Polak rozwija biznes, który wypatrzył w USA

Podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych miałem okazję przyjrzeć się, jak rozwija się tam biznes. Po analizie potencjału rynku polskiego doszedłem do wniosku iż istnieje w naszym kraju zapotrzebowanie na tego typu usługi. W ten sposób w niedługim czasie kupiłem licencję zacząłem rozwijać ten biznes w Polsce – mówi Andrzej Partyka, prezes spółki Parta, która zarządza w Polsce siecią punktów Mail Boxes Etc.

Proszę powiedzieć czym się Pan zajmuje?

Jestem właścicielem firmy Parta, która początkowo, rozwijała także swój własny biznes – Galerię Prezentów. Z globalną grupą Mail Boxes Etc. współpracuję od 2002 roku. 

Jaka jest geneza tej globalnej firmy?

Spółka powstała w 1980 roku w San Diego, w USA. W tej chwili na całym świecie (z wyjątkiem USA, Indii i Kanady, gdzie MBE poprzez silną współpracę z UPS funkcjonuje jako The UPS Store) wszystkie oddziały firmy działają pod jednym szyldem i wizerunkiem. Najwięcej punktów czynnych jest we Włoszech, gdzie w przeciągu 10 lat powstało ponad pół tysiąca punktów. Centrala międzynarodowa znajduje się w Mediolanie. 

Jak i kiedy zrodził się pomysł rozpoczęcia działalności?

Pomysł zrodził się jako odpowiedź na potrzeby mniejszych i średnich przedsiębiorstw, które nie chciały ponosić zbyt wysokich kosztów prowadzenia biura. Wiąże się to często z zatrudnianiem dodatkowych pracowników, szkoleniami dla oraz przystosowywaniem dla nich stanowisk pracy. Mikro i małe przedsiębiorstwa często nie mogą (lub nie chcą) sobie pozwolić na tego typu wydatki. 

Na czym polega działalność firmy Mail Boxes?

MBE określa się jako „biuro poza biurem”. Klientom oferowane są pakiety usług biurowych, np. usługi introligatorskie, poligraficzne, wydruki, opracowania graficzne, czy usługi kurierskie. Oprócz tego oferujemy zapakowanie paczki i pomoc w dobraniu najtańszej opcji przy wysyłkach do kraju i za granicą. Firma umożliwia wezwanie kuriera bezpośrednio pod adres wskazany przez siebie w formularzu internetowym.

Dodatkowo MBE zajmuje się wynajmem skrytek adresowych, na adres których można zarejestrować swoją działalność gospodarczą, zlecić przekierowanie na nią korespondencji a także w dowolnej chwili ją odebrać.

Przeczytaj: Niecodzienny pomysł na biznes polskich absolwentów

W  punktach sieci można wynająć biurko z oprogramowaniem biurowym i łączem internetowym. Proponujemy także opracowanie projektów graficznych druk wizytówek, papieru firmowego, pieczątek czy folderu reklamowego. Od około roku MBE oferuje również wydawanie paczek ze sklepów internetowych. Na chwilę obecną współpracujemy z czterema firmami, wydając paczki czternastu sklepów internetowych. Usługa jest bardzo popularna i obecnie prowadzimy rozmowy z kolejnymi sklepami, które same się do nas zgłaszają.

Czy biznes w tej branży był pierwszą działalnością czy może rozpoczynał Pan w innej branży?

Swoją przygodę z biznesem rozpocząłem jako drobny dystrybutor artykułów FMCG, importowanych z rynku niemieckiego. Włączając w interesy moją pasję do artykułów piśmienniczych, z czasem powstała firma Partex, która była jednym z największych dystrybutorów artykułów Parker, Waterman, Edding w tej części Europy. Spodobała mi się koncepcja biznesu franczyzowego i postanowiłem utworzyć własną sieć sprzedającą luksusowe prezenty i upominki pod nazwą Galeria Prezentów.

Podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych miałem okazję przyjrzeć się, jak dynamicznie rozwija się tam biznes Mail Boxes Etc. Po analizie potencjału rynku polskiego doszedłem do wniosku iż istnieje w naszym kraju zapotrzebowanie na outsourcing usług dla małego i średniego biznesu. W ten sposób w niedługim czasie kupiłem licencję i stałem się master franczyzodawcą na terenie Polski.

Jak wyglądały początki? Gdzie się to odbywało i na jakich zasadach? 

Rozpoczęliśmy od gruntownych szkoleń w siedzibie Mail Boxes Etc. w San Diego w USA, następnie ze wsparciem prawników i doradców przetłumaczyliśmy umowy i materiały szkoleniowe i dostosowaliśmy je do polskiego prawa i realiów. Gdy wszystko było gotowe uruchomiliśmy placówkę pilotażową w Warszawie, zgodnie ze standardami sieci. 

Jakie trudności napotykał Pan na starcie? Brak kapitału, brak doświadczenia, brak kontaktów, brak maszyn?

Biznes tego typu oraz sama marka nie były znane w Polsce, stąd również nowi franczyzobiorcy podchodzili do rozmów z pewną rezerwą. Koszty rozpropagowania marki były wysokie, ale  z czasem coraz więcej osób przekonywało się do naszej koncepcji biznesowej. Do dzisiaj nasi pierwsi franczyzobiorcy osiągają największe obroty w sieci.

Czy pamięta Pan moment kiedy na firmowym koncie pojawił się pierwszy milion zysku?

Tak, był to czas gdy Galerie Prezentów przeżywały złoty okres oraz startowały trzy nowe placówki MBE. 

Ile punktów własnych obecnie obsługujecie?

Posiadamy dwa własne punkty: jeden w Krakowie i jeden w Katowicach.

