Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

5 tys. zł dotacji i zwolnienie z ZUS dla kolejnych firm. Pomoc zostanie rozszerzona na nową działalność

5 tys. zł dotacji czy zwolnienie ze składek ZUS otrzymają właściciele sklepików szkolnych. Tak przynajmniej wynika z propozycji przedstawionych przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Nowelizacja prawa zawiera także inne instrumenty wsparcia dla pozostałych firm. Teraz pracą nad pomysłem resortu zajmie się Rada Ministrów i jest szansa, że w kwietniu rozwiązania wejdą w życie. Oto szczegóły proponowanej pomocy.

Fot. Shutterstock/ Ryvius

Przedsiębiorcy najbardziej dotknięci skutkami obostrzeń z nadzieją wypatrują instrumentów wsparcia, które pomogą im przetrwać trudny czas. Najnowsze pomysły pomocy właścicielom firmy znalazły się w projekcie nowelizacji ustawy covidowej.

Zgodnie z zapisami projektu nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych właściciele sklepików będą mogli liczyć na takie same wsparcie jak właściciele firm z ponad 50 PKD do tej pory objęci pomocą tarczy antykryzysowej. Aby osoba prowadząca przyszkolny sklepik mogła ubiegać się o pomoc będzie musiała udokumentować co najmniej 40 proc. spadek przychodów w określonym przepisami okresie.

Jaka pomoc trafi do właścicieli sklepików szkolnych

Właściciele sklepików mogą liczyć na instrumenty wsparcia podobne do tych, które przysługują przedsiębiorcom w ramach tzw. tarczy branżowej i rozporządzeń pomocowych. To oznacza, że przedsiębiorcy będą objęci zwolnieniem w opłacaniu składek na ZUS. Właściciel sklepiku będzie miał także prawo do wnioskowania o jednorazowe, bezzwrotne wsparcie w kwocie 5 tys. zł. Przedsiębiorcom zatrudniającym w sklepiku pracowników będzie także przysługiwać świadczenie postojowe czy możliwość pozyskania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników.

Oprócz wsparcia dla właścicieli sklepików szkolnych propozycje resortu zawierają zapisy dotyczące przedłużenia terminu na realizację vouchera turystycznego czy możliwość umorzenia wybranym przedsiębiorcom spłat otrzymanej wcześniej pomocy z tarczy antykryzysowej.

Pomoc dla blisko 50 kodów PKD

Z kolei 28 lutego weszło w życie nowe rozporządzenie, wedle którego dotychczasowe wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej zostanie przedłużone o kolejny miesiąc. Pomoc obejmuje przedsiębiorców prowadzących działalność w niemal 50 różnych kodach PKD.  Forma oraz zakres pomocy uzależniony jest od kodu PKD oraz rodzaju dominujące  działalności gospodarczej. O umorzenie składek za luty oraz świadczenie postojowe (maksymalnie trzy razy) mogą wnioskować wystąpić między innymi przedsiębiorcy z branży fitness, gastronomicznej, turystycznej, obiekty noclegowe, uzdrowiska, obiekty kultury i rozrywki, firmy zajmujące się fotografią, produkcją lub dystrybucją filmów i muzyki i fizjoterapeuci. Ze zwolnienia ze składek za grudzień i styczeń skorzystają również taksówkarze i prowadzący usługi wspomagające transport.

Zgodnie z zapisami nowego rozporządzenia firmy z określonych branż mogą otrzymać świadczenie postojowe jednokrotnie, dwukrotnie albo trzykrotnie, przy czym uwzględnia się świadczenia już pobrane na podstawie rozporządzenia, które obowiązywało do 27 lutego 2021 r.  Przedsiębiorcy myślący o tym wsparciu mogą złożyć wniosek o świadczenie najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym w Polsce stan epidemii zostanie zniesiony.

Obecne 5 tys. zł dotacji, gdy:

– firma na 30 września 2020 r. musi wykazać jedną z określonych rodzajów działalności,

– firma na 30 września 2020 r. nie może mieć zawieszonej działalności gospodarczej,

– przychód z działalności uzyskany w październiku lub listopadzie 2020 r. powinien być niższy co najmniej o 40%, w stosunku do przychodu uzyskanego odpowiednio w październiku albo listopadzie 2019 r.

O programach i inicjatywach, dzięki którym można w roku 2021 pozyskać pieniądze na własny biznes pisaliśmy niedawno w artykule  Są pieniądze na założenie działalności gospodarczej w roku 2021. Lista dostępnych dotacji i programów

Przeczytaj także:

Sprawdź także,  jakie oferty kredytów firmowych przygotowały banki.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.