Zakład Ubezpieczeń Społecznych pracuje nad tym, aby od drugiego kwartału 2021 roku uruchomić 10 Centrów Obsługi Wniosków o Ulgę (CUL).
Celem utworzenia CUL jest podniesienie jakości świadczonych usług oraz zapewnienie większej jednolitości w sprawach dotyczących m.in. rozkładania na raty należności z tytułu składek czy też odraczania terminu ich płatności. To sprawi, że nasi klienci będą obsługiwani jeszcze sprawniej.
Co ważne, bez zmian pozostanie możliwość składania wniosku o ulgę w każdej placówce ZUS. Wniosek zostanie przesłany do właściwego doradcy ds. ulg i umorzeń, który będzie odpowiedzialny za kontakt z klientem, zebranie dokumentacji i przekazanie sprawy do merytorycznego rozpatrzenia przez CUL.
Wnioski będą rozpatrywane przez pracowników CUL, którzy nie będą mieli kontaktu z wnioskodawcą, co zapewni obiektywność rozstrzygnięć i ograniczy ryzyko potencjalnych nadużyć. Ulga w postaci odroczenia terminu płatności lub rozłożenia zadłużenia na raty pozwala płatnikowi spłacić należności z tytułu składek, zarówno na własne ubezpieczenia jak i innych osób ubezpieczonych, na dogodnych warunkach ustalonych z ZUS.
W ramach umowy o rozłożenie na raty spłaty należności z tytułu składek ZUS zobowiązuje się m.in. do zawieszenia postępowania egzekucyjnego w stosunku do należności objętych tym postępowaniem oraz do niewszczynania nowego postępowania egzekucyjnego. Począwszy od następnego dnia po dniu złożenia wniosku o udzielenie ulgi nie nalicza się odsetek za zwłokę od rozłożonych na raty należności.
Zamiast odsetek naliczana jest opłata prolongacyjna. Stawka tej opłaty wynosi 50 proc. stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu zawarcia umowy. Wysokość opłaty zależy od czasu spłaty zadłużenia, gdyż naliczana jest ona do każdej raty oddzielnie, za okres od dnia następnego po dniu złożenia wniosku o ulgę do dnia płatności danej raty. Zatem im dłuższy okres spłaty, tym opłata jest wyższa.
Wskazać jednocześnie należy, że tzw. tarcza antykryzysowa wprowadziła udogodnienia, zgodnie z którymi w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty należności z tytułu składek należnych za okres od 1 stycznia 2020 r. nie nalicza się opłaty prolongacyjnej. Ważne jest, aby wniosek o ulgę był złożony w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. W trakcie realizacji umowy płatnik może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu.
ZUS zachęca osoby zainteresowane odroczeniem lub rozłożeniem zadłużenia na raty do umówienia się na spotkanie z doradcą ds. ulg i umorzeń m.in. w formie e-wizyty. Doradca pomoże
w załatwieniu formalności oraz w ustaleniu odpowiedniej formy spłaty zadłużenia przy uwzględnieniu indywidualnej sytuacji płatnika. Z doradcą można kontaktować się także osobiście w placówkach ZUS oraz telefonicznie. Numery telefonów do doradców znajdują się na stronie internetowej ZUS.
Komentarze
Kto otrzyma ulgę? Decyduje PKD czy spadek obrotów? Jeżeli już ktoś opłacił składki to dostanie zwrot?
Proponuje wstrzymac skladki na czas epidemmi oraz wstrzymac postepowania egzekucyjne od poczatku epidemmi. Restes zaleglych i biezacych skladek w Covid 19 zredukuje liczbe bankructw w Polsce. Wasz pomysz pomysl z tymi centrami pomocy to nastepna biurokracja i bat na ludzi biznesu