Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Pamiętacie Tonsil? Znana z PRL marka chce znowu podbić rynek

Lata 90-te to jak pamiętamy pierwszy okres wolnego rynku i wszystkich zmian jakie na nim zachodziły. Wiele firm państwowych ze względu na strukturę i sposób działania nie przetrwały tych czasów. Jedną z nich był Tonsil – mówi Kajetan Adamczak, który opowiada jak po kłopotach z początku lat 90-tych zamierzają odbudować dawną pozycję producenta głośników.

Większość użytkowników kojarzy firmę Tonsil z początku transformacji.  Jakie były losy tej znanej marki i skąd Pana udział w odbudowie Tonsilu?

Obecny Tonsil istnieje od 2012 roku, kiedy Sławomir Wieszczeciński kupił od syndyka prawo do marki Tonsil oraz od firm powiązanych z Tonsilem technologie i urządzenia. Po upadku pierwszego Tonsila jego dalsze dzieje były trochę kręte. Powstawały kolejne firmy, które dzierżawiły prawo do marki i próbowały coś produkować i sprzedawać bazując na wcześniejszych klientach oraz produktach. Jednak żadnej nie udało się rozwinąć firmy a bankrutując zostawiały za sobą kolejne niekorzystne okoliczności w środowisku klientów, firm współpracujących czy pracowników.

foto: kolumny głośnikowe wyprodukowane przez firmę Tonsil

Ojciec Sławomira Wieszczecińskiego prowadził hurtownię rtv jeszcze w czasach pierwszego Tonsilu, był jednym z większych hurtowników dla Tonsilu, w czasach kolejnych zmian własnościowych firmy Tonsil, hurtownie ojca przejął Sławek i nadal handlował Tonsilem. Znał wiec dobrze rynek i produkty, gdy kolejna firma działająca z nazwą Tonsil bankrutowała a syndyk wystawił na licytację prawa do marki Tonsil Wieszczeciński postanowił wziąć udział w licytacji. Po zakupie praw do marki nabył maszyny, technologię oraz zatrudnił część pracowników starego Tonsilu i postanowił kontynuować produkcję i rozwijać firmę we Wrześni zakładając działalność Tonsil Sławomir Wieszczeciński.

Jak wyglądały początki nowego Tonsilu?

Początek firmy to zebranie wszystkich tematów, uporządkowanie dokumentacji i wznowienie produkcji. Od samego początku firma produkowała (i ten stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego) głośniki oraz zestawy głośnikowe jako sprzęt przeznaczony dla klienta końcowego – prywatnego, drugą grupą produktów są urządzenia przemysłowe: wkładki teletechniczne, wzbudniki, mikrofony itp. również w produkcji od początku.

Nie bez powodu markę Tonsil kojarzy wielu klientów. Mimo tego w połowie lat 90-tych firma przeszła poważny kryzys. Z czego wynikały problemy znanej i szanowanej marki?

Głównym powodem było wycofanie się głównego udziałowca firmy Pioneer. Należy też dodać, że lata 90-te to jak pamiętamy pierwszy okres wolnego rynku i wszystkich zmian jakie na nim zachodziły. Wiele firm państwowych ze względu na strukturę i sposób działania nie przetrwały tych czasów. Jedną z nich był Tonsil, który miał produkty naprawdę dobrej jakości, zaawansowane technicznie nawet w porównaniu z produktami firm zachodnich. W tamtych czasach było to rzadkością patrząc na polskie produkty z pozostałych branż.    

 

Czym różni się dzisiejszy Tonsil od tego z połowy lat 90-tych? Jakie zmiany zostały wprowadzone?

Podstawowa zmiana to struktura właścicielska, prywatny właściciel, jedna osoba podejmująca główne decyzje, której zależy na rozwoju firmy i marki. Zmniejszenie zatrudnienia (obecnie niecałe 50 osób), nowa strategia rozwoju uwzględniająca obecne trendy w rynku.  

Jak wygląda proces od projektu do produkcji sprzętu? Ile osób zajmuje się projektowaniem? Czy macie Państwo swoją fabrykę czy może zlecacie produkcję np. w Chinach? 

Produkty są projektowane oraz produkowane we Wrześni od początku do końca, dyrektor techniczny firmy Marek Dutkiewicz to osoba, która w „starym” Tonsilu była dyrektorem bura rozwoju. Pracownicy produkcyjni to również doświadczona załoga „starego” Tonsilu. Głośniki od podstaw czyli membrana, cewka itp. są produkowane w zakładzie we Wrześni, obudowy również. Nagraliśmy również krótki film pokazujący tok produkcyjny by przekonać opinię o produkcji na miejscu, często padały pytania, w których były wątpliwości czy na pewno produkcja jest w Polsce. Wiele nieprawdziwych informacji krążyło w sieci, na każdym kroku podkreślamy że to w pełni polski produkt!

