konfigurację, którą z jednej strony łatwo Tobie zapamiętać, a z drugiej strony taką, którą trudno odgadnąć osobom postronnym. Na pewno nigdzie nie zapisuj tego numeru – pozostaje zapamiętanie go po aktywacji karty.
Problemy techniczne terminala lub banku
Awaria terminal, źle podłączony terminal, brak połączenia z siecią czy chwilowe problemy techniczne (przeciążenia, prace serwisowe) po stronie systemu bankowego mogą uniemożliwić realizację transakcji. W takiej sytuacji korzystanie z kart płatniczych jest chwilowo niemożliwe. Trzeba więc odczekać, albo posłużyć się alternatywną metodą płatności, np. gotówką.
Blokady lub ograniczenia na karcie
Bank może nałożyć limity na transakcje, np. dzienne kwoty lub liczbę operacji, co w przypadku ich przekroczenia skutkuje odrzuceniem płatności. Oczywiście wszelkie informacje na ten temat masz w swojej bankowości elektronicznej i mobilnej. Tymi samymi kanałami szybko możesz zmienić limit dziennych operacji.
Jeśli chodzi o maksymalne limity – każdy bank ma własne. Zazwyczaj jednak można ustalać kwoty rzędu 10-25 tysięcy złotych dziennie.
Pierwsza transakcja kartą a odrzucenie płatności
Wykonanie pierwszej transakcji kartą płatniczą to zawsze pewien rodzaj doświadczenia i coś nowego. Zawczasu przygotuj się do tego, ponieważ wtedy często można spotkać się z odmową realizacji zlecenia płatniczego. Dlaczego? Wiele osób zapomina, że pierwsza transakcja nową kartą (fizyczną) wymaga autoryzacji poprzez wprowadzenie jej do terminala i podanie kodu PIN. Gdy to się powiedzie, każdą kolejną transakcję możesz realizować zbliżeniowo.
Transakcja odrzucona – co robić?
Przede wszystkim zachowaj spokój i nie stresuj się. Odrzucenia transakcji są dość powszechnie i nie zawsze wynikają z Twojej winy. Spróbuj ponownie dokonać płatności. Jednocześnie zwróć uwagę na to, czy na koncie masz wystarczającą ilość środków, czy korzystasz z właściwej karty i czy wprowadzasz poprawny kod PIN.
Gdy przyczyna odrzucenia transakcji wciąż nie jest jasna, a sprzedający nie ma problemów po swojej stronie (a właściwie po stronie terminala) najlepiej skontaktować się z bankiem. Właściciel kart płatniczych pomoże wyjaśnić sytuację. Może karta została zablokowana ze względów bezpieczeństwa? Albo limity transakcyjne są za niskie?
Jeśli jednak odrzucenie było spowodowane problemami technicznymi, takimi jak brak połączenia terminala z bankiem, odczekaj chwilę i spróbuj ponownie.
Potwierdzenie odrzucenia transakcji
Jeśli transakcja została odrzucona – bez względu na powód – sprzedawca nie tylko poinformuje Cię o tym słownie. Ponadto przekaże Ci wydruk z terminala, który to potwierdza. Zachowaj go. Może przydać się jako dowód w sytuacji, gdy będziesz składać reklamację w banku albo zgłoszenie techniczne z prośbą o wyjaśnienie problemu. Czasem, choć rzadko, problemem jest uszkodzenie karty i zachodzi konieczność wydania nowej. Ustalenie tego może sprawić, że otrzymasz nową kartę bez dodatkowych opłat.
Poza tym zdarza się, że na potwierdzeniu znajduje się informacja o tym, co spowodowało odrzucenie transakcji. Sprawdź komunikat błędu, aby spróbować ustalić już na tym etapie, czy problem leży po stronie terminala, banku, czy też gdziekolwiek indziej.
Transakcja odrzucona, a pieniądze zostały pobrane?
Gdy transakcja nie powiedzie się, a Ty zauważysz, że mimo tego pieniądze zniknęły z konta – reaguj. Najpierw ustal, czy założona została blokada. Jeśli tak, zaczekaj, aż zostanie zdjęta (zazwyczaj trwa to od kilkunastu godzin do kilku dni). Po zdjęciu blokady pieniądze powinny zostać odzyskane i zwiększyć saldo dostępne. Co jeśli tak się nie stanie?
Jeśli mimo odrzucenia transakcji doszło do obciążenia rachunku, należy skontaktować się z bankiem. Zgłoś reklamację dotyczącą kart płatniczych. Bank będzie w stanie zweryfikować to, że transakcja faktycznie się nie powiodła (dotyczy to zarówno płatności bezgotówkowej, jak i wypłaty w bankomacie) i zwróci Ci pieniądze.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)