Oprócz punktów własnych umożliwiacie także biznes na zasadach franczyzy?

Każda osoba, która jest zainteresowana pracą na własny rachunek może zgłosić się do nas w celu odbycia rozmowy na temat potencjalnej współpracy. 

Proszę powiedzieć ile musi zainwestować przedsiębiorca, który chce otworzyć taki biznes?

Chcąc zainwestować przedsiębiorca musi liczyć się z wydatkami rzędu ok. 80 tys. zł, w tym połowa to koszt licencji. Jak wspomniałem wcześniej MBE cechują się jednakowym wizerunkiem punktów, stąd wystrój wnętrz, zagospodarowanie punktu, witryny, szyldy i wyposażenie jest odgórnie narzucone. Elementy te chronią prawa autorskie – stąd pewność, że są zarezerwowane tylko dla punktów MBE. Zgodnie z umową franczyzową osoba, która otwiera swój własny punkt jest zobowiązana urządzić go wedle wyznaczonych wzorców. Drugą część kwoty stanowią koszty poniesione na adaptację lokalu oraz zakup niezbędnego sprzętu. Ponadto franczyzobiorca powinien dysponować kapitałem obrotowym ok. 35-50 tys. zł aż do osiągnięcia progu rentowności, który osiąga się średnio w przedziale 6-12 miesięcy, w zależności od osobistego zaangażowania franczyzobiorcy. 

Jakie warunki musi spełnić franczyzobiorca i co w zamian otrzymuje od Was?

Żeby otworzyć punkt należy dysponować omówionym przeze mnie wcześniej kapitałem. Również miejsce, w którym ma być usytuowany lokal musi spełniać odpowiednie warunki: placówka MBE powinna być usytuowana przy głównej ulicy miasta lub w sąsiedztwie małych/średnich przedsiębiorstw, w miastach, w których liczba mieszkańców przekracza 80 tysięcy. Powierzchnia lokalu nie może być mniejsza niż 40m2. Wejście musi znajdować się bezpośrednio przy ulicy. Istotne są również przydzielone miejsca parkingowe.  

Naszym partnerom oferujemy korzystanie z doświadczenia i wiedzy Franczyzodawcy. Oferujemy możliwość korzystania ze specjalnie wynegocjowanych stawek. Uczestnictwo w sieci jest dużo łatwiejszym startem niż podjęcie samodzielnej działalności, które obarczone jest większym ryzykiem oraz szansą niepowodzenia. 

Licencjobiorca może liczyć również na pomoc w stworzeniu biznesplanu, pomoc przy doborze lokalizacji, a później uruchomieniu punktu. Oprócz tego organizujemy dla franczyzobiorców szkolenia dotyczące zarządzania personelem, logistyki, obsługi programu graficznego, obsługi urządzeń poligraficznych, laminujących i foliujących. Dodatkowo dane adresowe i informacje o ich punkcie dodajemy na naszą stronę internetową, co stanowi podstawę reklamy i ułatwia dotarcie Klienta do placówki. Punkt jest również dopisany do strony internetowej firmy UPS, co również pozwala kierować do niego Klientów zainteresowanych wysyłkami kurierskimi.

Każdego roku  nasi franczyzobiorcy spotykają się wspólnie, by omówić bieżące sprawy sieci i przedstawić nowe pomysły. Oprócz tego, zwykle raz na kwartał, personel placówek przechodzi szkolenia uzupełniające. 

Ilu franczyzobiorców prowadzi punkty Mail Boxes?

Posiadamy 16 franczyzobiorców, a w Polsce funkcjonuje 19 punktów MBE: w Krakowie, Katowicach, Warszawie, Zielonej Górze, we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Bydgoszczy, Szczecinie, Płocku, Opolu i Grudziądzu.

Ile osób zatrudnia firma?

Zatrudniamy 12 osób. 

Proszę o kilka słów rad dla osób, które dopiero myślą o własnym biznesie?

Przede wszystkim osoba, która chce założyć własną firmę i zająć się samemu swoją karierą powinna być ambitna. Podążając za swoimi marzeniami należy wyznaczyć sobie cel i dążyć do tego, by go osiągnąć. Warto zainwestować swój czas i poświęcenie, które później przełoży się na wynagrodzenie. Najtrudniejszy jest pierwszy krok, ale zaangażowanie i ambicja są gwarancją sukcesu. Pomysł na biznes nie zawsze musi zrodzić się w głowie. Czasem można go po prostu kupić. 

– Polak zarobił miliony w USA

– Od profesora informatyki do milionera

– Zarabia krocie na…sprzątaniu

Dziękuję za rozmowę

Komentarze

Avatar

Lucky Scar

23 lipca 2013 Odpowiedz

Czarne, czerwone…. HAHAHAHAHAHAHA Kurwa prosze cie nie rób z ludzi debili!

Avatar

lucjanowski

1 sierpnia 2013 Odpowiedz

ten facet to on chyba kurde no ..nie wiem ..chyba kolo kiepskiego nawet nie lezal…a to co juz opowiada to juz ..kompletny szok i wciskanie durnoty ciemnej masie …brak slow i non coments…

Avatar

regatio.pl

12 sierpnia 2013 Odpowiedz

Masz już pomysł na biznes i chcesz zarejestrować swoją firmę w dobrej lokalizacji? Skorzystaj z usług WIRTUALNEGO BIURO – REGATIO! Oferujemy kompleksowy outsourcing usług biurowych w atrakcyjnych cenach. Dodatkowo takie usługi jak: projektowanie i tworzenie stron internetowych, zakup domeny, hosting, obsługa portali społecznościowych, DTP, aktywna promocja w internecie i inne. Zapraszamy na naszą stronę internetową regatio.pl. Zapoznaj się z pełną ofertą naszej firmy!

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*