Co obecnie Tonsil ma do zaproponowania klientom? Jakie produkty uważacie za swoją dumę i towar eksportowy?

Trudno mówić o produktach eksportowych, gdyż becnie skupiamy się przede wszystkim na rynku krajowym. Nadal jednym z najlepiej sprzedających się produktów jest model Altus 300 oraz Altus 200, kolumny o dużych gabarytach i mocnej wyrazistej dynamice, czyli mocnym basie oraz wyrazistych i ostrych tonach wysokich dzięki głośnikowi tubowemu, dzisiaj stosowanemu głównie w zestawach estradowych. Rozwiązanie to obecnie budzi wiele emocji, wielu twierdzi że nie powinno się stosować w sprzęcie domowym takiego rozwiązania ale z gustami klientów się nie dyskutuje, skoro nadal jest spora liczna osób poszukujących takiego właśnie rozwiązania (być może ze względów sentymentalnych) to popełnilibyśmy duży błąd rezygnując z niego.    

Jakie Państwa produkty są obecnie bestsellerami?

Jednego modelu, którego sprzedaż znacząco odbiegałaby od reszty to nie ma. Oprócz wspomnianych modeli Altus 300 i 200 dobrze sprzedają się m. Maestro i Siesta. Za miesiąc wprowadzimy następną odsłonę modelu Altusa, z którym wiążemy duże nadzieje. Model będzie nowocześniejszy wizualnie z całkowicie nową akustyką. Jesteśmy po wstępnych odsłuchach i rezultaty nas bardzo zadowalają, są lepsze od założeń.   

Gdzie obecnie można kupić sprzęt Państwa produkcji? W popularnych zachodnich sieciach czy może w innych miejscach?

Z sieciami nie współpracujemy obecnie. Sprzedaż głośników i zestawów dzisiaj głównie odbywa się w salonach audio z pokojem odsłuchowym. Aktualnie przebudowujemy sieć dystrybucji. Nastawiamy się na salony audio. W każdym dużym mieście (powyżej 200tys mieszkańców) planujemy mieć od jednego do dwóch autoryzowanych dealerów (czyli specjalizowane salony audio). Wyjątkiem mogą być bardzo duże aglomeracje jak Warszawa, ich uzupełnieniem będą firmy działające w mniejszych miejscowościach nie będące salonami audio, posiadać będą one status Dealera. Dla salonów audio potrzebna jest również odpowiednia oferta (średnia i wyższa półka cenowa), którą obecnie wprowadzamy.  

foto: kolumny głośnikowe wyprodukowane przez firmę Tonsil

Czy sprzęt eksportujecie za granicę? Do jakich krajów i czy klienci chętnie kupują produkty Tonsilu?

Eksportujemy głośniki do Niemiec oraz Kanady, gdzie są one wykorzystywane do budowy zestawów głośnikowych. Trudno o lepszą rekomendację, jeśli producenci zestawów w tak rozwiniętych krajach wykorzystują je do budowy własnych zestawów.

Ostatnio zapowiadacie Państwo ofensywę Tonsilu. Na czym ma polegać pomysł powrotu do lat dawnej świetności?

Jest to całkowicie nowa strategia rozwoju. Można ją podzielić na trzy obszary: dystrybucja, oferta i promocja. Jeżeli chodzi o dystrybucję to końca tego roku planujemy mieć 30 dealerów, w przyszłym roku poszerzymy się do 50. Mocno pracujemy nad rozbudową oferty. Chcemy wprowadzić produkty z wyższej półki cenowej w pierwszej kolejności z cenami w okolicach 4 tys. zł potem zestawy do 10tys. zł i powyżej. W 2015 roku planujemy wprowadzić inne kategorie produktów: głośniki przenośne bluetooth, głośniki komputerowe oraz słuchawki. Ostatni obszar to promocja. Rozpoczniemy odpowiednie działania promocyjne, które będą miały za zadanie nie tylko promować nowe produkty ale przede wszystkim markę. Jesteśmy jedynym producentem głośników w Polsce. Nie składamy zestawów bazując na głośnikach innych firm, to jest nasz ważny argument i zamierzamy to wykorzystywać.

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Piter 21 sty 2019 (11:59)

Rozczarowanie polega na tym ze dziś male firmy mające jednego właściciela poprostu tną koszty co wiąze sie na jakości zastosowanych materiałów i dlatego w kolumnie głośnikowej kupionej w 1980 wymieniłem głośnik niskotonowy na ten z nowego tolsilu w 2017 roku i kicha. Słabsze brzmienie. Zregenerowałem więc górne zawieszenie w głośniku z 1980 roku i przepaść w jakości brzmienia i dynamiki:)